Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smart ladebox uten mnd kostnad?

Startet av Jan E-28, mandag 25. oktober 2021, klokken 15:46

« forrige - neste »

Jan E-28

Ny i gamet, og prøver å lese meg opp på hva jeg skal putte i garasjen før bilen ankommer.
1-fas IT egen 32A kurs.

Strømprisen er kjent frem i tid via Nordpool og andre nettsider gratis.
Men fra alt jeg klarer å lese meg frem til så er alle smarte EVSE bokser som utsetter åpning for lading frem til strømprisene er lavest, ala Easee/Tibber eller Zaptec, avhengig av månedlig abonnement/kostnad utenom?

Eller finnes det noen for salg som benytter seg av de gratis tilgjengelige prisene og lar deg selv enkelt styre når den skal starte uten abonnement/påslag?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Erik Ola Ulvestad

Kjenner ingen som har dette direkte integrert, nei.
Det mest nærliggende er vel ein SmartHus hub/controller som kan ha integrasjon mot ladeboks via wifi/ethernet/zigbee/zwave eller ein rele-puck som kan styre ladeboksen av/på etter pris.

Det premium du er villig til å betale for dette vil vel ligge godt under det du forventar av besparelse, vil eg tru?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

#2
https://www.jedlix.com/en/blog/easee-charger-integration-now-available-in-the-jedlix-app/

Edit: 5-6 kW lading på i tidsrommet 23-06 vil gi deg 80 prosent av besparelsen uansett, så jeg ser ikke helt noen grunn til å fokusere veldig på styringen. Spesielt med ny nettleie som er på vei ville jeg bare satt laderen til å lade å lade sakte innenfor 23-06.

Erik Ola Ulvestad

Jedlix:
"The financial reward you receive for Smart Charging is the reward you get for offering your charging flexibility. Thanks to your flexibility, you help us balance the grid by avoiding to charge during peak periods when there is a high demand of energy and start charging when there is a wide availability of renewable energy."
- Altså endå eit Tibber type konsept som profiterar på å stille utkoblbar kraft tilgjengelig for nettselskapa. Tibber snakkar ikkje høgt om dette, men får nok fett betalt. Med Jedlix går faktisk en del av profitten til brukarane. Interessant.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

Det er nok vanskelig å finne noen som ikke ønsker å gjøre litt butikk ut av det. Som sagt så får man antagelig 80 prosent av gevinsten med en enkel timerinstilling i bilen.

Jan E-28

Jedlix så jo interessant ut. Spesielt om de faktisk klarer å få alle inntektene fra tilbyderne ved hjelp av balanseringen.

Med ny nettleie så kan det fort bli ekstra viktig med smart lader og dynamisk. Så når en først skal kjøpe en dyrere boks så kan en like gjerne prøve å finne det som passer best. Kanskje en ikke sparer på å lade enda litt smartere, men gir ivertfall mer rett følelse  :-[
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

elektrolux

#6
Myenergi utstyret vi selger tilbyr dynamisk regulert ladestyrke og trinnløst dynamisk regulert styring av VVB. I tillegg til meget enkel å justere via display eller app timer funksjoner.

Alt dette uten abonnement.

Mange tror en må ha solcelleanlegg for å utnytte Zappi og Eddi. Det er ikke nødvendig,  men vil selvfølgelig gjøre anlegget ekstra interresant.

Akkurat nå styrer jeg lading og VVB til de rimeligste nattetimene,  men over nyttår blir VVB og lading styrt mot husets øvrige forbrukere for å jevne ut forbruket mest mulig.

Nøyaktig hvordan blir avhengig av hvordan den nye tariffen utformes.

https://youtu.be/C6g4tKuL3cE
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eltyl

Jeg har laget min egen smartlading ved å styre bilen og Easee selv. Og etter et halvår med tett oppfølging av dette vil jeg 100% stille meg bak påstanden om at om du bare setter en dum timer til å lade om batten så henter du inn 80% av gevinsten.

Og med ny modell på nettleie på tur skal du ikke se bort fra at du sparer mest på å låse landingen til lav effekt og heller bruke hele natta - hver natt.

elektrolux

Enig i den, men etter nyttår trer ny tariff inn, og da gjelder det å jevne ut forbruket, ikke lade om natten.

Til det trengs dynamisk regulert ladestyrke. Siden folk flest ikke kan lade bilen hjemme midt på dagen er det lurt å også ha dynamisk regulering av VVB og aller helst et batteri til å ta toppene.

Vi har en 8 kW Hybridinverter som sammen med et batteri kunne vært koblet mellom hovedsikringen og kurssikringene og levert inntil 8 kW strøm til huset samtidig som forbruket fra nettet kanskje er dønn stille på 2,5 kW. Vurderer faktisk 3 slike på vårt 3 fase nett for inntil 24 kW effekt som kan benyttes uavhengig av strømnettet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Eller en relativt lav fastpris...😀😁😂



2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

I Easee appen kan du sette opp en ukesplan som f.eks. bare lader om natten. De gangene dette ikke passer kan du bare disable den.

ProsjektX

Nå er det jo flere strømleverandører som tilbyr smartlading med å styre bilens, som f.eks GE.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Rævedilter

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:13
Enig i den, men etter nyttår trer ny tariff inn, og da gjelder det å jevne ut forbruket, ikke lade om natten.
80% vil jo få ein tariff med lågre nettleige om natta, så det blir fortsatt noko å spare på natt; straumen er billigare; nettleiga lågare samt at da bruker ein mindre anna effektkrevende.
Men at ein må flate forbruket meir ut er tydelig, ser ut som 80% får timesmaks som styrer fastleddet.
https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-nettleie-i-januar-de-som-ikke-har-rad-far-ekstraregningen/s/12-95-3424193628

Maxwell_400

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:13
Enig i den, men etter nyttår trer ny tariff inn, og da gjelder det å jevne ut forbruket, ikke lade om natten.

Til det trengs dynamisk regulert ladestyrke. Siden folk flest ikke kan lade bilen hjemme midt på dagen er det lurt å også ha dynamisk regulering av VVB og aller helst et batteri til å ta toppene.

Vi har en 8 kW Hybridinverter som sammen med et batteri kunne vært koblet mellom hovedsikringen og kurssikringene og levert inntil 8 kW strøm til huset samtidig som forbruket fra nettet kanskje er dønn stille på 2,5 kW. Vurderer faktisk 3 slike på vårt 3 fase nett for inntil 24 kW effekt som kan benyttes uavhengig av strømnettet.

"
- Det høyeste uttaket i en time er vanligvis rundt 5 kilowattimer. Bruker du litt mer enn dette, havner du i «enebolig-pakken», hvor det da også er veldig mye elektrisk oppvarming, anslår Vøllestad
"

Det gjelder vel alle som har elbil da, ser ikke for meg at jeg skal sette ned lade effekten.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

goggo

Hørte denne podcasten (som er ren reklame for et dansk firma som heter Monta) fra TU i dag.
https://www.tu.no/artikler/du-kan-tjene-penger-pa-laderen-din/514471

Der ble det påstått at de har full integrering mot Nordpool og kan styre ladingen ganske så effektivt med tilsvarende funksjonalitet som Tibber og andre.
De støtter flere forskjellige ladebokser, og jeg forsto det som at bedrifter/borettslag etc som bruker deres system må betale en månedsavgift på 45 kr pr ladestasjon men at privatpersoner slipper dette.

Som bonus kan du også selge ladestrøm til naboen hvis du vil det :)

Mulig jeg misforsto noe her - sikkert best å høre podcasten selv før du evt. kontakter dem.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA