Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ubrukelig til flyplassen om vinteren

Startet av khun, mandag 25. oktober 2021, klokken 14:15

« forrige - neste »

khun

Hei!

Som nybakt eier av en brukt Leaf, er jeg litt overrasket over at det advares ganske tydelig mot å la bilen stå i flere kuldegrader over tid uten å være tilkoblet strøm. Det sies at batteriet vil bli ødelagt.

Så da kan jeg ikke bruke bilen for å kjøre til Værnes og ta en 14-dagers Italiatur om vinteren! Ladestasjonene der lader maks 5 timer, så kobles de helt ut og bilen er overlatt til seg selv resten av tiden den står der. Den innebygde batterivarmeren tåler vel ikke flere dager med minusgrader før den har tappet batteriet. Og da fryser altså batteriet?

Er det noe jeg misforstår her?

jkirkebo

Sitat fra: khun på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:15
Hei!

Som nybakt eier av en brukt Leaf, er jeg litt overrasket over at det advares ganske tydelig mot å la bilen stå i flere kuldegrader over tid uten å være tilkoblet strøm. Det sies at batteriet vil bli ødelagt.

Så da kan jeg ikke bruke bilen for å kjøre til Værnes og ta en 14-dagers Italiatur om vinteren! Ladestasjonene der lader maks 5 timer, så kobles de helt ut og bilen er overlatt til seg selv resten av tiden den står der. Den innebygde batterivarmeren tåler vel ikke flere dager med minusgrader før den har tappet batteriet. Og da fryser altså batteriet?

Er det noe jeg misforstår her?

Flere kuldegrader = kaldere enn minus 20. Blir det normalt så kaldt på Værnes?  Batterivarmeren slår inn på -20 og kobler ut på -14 eller noe sånt mener jeg å ha lest for lenge siden. Mulig det er endret på nyere Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

khun

Ah, synes jeg hadde lest at batterivarmeren slo inn ved -10grader, men det ser ut som jeg husker feil, for det står -20 i manualen, ja. Og at den tåler -25 i 7 dager før batteriet blir ødelagt.

Det burde vel holde.

Men på en gammel bil er det allikevel stor sjanse for at den ikke har nok strøm dersom det er kaldt. Siden strømkabelen ikke gir strøm (så man ikke kan få den til å varme seg opp rett før man kommer), vil man jo trenge bilens batteri for å varme opp bilen og kupeen og dermed få kortere rekkevidde bare av den grunn.

Electrix

Sitat fra: khun på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:15
Hei!

Som nybakt eier av en brukt Leaf, er jeg litt overrasket over at det advares ganske tydelig mot å la bilen stå i flere kuldegrader over tid uten å være tilkoblet strøm. Det sies at batteriet vil bli ødelagt.

Så da kan jeg ikke bruke bilen for å kjøre til Værnes og ta en 14-dagers Italiatur om vinteren! Ladestasjonene der lader maks 5 timer, så kobles de helt ut og bilen er overlatt til seg selv resten av tiden den står der. Den innebygde batterivarmeren tåler vel ikke flere dager med minusgrader før den har tappet batteriet. Og da fryser altså batteriet?

Er det noe jeg misforstår her?
Ifølge Avinor så betaler du for maks 5 timer, men ladestasjonen gir strøm til bilen hele tiden.
https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/hjelp-til-skiltgjenkjenning/lade-elbil

Det står riktignok at ladesesjonen avsluttes når bilen er ferdigladet eller kobles fra, men ifølge andre her på forumet så går det greit å toppe opp batteriet igjen og starte forvarming via bilens app litt før man kommer hjem. Mulig det er litt forskjell på biler om de avslutter lading eller bare står standby når de er ferdig ladet så man må kanskje sjekke dette ut med egen bil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA