Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Anbefales lakkforsegling?

Startet av Fleur, søndag 24. oktober 2021, klokken 18:57

« forrige - neste »

Fleur

Anbefales det lakkforsegling? Vil dette påvirke garantien på noen måte eller er det bare å kjøre på?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


tmn

Lakkforsegling gjør jobben med å vaske bilen litt lettere/morsommere. Spørs jo helt hvordan du planlegger å vedlikeholde bilen mtp. vask. Berøringsvask må til uansett forsegling eller ikke. Den gjør bare at skitt ikke setter seg like lett, vann perler enklere av, og det blir lettere å tørke bilen etter vask. Hvis det er viktig for deg, kjør på! :)

Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Fleur

Sitat fra: tmn på søndag 24. oktober 2021, klokken 19:13
Lakkforsegling gjør jobben med å vaske bilen litt lettere/morsommere. Spørs jo helt hvordan du planlegger å vedlikeholde bilen mtp. vask. Berøringsvask må til uansett forsegling eller ikke. Den gjør bare at skitt ikke setter seg like lett, vann perler enklere av, og det blir lettere å tørke bilen etter vask. Hvis det er viktig for deg, kjør på! :)
Tenkte mer på at man hører at lakken er så dårlig? Bør man behandle den på noen måte?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Klykken

#3
Haha nei. Lakken er som på de fleste andre nye biler. Ca 100-150mμ tykt, fordelt mellom grunning, lakk og klarlakk.  Sandblåsing av kanaler o.l. er pga sand som kastes opp langs bilsiden. På Y er kanaler dekt i plast, bilen har skvettlapper frem og folie på bakdøra. Bør bli minimalt med slike tilfeller, altså.

Angående forsegling gjelder det i prinsippet alle biler det. Som et minimum kan du vaske den godt, tørke den med et biltørkehåndkle og forsegle den med en god voks, som f.eks soft99 Fusso. Gjort på minimum et par timer. 💪

Fusso koster rundt 300kr. F.eks hos bilnerden.no.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hallgrim86

Sitat fra: Fleur på søndag 24. oktober 2021, klokken 19:17
Sitat fra: tmn på søndag 24. oktober 2021, klokken 19:13
Lakkforsegling gjør jobben med å vaske bilen litt lettere/morsommere. Spørs jo helt hvordan du planlegger å vedlikeholde bilen mtp. vask. Berøringsvask må til uansett forsegling eller ikke. Den gjør bare at skitt ikke setter seg like lett, vann perler enklere av, og det blir lettere å tørke bilen etter vask. Hvis det er viktig for deg, kjør på! :)
Tenkte mer på at man hører at lakken er så dårlig? Bør man behandle den på noen måte?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Lakken på Y er ikke så dårlig. Du "trenger" ikke polere en ny bil, men det er veldig lett og du vil få en ekstrem glans om du gjør det. Husk å forberede bilen skikkelig, det kan være flyverust og partikler selv om den er ny. Når du legger på en voks etterpå, f.eks Fusso, vil denne hefte bedre og sitte lenger. Forarbeidet er 92% av resultatet.

Ny bil er noe som forekommer veldig sjelden, gir du den en 2-3 timer kan du få et resultat som er overlegent alt annet du har sett. Du trenger bare sistesteget, eller finpolering om du vil.

thebadger

Sitat fra: Fleur på søndag 24. oktober 2021, klokken 19:17
Tenkte mer på at man hører at lakken er så dårlig? Bør man behandle den på noen måte?
Lakken er ganske tynn, og Tesla bruker noe som heter "single stage paint", altså er lakk og klarlakk blandet sammen.
Det er flere fordeler og ulemper med single stage og 2-stage/multi-stage, men i praksis er den største forskjellen at lakken er mer utsatt for vær og vind (siden klarlakken ikke ligger på utsiden for å beskytte) og det er mye vanskeligere å få eksakt fargematch.
OBS! Den svarte lakken er ikke metallisk. Det vil si at den er enklere å korrigere, men enda mer utsatt for falming (metallpartikler i metallisk lakk reflekterer lys, noe som mangler i matt lakk).
Lakken Tesla bruker er også ganske myk, men det har ikke noe med kvalitet å gjøre. For "hvermannsen" betyr det bare at man må bruke litt finere poleringspute.

Mange får det til å fremstå at profesjonell coating er alfa og omega, med sitater som "en bil til en halv million burde man ta vare på" eller "du får mye mer igjen for en bil som har fin lakk". Argumentene er på ingen måte falske, men profesjonell coating koster mye mer enn du får igjen, og mange synes det er litt mye pes å måtte sette bort bilen et par dager (eller mer).

Jeg driver med litt hobby-detailing selv, men er sånn passe pragmatisk på det:

Alternativ1: Betal noen andre for å gjøre det. Anbefales hvis du har penger og ikke synes bilvask er gøy

Alternativ2:
2 ganger i året (før og etter vintersesong):
- Spyl av bilen med høyttrykk, la den drypptørke før du sprayer på metallpartikkelfjerner og avfetting

Minst 1 gang i måneden (gjern hver uke hvis du har tid og lyst):
- Skumvask, høyttrykkspyler med skumsåpe
- Berøringsvask, enten blande i bøtte eller ha såpe i skumkanon, men berøringsvask må til for å fjerne tafikkfilm
- Skumforsegling, fant dette produktet for noen uker siden, det er helt genialt. Du får den "hydrofobiske" effekten med bare noen få minutters innsats.

Dersom du har tid til å gjøre noe mer:
Rain-repellent. Vask rutene OG VINDUSVISKERNE grundig, bruk gjerne en vindusskrubb, og så har du på rain-repellent. Vannet glir av rutene mye lettere, som gjør at du må bruke viskerne mye mindre.

Dersom du har enda mer tid og interesse:
Claying og polering.

Er en video fra garasjetid som går gjennom vasking av bil og skumforsegling:
https://www.youtube.com/watch?v=MRXB2kbaI-s

Handyman

Sitat fra: thebadger på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:13
Lakken er ganske tynn, og Tesla bruker noe som heter "single stage paint", altså er lakk og klarlakk blandet sammen.
Det er flere fordeler og ulemper med single stage og 2-stage/multi-stage, men i praksis er den største forskjellen at lakken er mer utsatt for vær og vind (siden klarlakken ikke ligger på utsiden for å beskytte) og det er mye vanskeligere å få eksakt fargematch.
OBS! Den svarte lakken er ikke metallisk. Det vil si at den er enklere å korrigere, men enda mer utsatt for falming (metallpartikler i metallisk lakk reflekterer lys, noe som mangler i matt lakk).
Har du dekning for det du skriver her?
Jeg er ingen lakkspesialist, men mener bestemt at Tesla legger på et eget lag med klarlakk. Jeg har selv korrigert små riper i dette laget. Både hvit og rød er jo det Tesla kaller multi-coat lakk. Jeg mener å ha sett flere tester som viser at disse ikke er spesielt tynne heller.
Å kalle en lakk for metallisk er vel riktig. Den heter da metallic, og er ikke en metallisk lakk fordi den har dette metalstøvet i seg. Og til slutt en ikke-metallic-lakk kalles jo ikke matt! Vi bruker vel oftest uttrykket "vanlig lakk" eller "ikke-metallic". Det er en "ren" farge. På engelsk brukes gjerne "solid".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hallgrim86

Sitat fra: Handyman på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:39
Sitat fra: thebadger på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:13
Lakken er ganske tynn, og Tesla bruker noe som heter "single stage paint", altså er lakk og klarlakk blandet sammen.
Det er flere fordeler og ulemper med single stage og 2-stage/multi-stage, men i praksis er den største forskjellen at lakken er mer utsatt for vær og vind (siden klarlakken ikke ligger på utsiden for å beskytte) og det er mye vanskeligere å få eksakt fargematch.
OBS! Den svarte lakken er ikke metallisk. Det vil si at den er enklere å korrigere, men enda mer utsatt for falming (metallpartikler i metallisk lakk reflekterer lys, noe som mangler i matt lakk).
Har du dekning for det du skriver her?
Jeg er ingen lakkspesialist, men mener bestemt at Tesla legger på et eget lag med klarlakk. Jeg har selv korrigert små riper i dette laget. Både hvit og rød er jo det Tesla kaller multi-coat lakk. Jeg mener å ha sett flere tester som viser at disse ikke er spesielt tynne heller.
Å kalle en lakk for metallisk er vel riktig. Den heter da metallic, og er ikke en metallisk lakk fordi den har dette metalstøvet i seg. Og til slutt en ikke-metallic-lakk kalles jo ikke matt! Vi bruker vel oftest uttrykket "vanlig lakk" eller "ikke-metallic". Det er en "ren" farge. På engelsk brukes gjerne "solid".

Det er ikke tynn lakk på Y, som er bilen som diskuteres her antar jeg. Det er ca 160my klarlakk+lakk. Hvor tykke hver av disse sjiktene er får du ikke målt med en vanlig lakkdybdenåler såvidt meg bekjent. Man måler hele sjiktet, og det er ikke tynt lenger.

Videre ville jeg ikke anbefalt skum-sealing, det er ikke verdt pengene. Det dras av veldig fort, og det finnes utrolig mange gode hurtigvokser som er like lette - om ikke lettere -  å legge. Jeg har testet Sonax Foam and Seal, og den er ikke ment for norske forhold. Den slipper tvert du får noe på bilen.

Mitt soleklare tips er å bruke de få timene det tar å polere bilen, total kostnad på maskin og utstyr er 2000.- og da har du til de neste 50 gangene du skal polere.

Nypolert ny bil med voks er det nærmeste du kommer nirvana.

thebadger

Sitat fra: Handyman på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:39
Har du dekning for det du skriver her?
Jeg er ingen lakkspesialist, men mener bestemt at Tesla legger på et eget lag med klarlakk. Jeg har selv korrigert små riper i dette laget. Både hvit og rød er jo det Tesla kaller multi-coat lakk. Jeg mener å ha sett flere tester som viser at disse ikke er spesielt tynne heller.
Å kalle en lakk for metallisk er vel riktig. Den heter da metallic, og er ikke en metallisk lakk fordi den har dette metalstøvet i seg. Og til slutt en ikke-metallic-lakk kalles jo ikke matt! Vi bruker vel oftest uttrykket "vanlig lakk" eller "ikke-metallic". Det er en "ren" farge. På engelsk brukes gjerne "solid".
MBS Micropaint Fredrikstad sa at det var single-coat lakk, så det er det jeg baserer det på.
Man snakker vel skjelden eller aldri om fargematch på små riper.
Metallisk lakk har metallstøv i seg som blant annet gir en ekstra, metallaktig glans. Jeg vet du elsker å krangle på semantikk, men tror de fleste her på forumet klarer å bruke nok pragmatikk til å skjønne hva jeg mente.


Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 25. oktober 2021, klokken 12:17
Det er ikke tynn lakk på Y, som er bilen som diskuteres her antar jeg. Det er ca 160my klarlakk+lakk. Hvor tykke hver av disse sjiktene er får du ikke målt med en vanlig lakkdybdenåler såvidt meg bekjent. Man måler hele sjiktet, og det er ikke tynt lenger.

Videre ville jeg ikke anbefalt skum-sealing, det er ikke verdt pengene. Det dras av veldig fort, og det finnes utrolig mange gode hurtigvokser som er like lette - om ikke lettere -  å legge. Jeg har testet Sonax Foam and Seal, og den er ikke ment for norske forhold. Den slipper tvert du får noe på bilen.

Mitt soleklare tips er å bruke de få timene det tar å polere bilen, total kostnad på maskin og utstyr er 2000.- og da har du til de neste 50 gangene du skal polere.

Nypolert ny bil med voks er det nærmeste du kommer nirvana.
Som nevnt over var det MBS Fredrikstad som jeg henter påstand rundt lakken, så helt åpen for at det kan være feil.

Jeg er stor fan av å holde bilen fin, gjerne finne frem quartz-en også, men det er ingenting som heter "2000,- og noen få timer" hvis du ikke har polert bil før.
Hvis du legger til grundig vask av bilen (og kanskje claying), samt rydding og rengjøring av utstyr, snakker vi fort en hel dags arbeid for en nybegynner.

Jeg brukte skumforseglingen til gloss factory, har ikke prøvd noen andre, og den varte i 2 uker før jeg synes det var på tide med en ny runde. Stor tommel opp til voks, men skumforsegling tok 5 minutter når jeg allikevel var i gang og var veldig mye mer kompatibelt med småbarnslivet.

Jeronan

Exactly why I paid up this time and got a good ceramic coat on our Model Y now. Cost a bit of money, but comes with 5 year warranty. That holds for me. :)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Hallgrim86

#10
Sitat fra: thebadger på mandag 25. oktober 2021, klokken 13:55
Sitat fra: Handyman på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:39
Har du dekning for det du skriver her?
Jeg er ingen lakkspesialist, men mener bestemt at Tesla legger på et eget lag med klarlakk. Jeg har selv korrigert små riper i dette laget. Både hvit og rød er jo det Tesla kaller multi-coat lakk. Jeg mener å ha sett flere tester som viser at disse ikke er spesielt tynne heller.
Å kalle en lakk for metallisk er vel riktig. Den heter da metallic, og er ikke en metallisk lakk fordi den har dette metalstøvet i seg. Og til slutt en ikke-metallic-lakk kalles jo ikke matt! Vi bruker vel oftest uttrykket "vanlig lakk" eller "ikke-metallic". Det er en "ren" farge. På engelsk brukes gjerne "solid".
MBS Micropaint Fredrikstad sa at det var single-coat lakk, så det er det jeg baserer det på.
Man snakker vel skjelden eller aldri om fargematch på små riper.
Metallisk lakk har metallstøv i seg som blant annet gir en ekstra, metallaktig glans. Jeg vet du elsker å krangle på semantikk, men tror de fleste her på forumet klarer å bruke nok pragmatikk til å skjønne hva jeg mente.


Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 25. oktober 2021, klokken 12:17
Det er ikke tynn lakk på Y, som er bilen som diskuteres her antar jeg. Det er ca 160my klarlakk+lakk. Hvor tykke hver av disse sjiktene er får du ikke målt med en vanlig lakkdybdenåler såvidt meg bekjent. Man måler hele sjiktet, og det er ikke tynt lenger.

Videre ville jeg ikke anbefalt skum-sealing, det er ikke verdt pengene. Det dras av veldig fort, og det finnes utrolig mange gode hurtigvokser som er like lette - om ikke lettere -  å legge. Jeg har testet Sonax Foam and Seal, og den er ikke ment for norske forhold. Den slipper tvert du får noe på bilen.

Mitt soleklare tips er å bruke de få timene det tar å polere bilen, total kostnad på maskin og utstyr er 2000.- og da har du til de neste 50 gangene du skal polere.

Nypolert ny bil med voks er det nærmeste du kommer nirvana.
Som nevnt over var det MBS Fredrikstad som jeg henter påstand rundt lakken, så helt åpen for at det kan være feil.

Jeg er stor fan av å holde bilen fin, gjerne finne frem quartz-en også, men det er ingenting som heter "2000,- og noen få timer" hvis du ikke har polert bil før.
Hvis du legger til grundig vask av bilen (og kanskje claying), samt rydding og rengjøring av utstyr, snakker vi fort en hel dags arbeid for en nybegynner.

Jeg brukte skumforseglingen til gloss factory, har ikke prøvd noen andre, og den varte i 2 uker før jeg synes det var på tide med en ny runde. Stor tommel opp til voks, men skumforsegling tok 5 minutter når jeg allikevel var i gang og var veldig mye mer kompatibelt med småbarnslivet.

Det er absolutt noe som heter det. Det er opp til deg hvor lang tid du legger i det, men om du skal preppe, finpolere og vokse en ny bil er det ikke snakk om en hel dags jobb om du ikke gjør det til det. Hvordan vet jeg det? Av erfaring. Jeg tar 15-20 biler i året, alt fra fiksing av lakkskader til detailing-arbeid.

Jeg vil faktisk si at om du legger si 6 timer i det da, at du da bruker etpar timer på vask, prep og clay - så IPA og polering ender du på ca det. Effekten av disse 6 timene vil være ganske stor kontra det å gå løs på tidenes detailingarbeid. En oscillerende maskin med 15mm vandring får du fra biltema, de bråker men er helt ok ellers og kan stilles inn 1000-6000rpm.

Anbefaler Meguiars Youtube-kanal! Der finner du kjekke tips til hvordan du kan gjøre ting riktig uten å gå helt bajas med antall timer du skal holde på. Når Meguiars selv mener du skal få til dette på noen timer er de vel sikkert ikke like gode på bilpleie som deg :)

Edit: Du kan gå for fine 2-1 produkter også, da holder det med 1 pass med en fin poleringspute. Kjapt og enkelt. Jo finere poleringsmiddelet er desto lettere er det å unngå skjolder og hologram.

thebadger

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:30
Det er absolutt noe som heter det. Det er opp til deg hvor lang tid du legger i det, men om du skal preppe, finpolere og vokse en ny bil er det ikke snakk om en hel dags jobb om du ikke gjør det til det. Hvordan vet jeg det? Av erfaring. Jeg tar 15-20 biler i året, alt fra fiksing av lakkskader til detailing-arbeid.

Jeg vil faktisk si at om du legger si 6 timer i det da, at du da bruker etpar timer på vask, prep og clay - så IPA og polering ender du på ca det. Effekten av disse 6 timene vil være ganske stor kontra det å gå løs på tidenes detailingarbeid. En oscillerende maskin med 15mm vandring får du fra biltema, de bråker men er helt ok ellers og kan stilles inn 1000-6000rpm.
Kan hende jeg bare er eksepsjonelt klønete, men 6 timer var ikke nok første gang jeg gjorde det, men jeg sjekket heller 4 ganger enn å gjøre feil ved å anta.
I bunn og grunn er vi vel enige, hvis du har tid og forholdene ligger til rette for å gjøre det så er det en knall investering.

Handyman

Sitat fra: thebadger på mandag 25. oktober 2021, klokken 13:55
Sitat fra: Handyman på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:39
Har du dekning for det du skriver her?
Jeg er ingen lakkspesialist, men mener bestemt at Tesla legger på et eget lag med klarlakk. Jeg har selv korrigert små riper i dette laget. Både hvit og rød er jo det Tesla kaller multi-coat lakk. Jeg mener å ha sett flere tester som viser at disse ikke er spesielt tynne heller.
Å kalle en lakk for metallisk er vel riktig. Den heter da metallic, og er ikke en metallisk lakk fordi den har dette metalstøvet i seg. Og til slutt en ikke-metallic-lakk kalles jo ikke matt! Vi bruker vel oftest uttrykket "vanlig lakk" eller "ikke-metallic". Det er en "ren" farge. På engelsk brukes gjerne "solid".
MBS Micropaint Fredrikstad sa at det var single-coat lakk, så det er det jeg baserer det på.
Man snakker vel skjelden eller aldri om fargematch på små riper.
Metallisk lakk har metallstøv i seg som blant annet gir en ekstra, metallaktig glans. Jeg vet du elsker å krangle på semantikk, men tror de fleste her på forumet klarer å bruke nok pragmatikk til å skjønne hva jeg mente.
Ja jeg skjønte hva du mente. Men siden metallisk lakk er noe helt annet (gjerne en elektrisk ledende spesialmaling, som meg bekjent aldri brukes på biler) så det være greit å påpeke at det ikke er det samme som vanlig metallic-lakk.
Når det gjelder reparasjon av små riper i klarlakken så gjøres det ved pussing og utglatting av ripen, uten å trenge gjennom klarlakken. Altså ingen lakkering overhodet. Man er avhengig av at ripen kun er i klarlakken, og poenget var at denne metoden vil slik jeg har forstått det, ikke kan utføres på single-coat-lakk.
Når det gjelder infoen fra MBS Micropaint Fredrikstad, tror jeg det er noen misforståelser ute og går.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

#13
Sitat fra: thebadger på mandag 25. oktober 2021, klokken 13:55
MBS Micropaint Fredrikstad sa at det var single-coat lakk, så det er det jeg baserer det på.
Man snakker vel skjelden eller aldri om fargematch på små riper.

MPS Oslo lakkerte om halve fangeren min. Er originalt Red multi-coat. Det klarte de altså ikke. Den ble half 'n half kan du si, med en blass rødfarge. Skjønte ikke greia. AutoIn som fiksa en bulk i sidedøra pga. litt utforsiktig bil som parkerte ved siden av meg, de klarte både rett farge, og blende inn mye bedre, ser nærmest ikke forskjell på hvor de har jobbet og hvor den originale fargen er. Så har egentlig ikke helt troa på MPS, i alle fall ikke på den røde metallic-fargen  :o

Ang. forsegling så har jeg selv lagt to lag keramisk coating. Det har jeg gjort ene og alene for å lette renholdet av bilen, ikke fordi jeg skal styrke noe lakk. Steinsprut og sandblåsing blir det uansett. Sett på noe skvettlapper hvis du vil unngå at sidene skal bli altfor sandblåste, og kos deg med bilen. Hold den ren etter egen evne, eller hva som er viktigst for deg :-)

Hvis du vil unngå chips og drit på lakken så er vel PPF veien å gå. :o
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Handyman

Sitat fra: tmn på mandag 25. oktober 2021, klokken 17:52
Ang. forsegling så har jeg selv lagt to lag keramisk coating. Det har jeg gjort ene og alene for å lette renholdet av bilen, ikke fordi jeg skal styrke noe lakk. Steinsprut og sandblåsing blir det uansett. Sett på noe skvettlapper hvis du vil unngå at sidene skal bli altfor sandblåste, og kos deg med bilen. Hold den ren etter egen evne, eller hva som er viktigst for deg :-)
Støttes. Jeg hadde DropOff på TM3en og var meget fornøyd. Var en svært lettstelt bil. På Yen blir det også Coating. Det blir da Nasiol fordi jeg får en god pris av en bekjent. Jeg mener også at lakken blir litt mer motstandsdyktig mot riper.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA