Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr

Startet av Svænnis, søndag 24. oktober 2021, klokken 18:13

« forrige - neste »

chargedup

Det er hurtigtast for justering av høyde i speedometer (gitt at man har valgt justering i ekstrautstyret). Den knappen med bilde av en bil med pil opp og ned som alltid er i speedometer justerer høyden med et enkelt klikk, men siden det kun er en knapp går den bare til neste, så neste osv. ( https://images.app.goo.gl/fx6XLsvJsYYH7KW29 )

Jeg skjønner at det er behagelig å kunne justere mange parameter med bare en knapp. Sport chrono er nok noe av det første ekstrautstyret jeg ville valgt pga videresalg, men bruksverdien for meg (på en skrapet bil ellers) er mer kjekt å ha, enn må ha.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SHN

Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 21:51
Får man justerbare dempere på ST kun med sport chrono?
Nei, du får justert dempere via konsollet. Det du mister er profilen for Sport plus og egendefinert oppsett. Fra konsollet har du flere valg for høyde og stivhet. Knappen (hjulet) på rattet når du har sport chrono, gjør det bare enklere å bytte profil. Jeg har ikke sport chrono. Etter snaut 1,5 år i Taycan 4S, sitter det i fingrene å bytte oppsett på konsollet. Kunne ha tenkt meg sport chrono for enkel visning av klokke, men jeg vet allikevel ikke om jeg ville ha valgt det om jeg hadde bestilt på nytt.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Fush

Jeg har bestilt uten, men her er en liten liste over hva Sport Chrono gjør (som jeg vet om)

Klokke eller kompass i dashboardet (kan kjøpes separat for 3.500,-)
Vrider på rattet for å velge kjøremodus (range, normal, sport, sport pluss, individual (og gravel på CT))
Invididual kjøremodus (sett opp bilen og lagre den sånn du vil)
Sport Plus kjøremodus:
     Tuning av dempere
     Tuning av gassrespons
     Tuning av styring
     Tuning av batterikjøling
     Tuning av Porsche Stability Management (PSM)
     Tuning av Porsche Torque Vectoring Plus (PTV) - 14.500,- ekstrautstyr
     Tuning av Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) - 31.900,- ekstrautstyr
Ekstra displayvalg i skjermen foran fører:
     Rundetider
     G-krefter
     Div temperaturer

Det med hev/senk i forbindelse med kjøremodus er litt feil - ja den vil også heve og senke seg til standardinstillingene for en kjøremodus (Sport Plus - lav), men det går fint an å ha bilen i Sport Plus med luftfjæringene i "high" f.eks - i utgangspunktet er det forskjellige innstillinger.

Det er vel heller ingen kjøremodus som har "lift" som default, (kanskje gravel fungerer for CT) så for sketchy parkeringshus/humper o.l. hvor det er naturlig å måtte gjøre grep så vil ikke vrideren på rattet være så nyttig (evt så kan "invididual" kjøremodus være en lift mode da).
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Rollep

Sitat fra: Fush på onsdag 27. oktober 2021, klokken 14:44
Glemte å føre på "Porsche intelligent range manager" - man må faktisk betale om man vil at bilen skal forvarme batteri for lading osv. Blir dårlig med 270kw lading uten denne tror jeg...
Da tror du feil :D

Charging Planner som er standard utstyr tar seg av forvarming av batteriet hvis du har lagt inn en ladestasjon som mål eller stopover i navigatoren. Det er ikke særlig behov for forvarming ettersom batteriet kommer opp i optimal temperatur etter 4-5 mil kjøring, eller kanskje noe lenger om vinteren. Du har uansett full kontroll hvis du har valgt å vise batteritemperatur på det konfigurerbare displayet til høyre på skjermen. Hvis det mangler noen grader er det bare å skifte over til Sport Plus og trøkke på et par ganger så stiger tempen :)

Porsche Intelligent Range Manager kan for øvrig bestilles og installeres OTA etter du har fått bilen hvis du skulle føle behov for den.

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

thbo

#20
«Familiebil» kan jo tolkes i flere retninger, men bilens mulige ekstrautstyr for komfort og nytte under bilferier for 4 bør etter min mening inkludere avansert 4-soners klima, varmepumpe, passasjerskjerm, Innodrive med aktiv feltholding (selv om det ikke akkurat er FSD på kjedelige strekk), 2+1 bakseter fordi det gir muligheter for innlasting mellom bakseter og ellers er likt i praksis, massasje eller 18-veis forseter ut fra ryggtilstand, preferanse og kjørestil over litt tid. Panoramatak gjør baksetepassasjerer mindre hissige på å komme seg ut så ofte, og gir mulighet for takstativ uten rails. Lyd- og varmeisolerte vinduer har nok litt å si over 2 timer i bilen også.

Eventuelle tillegg for far og/eller fører som ikke er død på innsiden:

Sport Chrono «er Porsche» for mange, mangelen oppdages fort av potensielle kjøpere, men viktigst av alt er at det er noe man garantert ser og har innen berøringsavstand hver gang man sitter i bilen, og gir et lite kick (om det ikke stod mellom Taycan CT og Kia Soul ut fra fargen for deg).

Bakhjulsstyring med Power Steering av nesten samme grunn.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

EtronSpook

Fra en som kommer fra e-tron og har bestilt en CT4 med ALT for mye ekstrautstyr er det morsomt å lese dette. Jeg har valgt alt ut fra jeg selv har lyst på og hva lommeboka tillot. Havnet på 1,3. Får aldri igjen alt det når jeg skal selge bilen. Er vant til at alt er ekstra fra når jeg kjøpte Audien. Samme her bare med en ekstra Porsche skatt på toppen. Så følelsene vant over fornuften på mange av tilleggsvalgene.

overskyet


thbo

#23
Sitat fra: thbo på onsdag 01. juni 2022, klokken 07:53
«Familiebil» kan jo tolkes i flere retninger, men bilens mulige ekstrautstyr for komfort og nytte under bilferier for 4 bør etter min mening inkludere avansert 4-soners klima, varmepumpe, passasjerskjerm, Innodrive med aktiv feltholding (selv om det ikke akkurat er FSD på kjedelige strekk), 2+1 bakseter fordi det gir muligheter for innlasting mellom bakseter og ellers er likt i praksis, massasje eller 18-veis forseter ut fra ryggtilstand, preferanse og kjørestil over litt tid. Panoramatak gjør baksetepassasjerer mindre hissige på å komme seg ut så ofte, og gir mulighet for takstativ uten rails. Lyd- og varmeisolerte vinduer har nok litt å si over 2 timer i bilen også.

Eventuelle tillegg for far og/eller fører som ikke er død på innsiden:

Sport Chrono «er Porsche» for mange, mangelen oppdages fort av potensielle kjøpere, men viktigst av alt er at det er noe man garantert ser og har innen berøringsavstand hver gang man sitter i bilen, og gir et lite kick (om det ikke stod mellom Taycan CT og Kia Soul ut fra fargen for deg).

Bakhjulsstyring med Power Steering av nesten samme grunn.
For ordens skyld: Ettersom jeg plutselig ble skilt endret jeg ovenstående ønskekonfigurasjon bort fra 4-soners klima til å legge til aktive stabilisatorstag og torque vectoring plus. Og fortsatt bakhjulsstyring. Kan ikke annet enn å skryte av det på landeveien (så lenge jeg har lappen), men anbefaler andre å heller beholde kona og tenke Wife Acceptancy Factor

For å være seriøs blir det mer lading med en Taycan på langtur enn andre elbiler med tilsvarende (eller større) volum, men ikke oftere enn man typisk kan trenge en pausestopp ut fra min erfaring på slutten av sommeren (og ekstra billig Porsche-lading i juli!). Den er ikke det mest effektive kjøpet for familiebudsjettet om man kun tenker volum og rekkevidde over koreansk nivå for sportslighet og komfort, eller til og med «selvkjøringskapabilitet» på langtur, men er en fantastisk kjøremaskin (uansett utstyrsnivå) som kanskje medfører flere familieturer med tilhørende opplevelser enn ellers. Og er far i tillegg blid, så er mor blid, og omvendt, som jeg vil tro er bra for forholdet

4S eller Cross Turismo skal overhodet ikke ha utfordringer på vinterføre, de ble testet ekstremt mye i Skandinavia, men det gjenstår å se for min del (har 4S). Jeg vet ikke hvor høy Model X kan være fra bakken men jeg forutsetter uansett måkt vei og langt unna snømengde av type Hummer H1-territorie.

Sykler ble nevnt og jeg måtte da ha panoramatak for å kunne sette på sykkelstativ (på taket i mitt tilfelle) eller skiholdere. Cross Turismo har selvsagt flere muligheter på alle måter der, og flere enn Model X.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

overskyet

Sitat fra: thbo på onsdag 03. august 2022, klokken 10:42
Sitat fra: thbo på onsdag 01. juni 2022, klokken 07:53
«Familiebil» kan jo tolkes i flere retninger, men bilens mulige ekstrautstyr for komfort og nytte under bilferier for 4 bør etter min mening inkludere avansert 4-soners klima, varmepumpe, passasjerskjerm, Innodrive med aktiv feltholding (selv om det ikke akkurat er FSD på kjedelige strekk), 2+1 bakseter fordi det gir muligheter for innlasting mellom bakseter og ellers er likt i praksis, massasje eller 18-veis forseter ut fra ryggtilstand, preferanse og kjørestil over litt tid. Panoramatak gjør baksetepassasjerer mindre hissige på å komme seg ut så ofte, og gir mulighet for takstativ uten rails. Lyd- og varmeisolerte vinduer har nok litt å si over 2 timer i bilen også.

Eventuelle tillegg for far og/eller fører som ikke er død på innsiden:

Sport Chrono «er Porsche» for mange, mangelen oppdages fort av potensielle kjøpere, men viktigst av alt er at det er noe man garantert ser og har innen berøringsavstand hver gang man sitter i bilen, og gir et lite kick (om det ikke stod mellom Taycan CT og Kia Soul ut fra fargen for deg).

Bakhjulsstyring med Power Steering av nesten samme grunn.
For ordens skyld: Ettersom jeg plutselig ble skilt endret jeg ovenstående ønskekonfigurasjon bort fra 4-soners klima til å legge til aktive stabilisatorstag og torque vectoring plus. Og fortsatt bakhjulsstyring. Kan ikke annet enn å skryte av det på landeveien (så lenge jeg har lappen), men anbefaler andre å heller beholde kona og tenke Wife Acceptancy Factor

For å være seriøs blir det mer lading med en Taycan på langtur enn andre elbiler med tilsvarende (eller større) volum, men ikke oftere enn man typisk kan trenge en pausestopp ut fra min erfaring på slutten av sommeren (og ekstra billig Porsche-lading i juli!). Den er ikke det mest effektive kjøpet for familiebudsjettet om man kun tenker volum og rekkevidde over koreansk nivå for sportslighet og komfort, eller til og med «selvkjøringskapabilitet» på langtur, men er en fantastisk kjøremaskin (uansett utstyrsnivå) som kanskje medfører flere familieturer med tilhørende opplevelser enn ellers. Og er far i tillegg blid, så er mor blid, og omvendt, som jeg vil tro er bra for forholdet

4S eller Cross Turismo skal overhodet ikke ha utfordringer på vinterføre, de ble testet ekstremt mye i Skandinavia, men det gjenstår å se for min del (har 4S). Jeg vet ikke hvor høy Model X kan være fra bakken men jeg forutsetter uansett måkt vei og langt unna snømengde av type Hummer H1-territorie.

Sykler ble nevnt og jeg måtte da ha panoramatak for å kunne sette på sykkelstativ (på taket i mitt tilfelle) eller skiholdere. Cross Turismo har selvsagt flere muligheter på alle måter der, og flere enn Model X.

Jeg kjørte min CT rundt 15K kilometer sist vinter. Ukentlig over fjelloverganger og til diverse snøhull og toppturdestinasjoner landet rundt. Jeg har aldri prøvd en annen bil som er i nærheten engang på vinterføre. Jeg har hatt snø til langt oppe på døren når det har snødd over natten og den freser gjennom omtrent som om den ikke er der. Fremkommeligheten er svært god, du kan sette den i gravelmode og du får 50/50 kraftfordeling. Stabiliteten og tryggheten er helt uten sidestykke. Bilen har en fantastisk balanse og er veldig lettkjørt. Jeg vil mene at vinteregenskapene alene er grunn til å kjøpe bilen. For meg et helt nytt referansepunkt for hva gode vinterkjøreegenskaper er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA