Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y, ID.4 GTX eller Ioniq 5?

Startet av kenlee, lørdag 23. oktober 2021, klokken 23:50

« forrige - neste »

kenlee

Hei! Som tittelen tilsier står det mellom disse da jeg er på utkikk etter en bil med AWD som kan trekke henger og gjerne med litt plass i bagasjerom (da utgår model 3 og polestar 2)

Heller litt for model y grunnet plass men er veldig usikker.

Noen som har noen tanker eller anbefalinger?
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Tesla88

Model Y er den eneste med rask levering. Når må du ha bilen?

Rosstopher

Model Y hvis du kjører mye på langtur og ønsker rask lading uten kø og uten ørten apper, brikker etc. og med ordentlig integrasjon i bilen.

Ioniq 5 hvis du ønsker en av de kuleste elbilene på veien. Jeg syns i hvertfall det retro-futuristiske designet er veldig kult.

ID4 hvis du er veldig glad i VW. Det er en mye mindre bil til omtrent samme pris som Model Y. Prisforskjellen er ca 10k i ID4 sin favør hvis du skal ha tilnærmet samme utstyr som Model Y har som standard.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Elektro12

Sitat fra: Rosstopher på søndag 24. oktober 2021, klokken 07:37
Model Y hvis du kjører mye på langtur og ønsker rask lading uten kø og uten ørten apper, brikker etc. og med ordentlig integrasjon i bilen.

Ioniq 5 hvis du ønsker en av de kuleste elbilene på veien. Jeg syns i hvertfall det retro-futuristiske designet er veldig kult.

ID4 hvis du er veldig glad i VW. Det er en mye mindre bil til omtrent samme pris som Model Y. Prisforskjellen er ca 10k i ID4 sin favør hvis du skal ha tilnærmet samme utstyr som Model Y har som standard.

Synes du virkelig Ioniq 5 er kul? Jeg var spent da den ble lansert, men etter å ha sett et par sorte biler på veien tenker jeg den vil se ukul ut meget kjapt. Spesielt bakfra ser den mer rar ut enn "spennende".

Barid Bel

Tanker:

Ioniq 5 og tmY føles ganske forskjellige å kjøre; i5 var nesten for mykt fjæret for meg, mens tmY er mye mer sportslig satt opp. Jeg tror et par prøvekjøringer vil fortelle deg hvilken bil du personlig foretrekker  :)
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

hELgenen

Prøvekjøring er et must - du bør også prøvekjøre på vei du normalt bruker mye.

Hjuloppheng: Jeg synes TMY ble for stiv, Ioniq 5 for for myk og id.4 akkurat passe.
Tek : Tesla helt overlegen, deretter Ioniq 5 og til slutt ID.4 - alt dette kan endres over tid pga. OTA
Støy : ID.4 best, deretter Ioniq 5 og til slutt TMY. TMY takler ikke dårlig vei mhp. støy like godt som de andre
Lading : TMY og Ioniq 5 overgår ID.4 her - men også her kan forskjellen muligens endres over tid.
Praktisk : ID.4,Ioniq,TMY. TMY mangler festeanordninger i bagasje samt lav nyttelast. Dog er plassen stor i TMY, spørsmålet er om du får brukt den slik du ønsker på lovlig og fornuftig måte

Utseende er ekstremt personlig så tør ikke gå inn på det en gang.

Jeg synes ID.4 er den som på sine egenskaper skiller seg minst negativt ut. De andre har noen ytterpunkter
som man enten elsker eller hater. F.eks IONIQ 5 er pling..pling...pling lyder...Det er bare så en nesten blir sprø. TMY leveres uten hattehylle/rollo og uten festekroker hvilket er så helt uforståelig 1960 sikkerhet.
ID.4 sin store svakhet skal være treghet infotainment systemet - det problemet har jeg ikke sett selv og jeg tror det handler om gammel software (2.3 er nyeste versjon), samt at man må skru av funksjoner man ikke bruker for å få opp responsen. F.eks denne stemmeaktiveringen mistenker jeg stjeler CPU

Men jeg vil ikke avskrevet noe før prøvekjøring. Du kan lese deg grønn og gul på hva alle sier og mener, men til slutt handler det om din personlige opplevelse av bilen - og den kan ingen argumentere mot





Jambo

Sitat fra: Rosstopher på søndag 24. oktober 2021, klokken 07:37
Model Y hvis du kjører mye på langtur og ønsker rask lading uten kø og uten ørten apper, brikker etc. og med ordentlig integrasjon i bilen.

Ioniq 5 hvis du ønsker en av de kuleste elbilene på veien. Jeg syns i hvertfall det retro-futuristiske designet er veldig kult.

ID4 hvis du er veldig glad i VW. Det er en mye mindre bil til omtrent samme pris som Model Y. Prisforskjellen er ca 10k i ID4 sin favør hvis du skal ha tilnærmet samme utstyr som Model Y har som standard.
Jeg er enig i fordelene for de to første som du nevner, kan vel legge til sannsynligvis hurtigere levering også for Model Y. Men jeg er uenig i alle setningene du har skrevet om ID4.

"ID4 hvis du er veldig glad i VW". LOL?

"Det er en mye mindre bil til omtrent samme pris som Model Y." _Mye_ er å ta hardt i. Den er mindre utvendig, men mest i lengden: 17 cm kortere enn Model Y. Men Tesla-Bjørn har vel målt panseret til Model 3 til å være nær 20 cm lenger enn ID4 sitt, og Model Y har ikke kortere panser, så det sier seg selv at innvendig er det da omtrent likt, minus frunk, og utvendig er den lettere å parkere pga. kortere lengde.

"Prisforskjellen er ca 10k i ID4 sin favør hvis du skal ha tilnærmet samme utstyr som Model Y har som standard." Nå har jeg bestilt en GTX der prisen nå etter noen prisjusteringer er oppe i 100k i forskjell mot en Model Y, hvis jeg vil ha tilhengerfeste, vinterhjul og blå farge på begge, ellers ingen tilvalg på Model Y. Og så til hovedpoenget: På ID4 har jeg da masse utstyr som man ikke får til Model Y i det hele tatt: oppvarmet frontrute, LED matrix (som det av Teslaførere sies at lyser bedre enn Teslas frontlykter), lastesikring, hattehylle/bagasjeromsdekke, støtte for Apple Carplay og Android Auto, 360-kamera, sensoråpning av bakluke, tilhengerfeste som er innsvingbart, takrails, egen modus for permanent firehjulstrekk og speedometer rett foran rattet. Koster selvfølgelig mer om man skal ha f.eks. glasstak, som jeg ikke vil ha. Men det er en ulempe for Model Y at man ikke kan velge bort det man ikke vil ha hvis man ønsker å betale mindre for bilen.

Daniel_0007

Sitat fra: Jambo på søndag 24. oktober 2021, klokken 13:44
Sitat fra: Rosstopher på søndag 24. oktober 2021, klokken 07:37
Model Y hvis du kjører mye på langtur og ønsker rask lading uten kø og uten ørten apper, brikker etc. og med ordentlig integrasjon i bilen.

Ioniq 5 hvis du ønsker en av de kuleste elbilene på veien. Jeg syns i hvertfall det retro-futuristiske designet er veldig kult.

ID4 hvis du er veldig glad i VW. Det er en mye mindre bil til omtrent samme pris som Model Y. Prisforskjellen er ca 10k i ID4 sin favør hvis du skal ha tilnærmet samme utstyr som Model Y har som standard.
Jeg er enig i fordelene for de to første som du nevner, kan vel legge til sannsynligvis hurtigere levering også for Model Y. Men jeg er uenig i alle setningene du har skrevet om ID4.

"ID4 hvis du er veldig glad i VW". LOL?

"Det er en mye mindre bil til omtrent samme pris som Model Y." _Mye_ er å ta hardt i. Den er mindre utvendig, men mest i lengden: 17 cm kortere enn Model Y. Men Tesla-Bjørn har vel målt panseret til Model 3 til å være nær 20 cm lenger enn ID4 sitt, og Model Y har ikke kortere panser, så det sier seg selv at innvendig er det da omtrent likt, minus frunk, og utvendig er den lettere å parkere pga. kortere lengde.

"Prisforskjellen er ca 10k i ID4 sin favør hvis du skal ha tilnærmet samme utstyr som Model Y har som standard." Nå har jeg bestilt en GTX der prisen nå etter noen prisjusteringer er oppe i 100k i forskjell mot en Model Y, hvis jeg vil ha tilhengerfeste, vinterhjul og blå farge på begge, ellers ingen tilvalg på Model Y. Og så til hovedpoenget: På ID4 har jeg da masse utstyr som man ikke får til Model Y i det hele tatt: oppvarmet frontrute, LED matrix (som det av Teslaførere sies at lyser bedre enn Teslas frontlykter), lastesikring, hattehylle/bagasjeromsdekke, støtte for Apple Carplay og Android Auto, 360-kamera, sensoråpning av bakluke, tilhengerfeste som er innsvingbart, takrails, egen modus for permanent firehjulstrekk og speedometer rett foran rattet. Koster selvfølgelig mer om man skal ha f.eks. glasstak, som jeg ikke vil ha. Men det er en ulempe for Model Y at man ikke kan velge bort det man ikke vil ha hvis man ønsker å betale mindre for bilen.

jeg aner ikke åssen du klarer å id4 til å bli 100k billigere enn y, man må legge på topsport for å få el seter samt førerassistent+ for å få noe lignende ap som blir da 519k

Model 3 2019 LR Rwd

Jambo

#8
Hvis du leste innlegget så ser du at jeg ikke har bestilt alt utstyret. Men det er fordelen, at man kan velge selv hva man vil ha, i stedet for å måtte betale for alt. En annen del av prisen er rabatter som alle kan få. Hos Tesla får man ingen slike rabatter.

Poenget mitt var at selv om jeg har konfigurert en ID4 GTX som jeg får til 100k mindre enn Tesla Model Y, så har jeg likevel den lange lista med utstyr som det ikke er mulig å få på Tesla Model Y i det hele tatt. Så påstanden om at man må opp i nesten samme prisen for å få tilnærmet samme utstyr er veldig misvisende.

turfsurf

Sitat fra: Jambo på søndag 24. oktober 2021, klokken 15:21
Poenget mitt var at selv om jeg har konfigurert en ID4 GTX som jeg får til 100k mindre enn Tesla Model Y, så har jeg likevel den lange lista med utstyr som det ikke er mulig å få på Tesla Model Y i det hele tatt. Så påstanden om at man må opp i nesten samme prisen for å få tilnærmet samme utstyr er veldig misvisende.
Nei, den er jo ikke det. Argumentet ditt er at du kan få ID.4 med utstyr som passer deg mye billigere enn TMY, noe som er riktig.

Men skal du konfigurere opp ID.4 så den har samme utstyrsnivå som TMY så er ikke prisforskjellen så stor. Kanskje 20-30k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jambo

Hva er samme utstyrsnivå? Det er en misvisende påstand mener jeg. Mye av utstyret på de begge er unikt for bilene.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. oktober 2021, klokken 10:44
Men jeg vil ikke avskrevet noe før prøvekjøring. Du kan lese deg grønn og gul på hva alle sier og mener, men til slutt handler det om din personlige opplevelse av bilen - og den kan ingen argumentere mot
Dette er det beste rådet av alle. Så kan du heller spørre her igjen etter prøvekjøring om du fremdeles ikke har bestemt deg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Jambo på søndag 24. oktober 2021, klokken 16:20
Hva er samme utstyrsnivå? Det er en misvisende påstand mener jeg.
F.eks elektrisk justerbare seter med minne, acc, matrix lys osv. Altså faktisk utstyr. Ikke plassering av speedometer, utseende, layout på infotainment eller såkalt opplevd kvalitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jambo

#13
Ok. Skal ikke dra diskusjonen lenger ut på viddene. Men f.eks. matrix, 360-kamera, justerbare dempere, rollo på glasstak, sensoråpning av bakluke, sportsseter osv. kan man ikke få på Tesla. Motsatt kan man ikke få like stor skjerm, samme "apps", elektrisk styring av lufteventiler osv. på ID4. Så "samme utstyrsnivå" kan man aldri oppnå, og vil være en definisjonssak ut fra hvilket utstyr man "trenger".

Kan legge til at 360-kamera var så viktig for meg at det var et av de store ankepunktene mot Model Y for meg. Ioniq 5 har det derimot, men designet trakk ned for meg, selv om den er kul fordi den er mer unik.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jambo på søndag 24. oktober 2021, klokken 17:25
Ok. Skal ikke dra diskusjonen lenger ut på viddene. Men f.eks. matrix, 360-kamera, justerbare dempere, rollo på glasstak, sensoråpning av bakluke, sportsseter osv. kan man ikke få på Tesla. Motsatt kan man ikke få like stor skjerm, samme "apps", elektrisk styring av lufteventiler osv. på ID4. Så "samme utstyrsnivå" kan man aldri oppnå, og vil være en definisjonssak ut fra hvilket utstyr man "trenger".

Kan legge til at 360-kamera var så viktig for meg at det var et av de store ankepunktene mot Model Y for meg. Ioniq 5 har det derimot, men designet trakk ned for meg, selv om den er kul fordi den er mer unik.

Er det mye rygging i parkeringshaller med stolper som gjør 360 nyttig? Når jeg rygger med Model Y så synes jeg de hvite guide-linjene gjør det svært enkelt. En har forsåvidt og kamera for speil under, men synes ikke det er så nyttig i forhold til sidespeilene. Det står og hvor mange cm du er fra en hindring på skjermen, som er nyttig.
Synes setene er det som er viktigst å teste ut.
Ryggekamera Model Y:
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA