Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?

Startet av CaZpaH, lørdag 23. oktober 2021, klokken 12:24

« forrige - neste »

CaZpaH

Har et lite spørsmål vedr. lading på tvers av bilmerker.

I dag er det 3 biler, Tesla Model 3, Model Y og en eldre Mercedes fordelt på to husstander. Vi har Model 3 og Model Y og har for noen år tilbake fått montert en Tesla Wall Connector Gen 2 da vi hadde en Model X. Denne er koblet på 3-fas på IT-nett (230V) og vi får ganske rask ladehastighet på våre Tesla.

Hadde i en liten periode en BMW i3 og da måtte Wall Connectoren settes i en annen modus for å virke med BMW'en med det resultatet at vi ladet på 1-fas.

Nå snakker den andre husstanden om å få skaffet seg en elbil. De bilene som er nevnt er Audi Q4 e-tron og Mercedes EQE. Og da dukker spørsmålet om å få montert en lader nr. 2 i garasjen opp.

Det jeg da lurer på er. Vil jeg kunne dra nytte av 3-fas, 230V på mine Teslaer med en TWC Gen 3 og/eller Easee-lader? Jeg ser fra Audi sine informasjonssider at Q4 ikke støtter 3-fas, 230V så jeg ser for meg å sette opp en lader med 3-fas og en lader med 1-fas og ha lastfordeling for å unngå at hovedsikring går. Vil dette virke med de nevnte ladere? Eller må jeg bite i det sure eplet og gå tilbake til tregere ladehastighet på 1-fas med mine Teslaer? Er avhengig av å ha en lastfordeling slik at vi kan lade to biler av gangen.

Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Har TWC3 på 32A 230V IT 3-fas, konfigurert for å tillate alle merker (bare et valg for å tillate eller ikke i online konfig nå, ikke noe kompatibilitetsmodus) og får 11kW med Model Y (altså full utnyttelse av 3-fas/28A laderen i Y), og får 32A 1-fas 7,1kW på e-Niro (som er maks av hva den støtter), så ser ingen grunn til at du skal begrenses til 1-fas på Teslaene dine. Har ikke prøvd med ikke-Tesla som støtter 3-fas eller kvasi 3-fas.

Rosstopher

Skal selv ha to ladere på samme kurs etterhvert, så jeg slenger meg på denne tråden. Hvordan er det med lastfordeling om en bil (Tesla) lader på trefase og den andre kun på en fase på IT 230 V 16 A? Får bil nummer 1 8A trefase og bil nummer 2 8A enfas? Altså 3,2 kW til en bil og 1,8 kW til den andre? Er det noen forskjell på TWC og Eassee til et slikt formål?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

CaZpaH

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 13:38
Har TWC3 på 32A 230V IT 3-fas, konfigurert for å tillate alle merker (bare et valg for å tillate eller ikke i online konfig nå, ikke noe kompatibilitetsmodus) og får 11kW med Model Y (altså full utnyttelse av 3-fas/28A laderen i Y), og får 32A 1-fas 7,1kW på e-Niro (som er maks av hva den støtter), så ser ingen grunn til at du skal begrenses til 1-fas på Teslaene dine. Har ikke prøvd med ikke-Tesla som støtter 3-fas eller kvasi 3-fas.

Dette var jo oppløftende lesing. Da blir det nok å kjøre 2xTWC3 her i gården. Forsøkte å lese litt på specs og ser den har en innebygget RCD Type A og de skriver at jordfeilbryter type B ikke er nødvendig. Er dette noe nytt?

Har jordfeilbryter type B på TWC2 i dag da dette var krav ved installasjon.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Ja, det er nytt for TWC3, så nå stiller den likt der også, som Easee, Ecolite m.fl.

Har ikke to (enda, vurderer en til, men vi lader så sjelden, og kan også bruke "nødlader"), så vet ikke hva som skjer ved lastdeling mellom 1-fas og 3-fas på IT-nett. På TN vil jeg anta at den iallfall klarer å mikse.

Forøvrig har TWC3 også innebygget holder for type2 kontakten.

Online-delen er ikke noe å skryte av enda, de baserer seg på at infoen i Tesla-appen fortsatt (fra bil), og det funker jo greit med Tesla, men kunne tenkt meg mulighet for å hente litt mer info siden den allikevel er på nett hele tiden. Spesielt siden e-Niroen ikke har app. Håper kanskje det kommer inn i Tesla-appen etterhvert som de blir mer og mer leverandør av lading, solceller osv. Laderen er iallfall online på wifiet hele tiden.

CaZpaH

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 15:10
Ja, det er nytt for TWC3, så nå stiller den likt der også, som Easee, Ecolite m.fl.

Har ikke to (enda, vurderer en til, men vi lader så sjelden, og kan også bruke "nødlader"), så vet ikke hva som skjer ved lastdeling mellom 1-fas og 3-fas på IT-nett. På TN vil jeg anta at den iallfall klarer å mikse.

Forøvrig har TWC3 også innebygget holder for type2 kontakten.

Online-delen er ikke noe å skryte av enda, de baserer seg på at infoen i Tesla-appen fortsatt (fra bil), og det funker jo greit med Tesla, men kunne tenkt meg mulighet for å hente litt mer info siden den allikevel er på nett hele tiden. Spesielt siden e-Niroen ikke har app. Håper kanskje det kommer inn i Tesla-appen etterhvert som de blir mer og mer leverandør av lading, solceller osv. Laderen er iallfall online på wifiet hele tiden.

Ser ingen grunn til at den ikke skal klare å fordele lasten. Den kjenner vel hvor mye ampere som er tilgjengelig for begge ladere og hva som går fra lader og til bil bør jo kunne styres.

Ser jo for meg jeg kobler begge laderne opp på 3-fas. Så får bilen justere hva den maksimalt klarer å hente ut. Eller tenker jeg helt feil her da?

Og går det an å seriekoble laderne? Fikk nei på dette med gen 2 og at de begge måtte ha hver sin kurs og egen jordfeilbryter type b fra sikringsskap. Har ikke mer plass i sikringsskapet (både jordfeilbryter type b og automatbryter ble montert i egen kapsling under sikringsskapet på eksisterende opplegg) og det hadde vært fint å kunne bare hatt den ene strømkabelen som går til garasjen uten å måtte legge en til.
Mulig man kan trekke strømkabelen til en egen fordelingsskap i garasje for så å ha to kurser der?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Erik Ola Ulvestad

#6
For oppkobling av 3 ladeboksar på 3 fase så 'roterar' du fasane eit 'hakk' for kvar boks. For TN system er fasane ved 1fase lading då uavhengige, men du har desverre 230V IT nett. Då vil desverre ein ladeboks i 1fase ha faseledningar som alltid er delt med dei andre 2 boksane. Ein 1fase bil vil derfor halvere effekten til ein 3fase bil ved samtidig lading.
Easee har jo dette opplegget med å kunne velge fase (eller er det kun Easee Charge versjonen?), men dette kan heller ikkje brukast på 230V IT for ein dedikert kurs med 3 ladeboksar. (Om selger påstår noko anna, er det bull....,)
Når TWC no har fått kontroll på 230V IT 3fase kalkulasjonen så er det vel ikkje noko i vegen for at lastdelingsalgoritma skal kunne takle dette?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

#7
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 23. oktober 2021, klokken 20:32
...men du har desverre 230V IT nett. Då vil desverre ein ladeboks i 1fase ha faseledningar som alltid er delt med dei andre 2 boksane.
Du forutsetter da at en trefasebil kan få frakoblet en leder og lade tofase på TN nett. Det er mulig det går, men da får den likevel bare 67% av kursens totaleffekt, og enfase bilen får tilgjengelig 33% (avrundet).

Biler som lader tofase på IT nett (Tesla S/X bl.a.) vil naturlig nok bare kunne utnytte 67% av kursens kapasitet uansett, og da kan en enfasebil utnytte den tredje fasen med 33%, uten at det gjør noen forskjell for tofasebilen. Hvis de skal få like mye, så må tofasebilen ned på 41%.

For Tesla 3/Y som lader 3 fase IT er det litt verre. Ettersom de regulerer alle fasene likt må de ned fra 100% til 38% effekt for å gi enfasebilen de samme 38 % av kursens totalkapasitet.

En enfasebil alene kan få 1/√3 (58%) av en IT kurs sin trefasekapasitet, mens to eller tre enfasebiler får 33% hver. 

For eksempel kan en enfasebil få 3.7 kW på en 16A 230V 3-fase IT kurs, hvor en Tesla 3/Y kan få 6.4KW (100%) hvis de hver for seg har kursen alene. Mens to eller tre enfasebiler bare vil få 2.1 kW hver med lastdeling.

På en 16A 400V 3-fase TN kurs kan en Tesla 3/Y få 11kW(100%). Alternativt kan inntil tre enfasebiler få 3.7 kW hver.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rosstopher

Men hvordan blir det i praksis om to TWC (eller Eassee) skal dele på en trefase 16A IT kurs? Blir det halvparten av trefase (230V x 8A x √3 = 3,2 kW) til Model 3/Y og halvparten av enfas, altså 1,8kW til en annen bil (som ikke kan lade på IT trefase)? Skal begge TWC kobles likt? Lønner det seg å bare koble en fase til boks nummer to? Er det noen forskjellige koblinger man kan gjøre for å utnytte strømmen maksimalt?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jlan

#9
Det er godt mulig at lastdeling kan være slik du antyder, men det er jo ikke slik at begge bilene vil lade akkurat like lenge, så på et tidspunkt får den ene bilen kursen(e) alene.

Easee tillater inntil tre ladebokser på samme kurs. Det står ingenting om at fasene skal roteres, jeg antar at boksene fikser det selv. Alle bør kobles 3-fase hvis det er en 3-fase kurs. En kan velge 1-fase i app. uansett.

TWC3 kjenner jeg lite til. I følge installasjonsmanualen skal det ikke stå flere på samme kurs, men det kan lastdeles mellom fire enheter på separate kurser (eller separate underkurser fra et fordelingsskap?). Jeg har ikke funnet noen informasjon om at fasene skal roteres :
Sitat fra: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=11
For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring.
Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing#setupStrømdeling er en fastvarefunksjon som lar opptil fire Gen 3-Wall Connectors dele strøm og lade flere kjøretøy samtidig. Ladestrøm distribueres intelligent over flere Wall Connectors for å minimere ladetiden for hvert kjøretøy og øke energigjennomstrømning, samtidig som det alltid sikres at grenser pålagt av den enkelte elektriske installasjonen ikke overskrides.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: jlan på lørdag 23. oktober 2021, klokken 23:47
...
Du forutsetter da at en trefasebil kan få frakoblet en leder og lade tofase på TN nett.
...

Nei, eg tenkte meir på at med IT så har ein 3 faseparkombinasjonar, L1-L2, L2-L3 og L3-L1. I eit par er altså begge faseleiarar involvert med 2 andre par. Og desse 2 har igjen ein felles leiar. Så alt heng saman. Om eit par har maksimal last (1-fas) så blokkerar dette for nesten all kapasitet i dei 2 andre para sidan faseleiarane er nettopp felles. (Kun fasforskyvinga gir ei lita reserve)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Rosstopher på søndag 24. oktober 2021, klokken 07:21
Men hvordan blir det i praksis om to TWC (eller Eassee) skal dele på en trefase 16A IT kurs? Blir det halvparten av trefase (230V x 8A x √3 = 3,2 kW) til Model 3/Y og halvparten av enfas, altså 1,8kW til en annen bil (som ikke kan lade på IT trefase)? Skal begge TWC kobles likt? Lønner det seg å bare koble en fase til boks nummer to? Er det noen forskjellige koblinger man kan gjøre for å utnytte strømmen maksimalt?

Sitat fra: Rosstopher på søndag 24. oktober 2021, klokken 07:21
Men hvordan blir det i praksis om to TWC (eller Eassee) skal dele på en trefase 16A IT kurs? Blir det halvparten av trefase (230V x 8A x √3 = 3,2 kW) til Model 3/Y og halvparten av enfas, altså 1,8kW til en annen bil (som ikke kan lade på IT trefase)? Skal begge TWC kobles likt? Lønner det seg å bare koble en fase til boks nummer to? Er det noen forskjellige koblinger man kan gjøre for å utnytte strømmen maksimalt?

Ideelt sett; 1-fase laster bør fordelast utover fasepara slik ein gjer i boligen forøvrig. For 3-fase laster spelar det inga rolle men sidan ein 1-fase bil kan kople seg til ein ladeboks kopla for 3-fase og då bruke det første faseparet i ladekabelen så er det eit poeng å rotere fasar også for 3-fase installasjonar.
MEN, dette blir teoretisk. Sidan TWC ikkje omtalar faserotasjon så mistenker eg sterkt at lastfordeling mellom 4 TWC ikkje har peiling på korleis dette er kopla. Feks kunne 3 stk TWC i 1-fas konfigurasjon vore fordelt på dei 3 fasepara, men for TWC lastdeling framstår det som 3 stk som er kopla på same fasepar og gir 1/3 effekt til kvar istaden for betre utnyttelse av 3 fase kursen.
(Easee vil kunne handtere dette betre iom at den veit sjølv kva fasar som er kopla inn av automatikken i 1-fase drift.)

Så, ingen anbefaling frå meg. "Stick to the instalation manual" :-)

On the side: Ein EKSTERN lastregulator (les: min baby) vil ha full kontroll på dette.



~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 24. oktober 2021, klokken 18:15
Sidan TWC ikkje omtalar faserotasjon så mistenker eg sterkt at lastfordeling mellom 4 TWC ikkje har peiling på korleis dette er kopla. Feks kunne 3 stk TWC i 1-fas konfigurasjon vore fordelt på dei 3 fasepara, men for TWC lastdeling framstår det som 3 stk som er kopla på same fasepar og gir 1/3 effekt til kvar istaden for betre utnyttelse av 3 fase kursen.
Du har sikkert rett, de endrer antagelig bare pilotsignalet. Men det hadde vært greit å vite da, så en ikke ender opp med "dobbeltrotasjon".  Siden TWC skal kobles på separate sikringer, og de ikke har avlesning av lastfordelingen på HAN porten, så vil de antagelig i mange tilfeller justere unødvendig mye ned i en vanlig boliginstallasjon.

Både Tibber+Easee og Easee alene kan jo ut fra data fra HAN porten redusere ladeeffekt hvis en nærmer seg grensen for hovedsikringene. Er det noe lignende du mener med "EKSTERN lastregulator"?


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Erik Ola Ulvestad

TWC lastdeling er s.k. statisk, dvs den tek kun hensyn til ei fast grense som er satt for den underfordelinga som forsyner enkeltkursane til kvar TWC boks. Andre som tek info frå AMS måler kan også ta hensyn til om totalbelastning i huset nærmar seg maksgrensa og om mulig velge fase for 1-fase lading ift andre ukjente laster i huset.
Med ein ekstern lastregulator meinar eg ein smarthus hub, controller, PLS, eller ei skyløysing (Tibber, etc) som har tilgang på fleire målingar og info om anlegget enn det som typisk er innebygd i ein ladeboks, og som styrer ladeboksane direkte.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

jlan, Hvorfor mener du at TWC må ha separate kurser?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA