Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

T2 til T1 kabel ødla min T1 kontakt, noen som har opplevd dette?

Startet av Xiphias, lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:00

« forrige - neste »

Xiphias

Fant ikke noe info om dette fra andre, så lager en ny tråd.

Jeg bestilte en 7,5 meter ny T2 til T1 ladekabel fra tibber, da den vi hadde ikke var lang nok. Skulle lade min mitsubishi i-miev, men kabelen ble stoppet av noe  så jeg fikk ikke orntlig kontakt. Jeg tok i litt mer å da klikket den på plass. Det jeg ikke visste, som jeg oppdaget dagen etter var at den hadde kommet på plass fordi en av de tre "pinnene" i T1 kontakten i bilen hadde blitt dyttet inn da jeg tok i litt mer.

Så bilen ble ikke ladet, og nå kan jeg ikke lengre lade den uten å fikse min T1 kontakt.

Føler at tibber har noe ansvar her siden det virker som om deres ledning ikke var så "aligned" som den burde ha vært. På en annen side burde jeg nok ha undersøkt nærmere før jeg tok i mer. Noen som vet hvordan og hvor mye det kan koste å reparere en T1 kontakt?

sjokomelk

Det er forskjellig lengde på de to små pinnene i både Type1 og Type2-pluggene. Det er fordi signalet skal brytes og ladestasjonen kobles ut før du har dratt ut pluggen så langt at du risikerer lysbue/gnister fra 230V-pinnene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Erik Ola Ulvestad

"Pinnane" er vel splitta hylser som igjen er plasserte i plasthylser som til saman utgjer ein hul "pinne".
Kan du åpne støpselhuset ved å løsne skruane på sida av huset og prøve å dytte splithylsa på plass?


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rav4_EV

Pilotpinnen skal være kortere enn de andre. Dette er ingen feil, men "as designed" som sjokomelk påpeker.
Om du ikke får lade ville jeg kontrollert om låsehaken mot bilen går tilbake når du plugger i. Det skal være en bryter som kutter lading dersom låsehaken blir løftet på et T1 støpsel.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trekkoppbil

#4
Pilotsignalet på pine CP skal brytes først, og jord skal brytes sist når du drar ut pluggen. Bruddet i pilotsignalet kunne i teorien hindre gnist, men dette høres heller ut som en overflødig sikringsmekanisme.
Når du trykker inn avløseren for å løsne kroken på j1772, så slutter bilen å trekke AC-strøm, så strømmen kuttes før du kan trekke ut pluggen, og det blir ikke induksert noen gnist. Når du holder inne avløseren, legger pluggen til en ekstra motstand på 330 Ω mellom proximity pin, PP og jord, PE, og da er det nok mange biler som velger å ikke trekke strøm, og står motstanden på i lang tid, begynner bilen å pipe, blinke og klage.
Men diskusjonen om de 2 signalportene er en avsporing, fra problemstillingen til trådstarter, som snakker om de 3 pinnene:

Det som gjelder her, er at jord-pinnen PE, skal være lengre enn pinnene for L1 og N. Så det er det enkle å se etter, når man skal se om det er noe galt med pinnene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA