Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla skal oppgradere AP 2.0-bilers kameraer

Startet av Motorwatt, fredag 22. oktober 2021, klokken 22:16

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatMener det og var noe i det med biler som ble levert tidligere, og derved hadde færre kameraer enn bilene nå leveres med. Der er det vel en begrensning på at man bare får byttet det samme antall kameraer bilen ble utstyrt med ved kjøpstidspunktet.
Tror ikke FSD ble solgt som pakke før alle bilene ble produsert med tilstrekkelig antall kameraer (2016).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:52
Definer dyrt:
Ift hva Tesla kommer til å tjene på mersalg av biler og FSD dersom de får til FSD (og en aksjekurs som vil gå sterkt opp og gi dem nye muligheter), så, tror jeg kostnaden blir omtrent umerkelig. Og de trenger jo ikke bytte før den tid ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på lørdag 23. oktober 2021, klokken 09:55
Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:52
Definer dyrt:
Ift hva Tesla kommer til å tjene på mersalg av biler og FSD dersom de får til FSD (og en aksjekurs som vil gå sterkt opp og gi dem nye muligheter), så, tror jeg kostnaden blir omtrent umerkelig. Og de trenger jo ikke bytte før den tid ;)
Enig, de burde asap kalle inn alle S oX med fsd først, og så gå løs på de som ikke kjøpte fsd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: kodax på lørdag 23. oktober 2021, klokken 09:55
Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:52
Definer dyrt:
Ift hva Tesla kommer til å tjene på mersalg av biler og FSD dersom de får til FSD (og en aksjekurs som vil gå sterkt opp og gi dem nye muligheter), så, tror jeg kostnaden blir omtrent umerkelig.
Kostnadene blir vel ikke mindre fordi om de utgjør en mindre prosent av resultatet.  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. oktober 2021, klokken 10:56
Sitat fra: kodax på lørdag 23. oktober 2021, klokken 09:55
Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:52
Definer dyrt:
Ift hva Tesla kommer til å tjene på mersalg av biler og FSD dersom de får til FSD (og en aksjekurs som vil gå sterkt opp og gi dem nye muligheter), så, tror jeg kostnaden blir omtrent umerkelig.
Kostnadene blir vel ikke mindre fordi om de utgjør en mindre prosent av resultatet.  :D
Pengerschmenger...men du har helt rett, mitt økonomiske vokabular er under enhver kritikk ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: kodax på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:44
Kameraene er svært enkle å bytte, og de er nok heller ikke særlig dyre. Antallet biler er vel heller ikke veldig stort, så tviler på at dette merkes i noe særlig grad.
Er det ikke noe med annen kabling på AP2.5 enn AP2.0 også? For høyere grad av redundans, eller var det bare relatert til den doble radaren?

Ellers usikker angående MCU1, fikk selv oppgradert til FSD-computer og hadde MCU1. Den fikk trafikklysvisualisering, men ikke kjegler.

tibber73

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:54
Sitat fra: kodax på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:44
Kameraene er svært enkle å bytte, og de er nok heller ikke særlig dyre. Antallet biler er vel heller ikke veldig stort, så tviler på at dette merkes i noe særlig grad.
Er det ikke noe med annen kabling på AP2.5 enn AP2.0 også? For høyere grad av redundans, eller var det bare relatert til den doble radaren?

Ellers usikker angående MCU1, fikk selv oppgradert til FSD-computer og hadde MCU1. Den fikk trafikklysvisualisering, men ikke kjegler.

Jeg har en S75D fra 12/2017 med AP2.5 og MCU1. Kjøpte FSD da den var billig og fikk oppgradert til FSD/HW3 i juni 2020.
Etter det er alle videoklipp fra sentrymode helt rævva. Før HW3 var videoene mulig å se på, nå er det hakkete og den mister store deler av trafikkbildet. Mistet forresten en hel lastebil som kom over i motsatt kjørebane...
Er det flere som opplever at videoene er dårligere med FSD/HW3?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

k1

Ja, men antok det var grunnet sw versjon og ikke hardware endring. På tross av veldig få oppdateringer på sw for oss med MCU1 nå, så var vel opplevelsen av alle disse oppdateringene at det ofte var 2 skritt frem og 1,2,3 tilbake...

sjokomelk

MCU1 klarer ikke kjøre TeslaCam lenger. Det har blitt for mye data å håndtere, og den jobber for tregt. Så du ender opp med massive pakketap i datastrømmen for lagring av videofilene. Så du må oppgradere til MCU2 for å få TeslaCam som faktisk kan brukes til noe. Det er ikke koblet til HW3, men skjedde i en oppdatering i 2019/2020 som gjør at MCU1 ikke har nok ressurser ledig til TeslaCam.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Radial

Rart det skal bli så enormt mye data å håndtere på nye biler generelt, er det ikke det meste hardkodet og optimalisert i slike nettverk?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Tegra-CPU'en i MCU1 har fått alt for mye å gjøre på etter oppgraderingen til versjon 10 av "Tesla OS". (Versjon 2019.32.11 og nyere). Det går med mye prosessorkraft i å lagre tre videostrømmer til USB samtidig, og det er ikke nok tilgjengelig kraft til å både flytte rundt på kartet på skjermen og lagre video. En stund var videostrømmen fin, men kartet på skjermen hakket mens man kjørte. Senere har de gjort motsatt prioritering, så nå er videostrømmen helt fin så lenge bilen står i ro, men så fort kartet må bevege på seg, så får du pakketap.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Når, og hvis, norske Teslaeiere mottar samme informasjon vil kanskje indikere noe om når, eller hvis, FSD kommer til Europa?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA