Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla skal oppgradere AP 2.0-bilers kameraer

Startet av Motorwatt, fredag 22. oktober 2021, klokken 22:16

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Blir sikkert dyrt. Kameraene, 8 stk, MCU må være versjon 2, fsd-computeren må opp til v3.
Men det er også noe med redundant ledninger til styre-releet og muligens et annet styrekomponent.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Kameraene er svært enkle å bytte, og de er nok heller ikke særlig dyre. Antallet biler er vel heller ikke veldig stort, så tviler på at dette merkes i noe særlig grad.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

k1

Hva med AP 2.5 biler, vet vi noe her?
Har de samme kameraer som AP 3.0?

Motorwatt

Ja, men de mangler som nevnt interiør-kamera.

Hvis det da blir et krav.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Definer dyrt: det tar vel en god halvtime å bytte alle kameraene alene. Så kommer mcu og comp, samt koding av alt det nye. Hva er timeprisen de fakturerer på verksted.? Tipper en halv dags jobb samlet pr bil. Men enig at delene ikke er så dyre for Tesla.

Det ble ifølge Teslastats solgt 3720 S og 4750 X i 2017. Ikke alle kjøpte FSD.

Men uansett skal jo bilen "ha all tilgjengelige hardware" for FSD selv om man ikke kjøpte FSD, så jeg er usikker på hva Forbrukertilsynet ville sagt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Det er vel salget i Norge? Betydelig større antall, og derav kostnader, på "verdensbasis".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

k1

Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:52
... Så kommer mcu og comp, samt koding av alt det nye. ..

Hvorfor MCU?

Og tallene i fra Norge 2017 inneholder også AP2.5 biler. Tror de første AP2.5 bilene ble levert i fra november i Norge.  Og tror det var en god skjevfordeling av biler utlevert mot slutten av 2017 (q3 og q4) vs tidligere på året (q1 og q2)?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Jo men MCU2 er vel ikke noe krav for FSD? Eller har jeg gått glipp av noe her nå?

Motorwatt

Aner ikke, men MCU1 biler får foreløpig ikke de samme oppdateringene som MCU2 biler får.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Må ha MCU2 for visualiseringen av FSD.
På AP2/2.5-biler som har kjøpt MCU1->MCU2-oppgradering bytter Tesla ut Autopilot med HW3 uansett om du har betalt for FSD eller ikke.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

k1

Hm, free upgrade til MCU2 skal jeg ikke protestere mot  :laugh:
Tja, tror det når jeg ser det...
De byttet min AP2.5 til HW3 selv om den er MCU1 nettopp fordi den har betalt for FSD, og de har jo til nå (ikke sett noen kommentar om noe annet) ment at det skal holde.
Med HW3 så får jeg samme visualisering i display som MCU2 mener jeg; kjegler, trafikklys, sykler, biler buss osv.

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:52
Definer dyrt: det tar vel en god halvtime å bytte alle kameraene alene. Så kommer mcu og comp, samt koding av alt det nye. Hva er timeprisen de fakturerer på verksted.? Tipper en halv dags jobb samlet pr bil. Men enig at delene ikke er så dyre for Tesla.

Det ble ifølge Teslastats solgt 3720 S og 4750 X i 2017. Ikke alle kjøpte FSD.

Men uansett skal jo bilen "ha all tilgjengelige hardware" for FSD selv om man ikke kjøpte FSD, så jeg er usikker på hva Forbrukertilsynet ville sagt.
Kjøpte du ikke med FSD, så har du vel ingen rett på gratis HW., slik jeg har oppfattet det Det er jo en av tingene man får med når man  kjøper FSD-pakken.

Men hva de tenker om du vil kjøpe FSD i ettertid, er en annen sak. Kan hende du da må betale HW selv, for det som er kommet til frem til du tegnet avtale på FSD. Og så får du eventuelt med HW-oppgraderinger som kommer etter det tidspunktet din FSD-avtale startet.

Mener det og var noe i det med biler som ble levert tidligere, og derved hadde færre kameraer enn bilene nå leveres med. Der er det vel en begrensning på at man bare får byttet det samme antall kameraer bilen ble utstyrt med ved kjøpstidspunktet.

Temmelig sikker på at det står noe om det i vilkårene du har signert på, og derved akseptert. Så første jeg ville gjort, var faktisk å lese om dette i avtalen(e) din(e).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA