Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalinger til ny elbil rundt 300.000

Startet av IK, fredag 22. oktober 2021, klokken 21:43

« forrige - neste »

Moas

I godt utstyrt utgave så koster cupra nesten 400k med 58 kWh batteri. Ikke så rimelig?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

geear

Sitat fra: E-Trond på mandag 25. oktober 2021, klokken 00:17
I utgangspunktet et godt forslag! 👍
Men,slet voldsomt med å finne noen brukte under 340.000 når jeg kjøpte Ioniq....
Har ikke sjekket i det siste, men det lå en del godt utstyrte til 310-330 her for noen måneder siden? First edition, som alle de første 1000-noe var, har alt utstyr.

Sitat fra: E-Trond på mandag 25. oktober 2021, klokken 00:17
Personlig så syntes jeg de var for høyt priset,litt kjedelige å kjøre og litt mye for mye støy.

Syntes Ioniq var både morsommere å kjøre,billigere,og mer støysvake å kjøre.
Rart hvor forskjellig man kan oppleve det. Jeg prøvekjørte Ioniq selv for noen år siden (hadde da e-Golf som sammenligning), og syns ikke den var verken morsom eller god å kjøre, den opplevdes daff og duvete/båtaktig, og det ble ikke noe Ioniq-kjøp på oss etter den turen. I forhold til e-Niro 64 kWh (med 204 hk) så er den rett og slett direkte treg. Forhjulstrekte biler er aldri et godt utgangspunkt for kjøreegenskaper, men Ioniq overbeviste iallfall ikke som noe svingmaskin for min del. Likte heller ikke at batteripakken var lagt opp og over bakakslingen og under bagasjeromsgulvet på den, så for meg at det kompliserte jobb med å ta batteripakke inn og ut, og det er ugunstig for kjøreegenskapene (tyngdepunkt og vekt ut fra senter).

Enig i at det er en del veistøy i e-Niro, men det er veldig dekkrelatert. Vi har originale 17" felger både sommer og vinter, i samme dim, og det er en helt annen bil med Goodyear Ultragrip Ice 2 enn på de originale sommerdekkene, med de skiller den seg ikke ut blant andre ift. støy.

Sitat fra: E-Trond på mandag 25. oktober 2021, klokken 00:17
At bilen er effektiv i forhånd til oppgitt Wlpt er jo en ekstra bonus. 😁👍
e-Niro er ikke langt bak Ioniq i effektivitet, har nesten dobbelt så stort batteri og lader dobbelt så raskt. Jeg bruker som regel en god del mer på elbiler enn det de er oppgitt med, men e-Niro er svært tett på, så her er nok Ioniq, Kona, e-Niro og Model 3 i samme båt, som de mest effektive.

E-Trond

Nå er jo det den oppgradere versjonen av Ioniq jeg snakker om.
Den har mer dreiemoment og krefter enn den versjonen du omtaler.
Men det er heller ikke krefter som er fokus hos meg.
E-Niro er selvsagt sprekere og har lengre rekkevidde 
Men den koster også 120 tusen mer enn Ioniq.
Det er strengt tatt 30-40 tusen mer enn den burde koste,og mye mer enn konkurrentene Model 3 og Polestar 2,som er betydelig mer moderne i fremtoning.

Det er bare 3-4 uker siden jeg kjørte E-Niro og jeg syntes rett og slett at den var dørgende kjedelig.
I tillegg  så taklet den kreftene veldig dårlig...
Full hjuspinn uansett når og hvor en tråkket på pedalen,med påfølgende struping av effekten i lang tid etterpå.

Kjørefølelsen var lite engasjerende på E-Niro
Ioniq var kvikkere i reaksjoner,føles lettere og bedre vektet på demping og styring.
Den føles også mer sportslig ut på svingete vei.
Er Ioniq en svingmester?
Nei,men den er bedre enn E-Niro...

Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

IK

#18
Ser at peugeot har 6% rabbat for Tekna medlemmer. Da skal peugeot 2008 allure koste cirka 300 k. Hva synes dere om 2008 vs ioniq?
Ser at Ioniq premium har masse utstyr, 2008 allure har ikke så mye.

ProsjektX

Sitat fra: IK på torsdag 28. oktober 2021, klokken 18:00
Ser at peugeot har 6% rabbat for Tekna medlemmer. Da skal peugeot 2008 allure koste cirka 300 k. Hva synes dere om 2008 vs ioniq?
Ser at Ioniq premium har masse utstyr, 2008 allure har ikke så mye.
Vurderte selv 2008 eller eC4, pga rabatt, men du må nesten se dem live, syntes de skuffet mye på innvendig på plass, romfølelse og utsyn, så stod glatt over; massiv "kardangtunnel" og dørterskler f.eks. Og dårlig utsyn for barn. Lettere med barnevogn i ioniq også tror jeg, da bagasjerommet er mye dypere og de fleste vogner kan bare settes inn i lengderetning.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA