Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalinger til ny elbil rundt 300.000

Startet av IK, fredag 22. oktober 2021, klokken 21:43

« forrige - neste »

IK

Hei

Jeg vil kjøpe en ny elbil. Forutsetninger er følgende:

- budsjett 300000

- plass til 2 barneseter bak, en isofix og en større beltestol.

- bagasjerom stor nok for en barnevogn + litt extra

- rask levering.

- rekkevidde > 250 km

Vil gjerne høre på deres anbefalinger.

På forhånd takk!  :)

goggo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

IK

Hei!

Må prøvekjøre ioniq. Er hyundai fra før og veldig fornøyd med den.

Hurtiglading på Ioniq er ikke noe særlig, ikke sant?

Er Ioniq bedre alternativ til Leaf 40 kwh ?

OleBrum2

Sitat fra: IK på fredag 22. oktober 2021, klokken 21:43
Hei

Jeg vil kjøpe en ny elbil. Forutsetninger er følgende:

- budsjett 300000

- plass til 2 barneseter bak, en isofix og en større beltestol.

- bagasjerom stor nok for en barnevogn + litt extra

- rask levering.

- rekkevidde > 250 km

Vil gjerne høre på deres anbefalinger.

På forhånd takk!  :)

Har en leaf Tekna. Det jeg kan si er at det er en enkel bil å ha med å gjøre. Familie på 4, funker fint med barneseter med isofix. Valgte den da den er klasseledende på bagasjeromsplass. Trengs med familie.

Har du vurdert e-connecta 62kwt batteri til 299 000? (Eller accenta om du klarer deg uten en del ekstrautstyr?) Rekkevidde er jo kanskje det som er viktigst på en elbil. Du ønsker <250 km rekkevidde. 62kwt gir 385, men midt vinter med fullastet bil må du nesten trekke fra 30%. Da ender du på 270, men langt mindre om du går for 40kwt.

geear

Ser du skriver ny, men hva med en brukt KIA e-Niro 64kWh? Den har syv års garanti, så selv om du kjøper en to år gammel bil til rundt 300k så er det fem år igjen.

Overraskende romslig, forholdsvis sprek, 100kg taklast, går reellt 37 mil pluss selv vinterstid, og lett 40-45 sommer, så selv med takboks bør det være helt uproblematisk å klare kravet ditt. Den er også veldig effektiv på langtur med ladebehov, fordi den lader med nesten 80kW og har veldig lavt forbruk (lader rundt 600 km/time opp til 58% eller noe).

goggo

Sitat fra: IK på lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:18
Hei!

Må prøvekjøre ioniq. Er hyundai fra før og veldig fornøyd med den.

Hurtiglading på Ioniq er ikke noe særlig, ikke sant?

Er Ioniq bedre alternativ til Leaf 40 kwh ?

Nei, hurtiglading på 38KWh Ioniq er elendig, regn med ca 40KW i snitt over sommer og vinter. Så hvis du trenger å hurtiglade ofte så er kanskje ikke dette den riktige bilen. På den annen side så har Ioniq veldig lavt forbruk, og det kompenserer jo noe for hurtiglade hastigheten. Jeg kjører en god del mellom Kristiansand og Oslo området med min, og det går helt fint. Må lade en gang på veien og det betyr jo ikke så mye om det tar noen minutter mer eller mindre.
Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe ny Leaf på grunn av Chademo, i alle fall hvis du har tenkt å ha bilen i mange år.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

IK

Takk for svaret!
Har Ioniq Ccs? Enig at det kan bli problemer med Chademo, pluss forbruk er lavere hos ioniq enn leaf. . Førermiljø er også kanskje bedre i Ioniq?
Skal kjøre korte strekninger til vanlig og 100-150 km en vei en gang i måneden.
Hva synes dere om peugeot e 2008 som alternativ til ioniq. Koster litt over 300.000 "allure".

geear

Leaf 40kWh klarer forresten ikke 25 mil heller, bare for å ha det sagt. Hadde en nesten ny som lånebil i fem uker, og skulle 15 mil avgårde, inkl en fjellovergang. Ingen fartsgrenser over 80. Etter ti mil så det så sketchy ut for å klare de neste fem milene med stigning og ødemark at jeg måtte baile og hurtiglade. Det hadde nok gått, men forbruket var så høyt at jeg turte ikke ta sjansen videre. Var overhodet ikke forberedt på at det skulle være nødvendig med hurtiglading av en liten bil med såpass batteristørrelse på den strekningen. Har også kjørt helt over med e-Golf 190/24kWh, men det var skikkelig sparekjøring. Leafen kjørte jeg som normalt, godt driv. e-Niroen kan kjøre den samme strekningen, i tilsvarende driv, tre ganger uten lading...

Halvorsen

Fra en stor vintertest. Ioniq klarte 235 km,Leafen greide bare 150 km .

geear

Ikke overrasket. Min erfaring var fra august måned.. så ikke vinter heller.

E-Trond

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 20:25
Ser du skriver ny, men hva med en brukt KIA e-Niro 64kWh? Den har syv års garanti, så selv om du kjøper en to år gammel bil til rundt 300k så er det fem år igjen.

Overraskende romslig, forholdsvis sprek, 100kg taklast, går reellt 37 mil pluss selv vinterstid, og lett 40-45 sommer, så selv med takboks bør det være helt uproblematisk å klare kravet ditt. Den er også veldig effektiv på langtur med ladebehov, fordi den lader med nesten 80kW og har veldig lavt forbruk (lader rundt 600 km/time opp til 58% eller noe).

I utgangspunktet et godt forslag! 👍
Men,slet voldsomt med å finne noen brukte under 340.000 når jeg kjøpte Ioniq....
Personlig så syntes jeg de var for høyt priset,litt kjedelige å kjøre og litt mye for mye støy.

Syntes Ioniq var både morsommere å kjøre,billigere,og mer støysvake å kjøre.
At bilen er effektiv i forhånd til oppgitt Wlpt er jo en ekstra bonus. 😁👍
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

vinterdekk

Ny MG ZS EV starter fra 299890kr utlevert Moss. Men den er såpass ny at få har kjørt den, så inntil videre må man lese en gammel test og plusse på forbedret rekkevidde, app og mulighet for å trekke henger. Min lokale forhandler får en bil mot slutten av neste uke..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

IK

Hei

Enig i at brukte eniro priset veldig høyt.
MG Zs er jeg skeptisk til :)
Skal ringe hyundai forhandlere idag. Kanskje erdet noe på lager.

vinterdekk

Tror ikke du kan trå feil med en Hyundai Ioniq, men vanskelig å overse det store batteriet i den oppdaterte MG ZS EV. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Stikkkontakt

Synes Cupra First Born fremstår som et godt kjøp i denne klassen.
Sporty,fresh og mye utstyr inkl vinterdekk og service avtale for 339.000.
Det er fortsatt noen biler igjen av denne intromodellen, men det er vel ikke helt umiddelbar levering. Vurderer sterkt å bytte MG-en inn i en slik en.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA