Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tap av rekkevidde når bilen står parkert

Startet av gutterhauk, fredag 22. oktober 2021, klokken 21:21

« forrige - neste »

gutterhauk

God kveld.

Har hatt bilen stående på gårdsplassen i et par døgn nå uten at den har vært i bruk. Ser i appen at rekkevidden har droppet fra omtrent 350km da jeg parkerte bilen på onsdag ettermiddag til ca 330 km, nå fredag kveld. Har fra før en Kia Soul som vi har kunnet gå i fra i 8-10 dager uten at batteriet har mistet nevneverdig SOC. Stemmer dette med andres erfaringer fra Model Y/Tesla generelt? Regner med hovedgrunnen er at en Tesla bruker en del energi på å holde sensorer og system i dvale vs en Soulen som bare er "død" når den er avskrudd. Kan dette potensielt være et problem hvis en f.eks hadde satt fra seg bilen på Gardermoen 2 uker og reist på ferie, for så å møte utladet bil ved hjemkomst?
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

jlan

#1
Nei, hvis du slår av Sentry mode, Dog mode osv. , og unngår å "vekke" bilen for ofte så bør det gå bra. Jeg tror jeg tapte et par % på en Model 3 etter 2 uker. Men har du tid, og skal kjøre langt etterpå, så er det jo best å lade opp bilen (inntil 80%) i nærheten av flyplassen når du ankommer med varmt batteri.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Thalgar

På denne tida kan det òg reflektera at batteriet blir kaldt, og at litt kapasitet dermed ikkje er tilgjengeleg før det blir varmare.
Model Y LR Quicksilver, 2023

gutterhauk

Sitat fra: jlan på fredag 22. oktober 2021, klokken 21:53
Nei, hvis du slår av Sentry mode, Dog mode osv. , og unngår å "vekke" bilen for ofte så bør det gå bra. Jeg tror jeg tapte et par % på en Model 3 etter 2 uker. Men har du tid, så er det jo best å lade opp bilen (inntil 80%) i nærheten av flyplassen når du ankommer med varmt batteri.

Alt er avskrudd, men har vært inne i appen og "vekket" bilen en håndfull ganger iløpet av perioden. Angående lading før parkering er nok dette et godt tips ja.
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

Klykken

Sitat fra: Thalgar på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:00
På denne tida kan det òg reflektera at batteriet blir kaldt, og at litt kapasitet dermed ikkje er tilgjengeleg før det blir varmare.
Dette! Går batteri fra varmt til kaldt vil bilen rapportere om mindre tilgjengelig energi.

Og i og med at du skal kunne kontakte bilen via app er noen systemer alltid våken. Dvs at du vil tape noe over tid. Kalles "vampire drain" og har blitt vesentlig bedre med åra. De tidlige modellene av model S tapte mye mer iløpet av en dag enn det Y gjør. Vår 2015 S85D kunne miste 2-3% om dagen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Dieselgubben

Liten avsporing... Hovedbatteriet i Kia Soul ble ikke tappet... 12V batteriet derimot. Opplevde flere ganger å ikke få start på bilen grunnet flatt 12V batteri på 2018 Soul.

Kim-

Sitat fra: gutterhauk på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:08
Sitat fra: jlan på fredag 22. oktober 2021, klokken 21:53
Nei, hvis du slår av Sentry mode, Dog mode osv. , og unngår å "vekke" bilen for ofte så bør det gå bra. Jeg tror jeg tapte et par % på en Model 3 etter 2 uker. Men har du tid, så er det jo best å lade opp bilen (inntil 80%) i nærheten av flyplassen når du ankommer med varmt batteri.

Alt er avskrudd, men har vært inne i appen og "vekket" bilen en håndfull ganger iløpet av perioden. Angående lading før parkering er nok dette et godt tips ja.

Hold deg unna appen når bilen er parkert så mister du nesten ikke noen km hvis bilen står parkert noen dager
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: gutterhauk på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:08
Sitat fra: jlan på fredag 22. oktober 2021, klokken 21:53
Nei, hvis du slår av Sentry mode, Dog mode osv. , og unngår å "vekke" bilen for ofte så bør det gå bra. Jeg tror jeg tapte et par % på en Model 3 etter 2 uker. Men har du tid, så er det jo best å lade opp bilen (inntil 80%) i nærheten av flyplassen når du ankommer med varmt batteri.

Alt er avskrudd, men har vært inne i appen og "vekket" bilen en håndfull ganger iløpet av perioden. Angående lading før parkering er nok dette et godt tips ja.
Hver gang du vekker bilen via app så slår den på systemer, slår inn høyspentbatteriet, lader 12V batteri og så videre. Skal den spare strøm må du la den være av. Heller ikke låse den opp. Går du hyppig forbi den, slik at tlf kobler opp, så kan nok også det vekke den.

Olatho

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:46
Sitat fra: gutterhauk på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:08
Sitat fra: jlan på fredag 22. oktober 2021, klokken 21:53
Nei, hvis du slår av Sentry mode, Dog mode osv. , og unngår å "vekke" bilen for ofte så bør det gå bra. Jeg tror jeg tapte et par % på en Model 3 etter 2 uker. Men har du tid, så er det jo best å lade opp bilen (inntil 80%) i nærheten av flyplassen når du ankommer med varmt batteri.

Alt er avskrudd, men har vært inne i appen og "vekket" bilen en håndfull ganger iløpet av perioden. Angående lading før parkering er nok dette et godt tips ja.
Hver gang du vekker bilen via app så slår den på systemer, slår inn høyspentbatteriet, lader 12V batteri og så videre. Skal den spare strøm må du la den være av. Heller ikke låse den opp. Går du hyppig forbi den, slik at tlf kobler opp, så kan nok også det vekke den.

Det siste der er det greit å være oppmerksom på, særlig på hytter om vinteren osv.  Parkerer du for påsken ved en hytte uten lademulighet, og stadig vekker bilen fordi du går forbi med mobilen i lomma, så kan du få en liten overraskelse når du skal hjem...
Skru av blåtann på mobilen om du ikke trenger det på hytta, så slipper du det problemet...

jlan

Tibber vekker også bilen av og til, hvis en har smartcharging på, eller en "boble" som viser batteristatus.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

thebadger

Sitat fra: jlan på lørdag 23. oktober 2021, klokken 17:44
Tibber vekker også bilen av og til, hvis en har smartcharging på, eller en "boble" som viser batteristatus.
Sidekommentar for de som ikke vet det:
Du trenger ikke koble tibber til tesla for å lade når strømprisen er lav (og få rabatt), det er kun for å estimere start- og stopptid.

geear

Da forutsetter du vel Easee? Tibber kan "smartstyre" lading av Tesla (og andre) uten Easee, men forutsetter da å kunne kommunisere med bilen for start/stopp lading.

Uansett bør man være obs på alle tredjepartsapper ift standbyforbruk. Jeg har sikkert litt innebygget frykt for Teslafi etter evig med trøbbel på Model X med MCU1, men har valgt å droppe det helt nå på Model Y. Ingen tredjepartsapper, så er det iallfall ikke min bruk som skal ødelegge opplevelsen denne gangen.

thebadger

Sitat fra: geear på mandag 25. oktober 2021, klokken 13:01
Da forutsetter du vel Easee? Tibber kan "smartstyre" lading av Tesla (og andre) uten Easee, men forutsetter da å kunne kommunisere med bilen for start/stopp lading.

Uansett bør man være obs på alle tredjepartsapper ift standbyforbruk. Jeg har sikkert litt innebygget frykt for Teslafi etter evig med trøbbel på Model X med MCU1, men har valgt å droppe det helt nå på Model Y. Ingen tredjepartsapper, så er det iallfall ikke min bruk som skal ødelegge opplevelsen denne gangen.
Ja, burde jeg forsåvidt presisert.
Personlig bruker jeg ingen 3. partstjenester, forruten batteritap liker jeg ikke å gi andre full tilgang til bilen min.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA