Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opel Zafira-e lader sakte?

Startet av Josteinsn, fredag 22. oktober 2021, klokken 20:33

« forrige - neste »

Josteinsn

Eller er det bare meg...?

Bær over med eventuelle feil i terminologien, jeg er ny i gamet, men altså:

Vi har en Opel Zafira-e life. I vårt uttak hjemme (3 fase, 400V, 16 Ampere) lader den med 14 km/h. En Tesla med samme størrelse batteri (75) ladet med 50, noe som jeg har googlet meg fram til burde være det man kan få ut av boksen.

Og da er spørsmålet: er Zafira så mye treigere eller kan det være noe i bilen som begrenser? Den ble kjørt i Tyskland og ladet fortere, full på halvannen time om jeg husker riktig -- nå er det alltid 12+ timer på å få den full. Har det noe å si hvilket land man lader i? (Vi prøver i Sveits, men slet også med å lade i Norge noen ganger.) De to siste gangen jeg ladet på offentlig ladestasjon, begge med 22, fikk jeg disse tallene: 2.0 kwh på 18 minutter og
2.2 kwh på 40 minutter. Batteriet var ikke nevneverdig mye fullere siste gang.

Noen sa at det kanskje kunne være strømsystemet i SVeits, noen at det kan være en innstilling på bilen som begrenser ladingen. Men begge deler virker merkelig.

Igjen, jeg kan altfor lite foreløpig og det er mulig jeg blingser helt på hva jeg burde forvente -- men er ikke disse tallene litt lave?

Rosstopher

Ladingen hjemme høres riktig ut. Bilen din har vel 7,4 kW enfas lader innebygd, og det er den som setter begrensninger. Den lader bare på en fase og bare på 230 V, så hjemme får du maks 3,7 kW (230 V x 16 A)

På offentlige 22 kW ladere derimot bør du vel få 7,4 kW? Altså dobbelt så mye som hjemme. Altså 7,4 kWh ladet per time.

Det du beskriver på reise med fullt batteri på halvannen time er på hurtiglader. Da er det helt andre hastigheter enn det man får hjemme på vekselstrøm.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sjokomelk

Det du opplever er helt rett og akkurat sånn bilen er designet. Du finner mer om dette i Peugeot 208/2008-delen av forumet, siden bilen er bygd på Peugeot 208.
En spesifikk tråd om akkurat dette fra 2008-delen av forum: https://elbilforum.no/index.php?topic=54165.msg990576#msg990576
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Daniel_0007

#3
Er som folk over sier, stellantis bilene har 1 fas lading som standard så du må evt sjekke ut om det er mulig å øke sikringen .
3 fas er ekstra utstyr du burde ha lagt til eller sjekket med leverandør om var med.

Normalladeinntak / OnBoard-lader (3-fas) AC 11 kW K29 5 900
Model 3 2019 LR Rwd

Josteinsn

Hah. Takk, da slipper jeg hvertfall bekymre meg om det er noe feil og begynne å bekymre meg om hvordan lade nok istedenfor :)

Man lærer så lenge man lader.

Josteinsn

Men altså, ladet den på en offentlig lader nå og fikk 14 kWh på fire timer, ganske nøyaktig. Selv med den mest basic ombordladeren er dette altså bare halvparten av hva jeg burde ha fått? Batteriet var langt fra fulladet, stoppet ladingen på 57%.

Laderen var en CH*CCI*E20823, hva det enn betyr, 22 kW type 2.

Og: burde ha fått med en bedre ombordlader, ja... hvor kronglete er det evt å bytte den som er nå?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA