Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatiske/manuelle håndtak

Startet av HPSE, fredag 22. oktober 2021, klokken 20:28

« forrige - neste »

HPSE



Til å begynne med, så ble det sagt at håndtakene skulle være automatiske sånn som på demobilene.. (på RWD og kanskje også AWD) men så kom det info om at de sannsynligvis var manuelle.. måtte vente å se..

Fikk bilen (RWD) og håndtakene var manuelle. noen har fått RWD med manuelle og andre med automatiske.. Ellers er bilene like... Lite å få gjort med dette sjøl om det er idiotisk og de fleste helt sikkert helst ville hatt automatiske...

men.... Noen sier at på de manuell for å låse opp, så skal det holde å "touche" håndtaket for å låse opp... må ikke trykke inn hardt på høyre side av håndtaket... Noen som vet om dette stemmer?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

haraldk

På min Special Edition RWD med manuelle håndtak må jeg presse hardt i bakkant av håndtaket, holder ikke med "touch".

trykkertor

Touch er vel for å låse opp låsene på bilen. Trykke hardt i bakkant for å åpne døren.
Altså forskjell på å åpne lås, og åpne dør.

haraldk

Uten å bruke å bruke knappene på nøkkelen, må jeg trykke hardt i bakkant på håndtaket, deretter trykke i forkant, for å åpne håndtaket så det svinger ut, og deretter dra i håndtaket for åpne døren. Høres tungvint ut, men det blir fort en vane.
Masse skriverier om dette blant de engelske deltakerne på ioniqforum.com da alle demobilene der hadde automatiske (pop out) håndtak, men de fleste fikk manuelle på sine biler.

Skeptikeren

Ikke helt ulikt i Norge. Demobilene hadde alle automatiske håndtak, fikk beskjed om at bilen min dessverre ikke fikk det, men da den kom så hadde den det lell!

FredrikR

Jeg fikk høre av selgeren at det kun er modeller med vision roof som får automatiske håndtak (som spretter ut når bilen låses opp). Begrunnelsen var å spare chiper.

Skeptikeren


Øyvind.h

Det er et lite firkantet felt på håndtaket for å låse/låse opp. Trenger ikke trykke hardt noe sted på mine for at de skal låse opp. Trykker bare der det er avsatt touch plass.

Har også automatiske elektriske håndtak på min premium AWD uten vision roof.
Men - har en følelse av at jeg bare hadde flaks med produksjonen og at en ikke kan forvente det fremover.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

FredrikR

Sitat fra: Skeptikeren på søndag 31. oktober 2021, klokken 13:58
Det stemmer åpenbart ikke.
Helt unødvendig tone å ta. Jeg bare siterer det jeg har hørt.

Mulig det gjelder fra et tidspunkt slik at det var andre varianter tidligere, men at de nå har begynt å spare.

Skeptikeren

Var ikke meningen som noen tone annet enn å konstatere fakta  :) Virker som de aller fleste AWD så langt har automatiske. Spennende å se fremover.

Tosran

Sitat fra: Skeptikeren på søndag 31. oktober 2021, klokken 13:58
Det stemmer åpenbart ikke.
Hvis man ser på utstyrslisten forhandlere har, så står det klart å tydelig : "Flush" dørhåndtak - kun på bil med Vision roof.  :)

nordmannisverige

#11
Sitat fra: Tosran på torsdag 04. november 2021, klokken 10:07
Sitat fra: Skeptikeren på søndag 31. oktober 2021, klokken 13:58
Det stemmer åpenbart ikke.
Hvis man ser på utstyrslisten forhandlere har, så står det klart å tydelig : "Flush" dørhåndtak - kun på bil med Vision roof.  :)
Hyundai har "feil-levert" automatiske flush håndtak (ALLE I5 har "flush", det er automatisk som er forskjellen) til kunder i hele Europa. Virker som det er en av de første "batchene", og da spesielt på RHD-biler, som har fått ett tillegg som ikke er bestilt, og som egentlig ikke skal leveres.

Her i Sverige er det Komfort+ pakke fra 2022 som gjelder, om man vil at håndtakene skal poppe ut automatisk.

.....eller at man har flaks.

Edit: Som jeg har forstått det så er det en visuell indikasjon på selve håndtaket som viser om det er automatisk, eller ikke. I tillegg til at det åpner seg automatisk eller ikke da, selvsagt.

1 markering i midten på håndtaket = automatisk, 1 markering på hver side (høyre/venstre) = manuelt. (om jeg ikke tar helt feil, har ikke sett automatiske enda)

Tosran

sånn her ser den "nye" utstyrslisten ut i norge. Med Flush håndtak mener de iflg selger, at de "popper ut" av seg selv.

nordmannisverige

Sitat fra: Tosran på torsdag 04. november 2021, klokken 11:10
sånn her ser den "nye" utstyrslisten ut i norge. Med Flush håndtak mener de iflg selger, at de "popper ut" av seg selv.
Mobile mener det.

Hyundai.no (og .se) skiller mellom «flush» dørhåndtak (Standard) og Automatisk inn- og utfellbare "flush" dørhåndtak (Inkludert i pakke/utstyrsnivå), så her påstår jeg selger (Mobile) tar feil.

ALLE Ioniq5 har «flush» dørhåndtak, vil man ha automatiske «flush» dørhåndtak, så får kan bestille «Vision roof» pakka (eller Komfort+ i Sverige)

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ-5_26-04-2021pdf
(Hentet fra https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5.html)

Flush betyr at håndtaket ligger innfelt i døra, og det gjør det hos alle I5, uansett utstyrsnivå.


Tosran

Sitat fra: nordmannisverige på torsdag 04. november 2021, klokken 20:17
Sitat fra: Tosran på torsdag 04. november 2021, klokken 11:10
sånn her ser den "nye" utstyrslisten ut i norge. Med Flush håndtak mener de iflg selger, at de "popper ut" av seg selv.
Mobile mener det.

Hyundai.no (og .se) skiller mellom «flush» dørhåndtak (Standard) og Automatisk inn- og utfellbare "flush" dørhåndtak (Inkludert i pakke/utstyrsnivå), så her påstår jeg selger (Mobile) tar feil.

ALLE Ioniq5 har «flush» dørhåndtak, vil man ha automatiske «flush» dørhåndtak, så får kan bestille «Vision roof» pakka (eller Komfort+ i Sverige)

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ-5_26-04-2021pdf
(Hentet fra https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5.html)

Flush betyr at håndtaket ligger innfelt i døra, og det gjør det hos alle I5, uansett utstyrsnivå.

Ja jeg kontra mobile selv med den argumentasjonen. grunnen til at de har gått bort fra automatiske var iflg selger, chip mangel. Da utstyrlisten ikke "krevde" vision roof for de før, da var det standard i premium valget. virker som dere har fler valgmuligheter i swe kontra norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA