Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Barneseter i e-Up (bakovervendt/forovervendt)?

Startet av Rosstopher, fredag 22. oktober 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

Rosstopher

Dieseldyret begynner å synge på siste verset, og jeg lurer på om det er realistisk med e-Up som bil nummer to.

Jeg er 190 cm og kommer til å ha fireåring i forovervendt stol bak meg. Codriver er 170 cm og kommer til å ha bakovervendt stol bak seg. Lar det seg gjøre? Blir det trangt?

Tenkte å spørre dere kloke hoder før jeg drar og tester og sløser med tida til en selger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ovev

Vi har (av og til) bakovervendt barnesete i e-upen vår. Dette er montert på passasjersiden og ca 5cm fra bakseteryggen. Det går greit, men det blir lite benplass igjen i forsetet. Jeg sitter da med knærne nesten i hanskerommet. Jeg er 184.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Elmo

Vi har Seat Mii (eUp søster) som bil nr.2, hvor vi nesten konstant har forovervendt sete bak fører og bakovervendt sete bak passasjer (grunnet 5 barnebarn).
Jeg er 186 og sitter helt fint i førersetet uten at det er noe problem for barnet bak.
Men i passasjersetet kan jeg ikke sitte. Kona på 165 derimot sitter sitter helt uten problem.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

-marius-

Viktig å huske på at det skal være min 55cm fra barnets nese til setet foran ved forovervendt bilstol i baksetet. Dette for å være sikker på at barnet ikke moser ansiktet i setet foran ved en kollisjon.
Så forovervendt gir som regel ikke bedre plass for de som sitter foran.

Daruu

Sitat fra: -marius- på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:53
Viktig å huske på at det skal være min 55cm fra barnets nese til setet foran ved forovervendt bilstol i baksetet. Dette for å være sikker på at barnet ikke moser ansiktet i setet foran ved en kollisjon.
Så forovervendt gir som regel ikke bedre plass for de som sitter foran.
Hvor har du det ifra? Har ikke hørt det før, så prøvde å Google, sto ingen ting om det på feks trygg trafikk, barnas hus eller besafe...

Forøvrig enig med de forrige, går fint med bakovervendt stol sålenge den som skal sitte foran dette ikke er så lang, foran forovervendt er det ikke noe problem :)
2020 VW Eup range

-marius-

Sitat fra: Daruu på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:24
Sitat fra: -marius- på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:53
Viktig å huske på at det skal være min 55cm fra barnets nese til setet foran ved forovervendt bilstol i baksetet. Dette for å være sikker på at barnet ikke moser ansiktet i setet foran ved en kollisjon.
Så forovervendt gir som regel ikke bedre plass for de som sitter foran.
Hvor har du det ifra? Har ikke hørt det før, så prøvde å Google, sto ingen ting om det på feks trygg trafikk, barnas hus eller besafe...

Forøvrig enig med de forrige, går fint med bakovervendt stol sålenge den som skal sitte foran dette ikke er så lang, foran forovervendt er det ikke noe problem :)

For eksempel fra Besafe, nederst på siden her: https://www.besafe.com/nb/feiloppfatninger-bakovervendte-bilbarnestoler/

Dermed tar de ofte ikke opp mer plass enn en fremovervendt bilbarnestol trenger, siden fremovervendte bilbarnestoler ideelt også bør ha 55 cm rom mellom barnets nese og setet foran. Denne anbefalte avstanden stammer fra reglementets godkjente fremkast i kollisjonstestene, og sikrer dermed at barnet ikke vil treffe forseteryggen om en ulykke skulle inntreffe.

How much space should be between your car seat and the front seat?
A very important piece of information that not many people know, is that there is a required distance between your child's car seat and the front seat. This distance is required for forward-facing car seats. Your child must have at least 55cm of "survival space".





Rosstopher

Sitat fra: -marius- på onsdag 27. oktober 2021, klokken 20:06
Sitat fra: -marius- på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:53
Viktig å huske på at det skal være min 55cm fra barnets nese til setet foran ved forovervendt bilstol i baksetet. Dette for å være sikker på at barnet ikke moser ansiktet i setet foran ved en kollisjon.
Så forovervendt gir som regel ikke bedre plass for de som sitter foran.

For eksempel fra Besafe, nederst på siden her: https://www.besafe.com/nb/feiloppfatninger-bakovervendte-bilbarnestoler/

Dermed tar de ofte ikke opp mer plass enn en fremovervendt bilbarnestol trenger, siden fremovervendte bilbarnestoler ideelt også bør ha 55 cm rom mellom barnets nese og setet foran. Denne anbefalte avstanden stammer fra reglementets godkjente fremkast i kollisjonstestene, og sikrer dermed at barnet ikke vil treffe forseteryggen om en ulykke skulle inntreffe.

Det er en vesentlig forskjell på "skal" og "ideelt bør". Det engelske sitatet ditt vet jeg ikke hvor kommer fra, så det har jeg ikke tatt stilling til.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

-marius-

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 27. oktober 2021, klokken 21:38
Sitat fra: -marius- på onsdag 27. oktober 2021, klokken 20:06
Sitat fra: -marius- på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:53
Viktig å huske på at det skal være min 55cm fra barnets nese til setet foran ved forovervendt bilstol i baksetet. Dette for å være sikker på at barnet ikke moser ansiktet i setet foran ved en kollisjon.
Så forovervendt gir som regel ikke bedre plass for de som sitter foran.

For eksempel fra Besafe, nederst på siden her: https://www.besafe.com/nb/feiloppfatninger-bakovervendte-bilbarnestoler/

Dermed tar de ofte ikke opp mer plass enn en fremovervendt bilbarnestol trenger, siden fremovervendte bilbarnestoler ideelt også bør ha 55 cm rom mellom barnets nese og setet foran. Denne anbefalte avstanden stammer fra reglementets godkjente fremkast i kollisjonstestene, og sikrer dermed at barnet ikke vil treffe forseteryggen om en ulykke skulle inntreffe.

Det er en vesentlig forskjell på "skal" og "ideelt bør". Det engelske sitatet ditt vet jeg ikke hvor kommer fra, så det har jeg ikke tatt stilling til.
I kriteriene for godkjenningen så ligger denne avstanden inne. De setter en stang 55cm foran setet med dummyen i. Treffer dummyen denne så får setet ikke godkjent. Tolk det som du vil. Jeg er litt for glad i barnet mitt til at jeg gidder å eksperimentere med denne avstanden. Mange seter har mindre fremkast en 55cm, men vanskelig å vite hvor mye uten testdata.

-marius-

Anbefaler deg å måle så ser du hvor lite 55cm er. Ut i fra standard så er det egentlig 55cm fra isofixfestet eller fra selve setet, men det er store variasjoner hvordan isofix festene sitter samt hvordan det enkelte barn og setet er i utforming så derfor sier besafe «ideelt» 55cm fra nesetipp. Søk på forward facing crash test så ser du hvor mye sete og dukke beveger seg i enkelte seter. Mange tror dessverre alt sitter helt bom fast og ikke beveger seg, dessverre er det ikke slik i virkeligheten.
https://youtu.be/WA-G7AKYeXM

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA