Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Medfølgende autopilot

Startet av Elbilmannen87, søndag 22. august 2021, klokken 20:24

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på søndag 22. august 2021, klokken 20:30
Nå har jeg FSD-bil selv, men bestilt ny med standard AP, og mener at det en da får er at den holder farten, leser skilter og følger veien. Det du går glipp av er styring fra mobiltelefon, automatisk filskifte, og autoparkering er vel også på EAP. Problematikken med at auto filskifte ikke er med er at du må avbryte AP hver gang du skal bytte fil på motorvei, mens med auto kan du blinke og la bilen ordne det. I mine øyne er Tesla sin AP den beste "filassistenten" til å følge veien, og kjører mest likt et menneske, men samtidig har den også dårlig samhandling med sjåføren, spesielt på filskifte.

Er det ikke sånn at AP over fartsgrensen ikke går an? Tenker at hvis en bil foran ligger i 86 i 90-sonen og du vil forbi, så vil det jo ta en evighet å komme forbi om en ikke kan kjøre i 100 når en passerer. Eller er det noe jeg ikke vet?
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. november 2021, klokken 13:21
Sitat fra: geear på søndag 22. august 2021, klokken 20:30
Nå har jeg FSD-bil selv, men bestilt ny med standard AP, og mener at det en da får er at den holder farten, leser skilter og følger veien. Det du går glipp av er styring fra mobiltelefon, automatisk filskifte, og autoparkering er vel også på EAP. Problematikken med at auto filskifte ikke er med er at du må avbryte AP hver gang du skal bytte fil på motorvei, mens med auto kan du blinke og la bilen ordne det. I mine øyne er Tesla sin AP den beste "filassistenten" til å følge veien, og kjører mest likt et menneske, men samtidig har den også dårlig samhandling med sjåføren, spesielt på filskifte.

Er det ikke sånn at AP over fartsgrensen ikke går an? Tenker at hvis en bil foran ligger i 86 i 90-sonen og du vil forbi, så vil det jo ta en evighet å komme forbi om en ikke kan kjøre i 100 når en passerer. Eller er det noe jeg ikke vet?

Med autostyring er det vel maks fartsgrense pluss eventuell relativitet. Altså har man stilt inn at fartsgrensen er "relativ" med 5 km/t over så kjører den maks 95 i 90-sona.

Med bare TACC kan man sette den på akkurat den farten man vil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. november 2021, klokken 13:21
Er det ikke sånn at AP over fartsgrensen ikke går an? Tenker at hvis en bil foran ligger i 86 i 90-sonen og du vil forbi, så vil det jo ta en evighet å komme forbi om en ikke kan kjøre i 100 når en passerer. Eller er det noe jeg ikke vet?
Det er bare å trykke litt på "gass" pedalen, AP kobler ikke ut for det. Det kan jo brukes hvis en vil forbi en lastebil før krabbefeltet er slutt f.eks.. Men skal man inn i felt for motgående trafikk så er det best å slå av AP tror jeg. Uten EAP, så tar den uansett ikke feltskifte.
Ellers:
- En kan sette bilen til å kjøre inntil 10% over fartsgrensen.
- På mange motorveier er det ikke fartsbegrensning for AP
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Hmmm...da lærte jeg noe i dag og...trodde den relativitetsinnstillingen gjaldt Cruice-control. Det var veldig nyttig å vite! Da blir det jo mye mer anvendelig på langkjøring når en spiser pølser.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. november 2021, klokken 13:59
Hmmm...da lærte jeg noe i dag og...trodde den relativitetsinnstillingen gjaldt Cruice-control. Det var veldig nyttig å vite! Da blir det jo mye mer anvendelig på langkjøring når en spiser pølser.

Den gjelder TACC, autostyring og fartsgrensevarsel.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jlan

Sitat fra: Rosstopher på mandag 15. november 2021, klokken 14:15
Den gjelder TACC, autostyring og fartsgrensevarsel.
Det er heldigvis kommet en separat setting for fartsgrensevarsel. Det er jo greit å legge det litt over TACC farten, ellers slår det lett inn på kupert vei.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rosstopher

Sitat fra: jlan på mandag 15. november 2021, klokken 14:36
Sitat fra: Rosstopher på mandag 15. november 2021, klokken 14:15
Den gjelder TACC, autostyring og fartsgrensevarsel.
Det er heldigvis kommet en separat setting for fartsgrensevarsel. Det er jo greit å legge det litt over TACC farten, ellers slår det lett inn på kupert vei.

Ja det har det vel. Min står uansett på kun visuell så den er ikke noe plagsom.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. november 2021, klokken 13:21
Sitat fra: geear på søndag 22. august 2021, klokken 20:30
Nå har jeg FSD-bil selv, men bestilt ny med standard AP, og mener at det en da får er at den holder farten, leser skilter og følger veien. Det du går glipp av er styring fra mobiltelefon, automatisk filskifte, og autoparkering er vel også på EAP. Problematikken med at auto filskifte ikke er med er at du må avbryte AP hver gang du skal bytte fil på motorvei, mens med auto kan du blinke og la bilen ordne det. I mine øyne er Tesla sin AP den beste "filassistenten" til å følge veien, og kjører mest likt et menneske, men samtidig har den også dårlig samhandling med sjåføren, spesielt på filskifte.

Er det ikke sånn at AP over fartsgrensen ikke går an? Tenker at hvis en bil foran ligger i 86 i 90-sonen og du vil forbi, så vil det jo ta en evighet å komme forbi om en ikke kan kjøre i 100 når en passerer. Eller er det noe jeg ikke vet?
På veier med midtdeler kan du sette hastigheten opp til 150kmt, med autostyring aktivert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. november 2021, klokken 13:59
Hmmm...da lærte jeg noe i dag og...trodde den relativitetsinnstillingen gjaldt Cruice-control. Det var veldig nyttig å vite! Da blir det jo mye mer anvendelig på langkjøring når en spiser pølser.
Så bra. ;)
Det som er irriterende er at man ikke får overridet maksfarten med mindre det er midtdeler, men man kan stille LAVERE med scrollhjulet på rattet, så jeg har AP på + 11% eller 12% noe sånt, og setter heller ned manuelt hvis  jeg ikke vil kjøre så mye for fort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA