Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilens software

Startet av larsgk, torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18

« forrige - neste »

MaxQ

Waypoints virket helt ok for 10-12 år siden med TomTom i bil, både i Norge og nedover Europa. Så hvorfor dette skulle være så vanskelig nå i 2021 for et selskap som Tesla som skryter av softwaren sin skjønner jeg fortsatt ikke.

Hvorfor skulle det være vanskeligere på vei fremfor sjø? På veien kan en jo legge inn forutsettning om at bilen i det minste befinner seg på en vei, og passerer en et punkt langs veien (med en viss slingringsmonn) så bør det være godt nok til å anta at en har passert waypoint'et. Dette er bare ikke prioritert fordi Elon ikke skjønner at det har en nytte, han har jo nevnt at han ikke skjønte det før "nylig" og likevel skjer det ikke noe. (nylig var vel for et års tid siden eller så om jeg ikke husker feil). Mulig de ikke trenger waypoints i USA, men på denne siden av dammen har vi ofte mange ruter til målet og ofte er ikke "hovedruten" den man benytter seg av samme hvor mye bilen ønsker å kjøre der.

Som du sier, det virker på sjøen, et sted det er mye vanskeligere å være presis med passeringene (vind/strøm og hensyn til andre fartøy bl.a. spiller inn).

Jeg mener prioriteringene er feil, så får andre mene at det er viktigst med underholdning.

cra

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 23:52
Waypoints virket helt ok for 10-12 år siden med TomTom i bil, både i Norge og nedover Europa.

Er ganske sikker på at jeg hadde akkurat dette for 20 år siden (på TomTom). Det var nyttig da, og jeg ville nok ha hatt like stor nytte av det nå.

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 23:52
Jeg mener prioriteringene er feil, så får andre mene at det er viktigst med underholdning.

Må si meg helt enig her. Det er et par ting jeg savner veldig som jeg har hatt lenge i andre biler. Waypoints er en, men spesielt muligheten for å sette en timer på defrost manuelt. Det virker som Elon har hengt seg opp i at alle har likt (og regelmessig!) kjøremønster der man starter til samme tid hver dag, og kjører samme rute (alltid den ruta bilen mener er best) til samme sted. Slik er ikke min hverdag, så jeg savner virkelig muligheten for timer på varmeapparat slik at jeg kan legge inn dette med det samme jeg får vite at/når jeg skal avgårde neste morgen. (Det er ikke alltid hensiktsmessig med vekking tidlig nok til å sete på defrosting manuelt for at den skal være ferdig til jeg skal dra.)

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

#47
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 23:52
Hvorfor skulle det være vanskeligere på vei fremfor sjø?
Det går litt på hvor nøyaktig man plotter og følger ruten. På sjøen må man gjerne følge ruten nøyaktig i mangel av en vei. Og dermed kommer man innom waypunktene. Eller man går til neste legg i det man er nærmere utgående enn inngående rutesegment.

På land så velger man plutselig en litt annen vei enn ruten, for eksempel en ringvei rundt en by, og da blir det gjerne en mengde rekalkuleringer, hvis systemet tror at man fortsatt vil inn til byen. Men jeg synes absolutt Tesla burde lagt ut en betaversjon ihvertfall, selv om slike ting ikke er helt på plass.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Elon lovet waypoints på siste live event. Husker ikke hva det var engang, battery day kanskje? Han lovet iallfall waypoints på forespørsel fra publikum. Gjenstår å se hvor lang tid det tar..

MaxQ

Sitat fra: jlan på onsdag 27. oktober 2021, klokken 14:37
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 23:52
Hvorfor skulle det være vanskeligere på vei fremfor sjø?
Det går litt på hvor nøyaktig man plotter og følger ruten. På sjøen må man gjerne følge ruten nøyaktig i mangel av en vei. Og dermed kommer man innom waypunktene. Eller man går til neste legg i det man er nærmere utgående enn inngående rutesegment.

På land så velger man plutselig en litt annen vei enn ruten, for eksempel en ringvei rundt en by, og da blir det gjerne en mengde rekalkuleringer, hvis systemet tror at man fortsatt vil inn til byen. Men jeg synes absolutt Tesla burde lagt ut en betaversjon ihvertfall, selv om slike ting ikke er helt på plass.

Re-routing om en avviker fra ruten langs vei er jo ikke noe problem for andre? Nevnte tomtom har hatt dette i "tiår" nå med svakere hardware enn Tesla. Jeg vet at re-routineng til Tesla er så treg at en kanskje tror at den aldri rerourter, men de klarer det de også, så da mangler bare waypoints. Alt annet blir bare bortforklaringer på noe som ikke er et problem.

MaxQ

Sitat fra: geear på onsdag 27. oktober 2021, klokken 23:38
Elon lovet waypoints på siste live event. Husker ikke hva det var engang, battery day kanskje? Han lovet iallfall waypoints på forespørsel fra publikum. Gjenstår å se hvor lang tid det tar..

Dagen før faktisk.
https://twitter.com/elonmusk/status/1308146332347949056?lang=en

Antar at det kommer etter de er ferdig med FSD. Så ca 10 år, det har nå gått 1 år.

jlan

#51
Sitat fra: MaxQ på lørdag 30. oktober 2021, klokken 03:40
Re-routing om en avviker fra ruten langs vei er jo ikke noe problem for andre?
Vel, for å reroute må systemet velge et waypoint å reroute mot. Og det er altså ikke alltid opplagt om man vil helt inntil et mellompunkt, eller om man vil korteste vei videre til neste punkt. Men det kan jo løses med at man får opp et valg f.eks.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Sitat fra: jlan på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:18
Sitat fra: MaxQ på lørdag 30. oktober 2021, klokken 03:40
Re-routing om en avviker fra ruten langs vei er jo ikke noe problem for andre?
Vel, for å reroute må systemet velge et waypoint å reroute mot. Og det er altså ikke alltid opplagt om man vil helt inntil et mellompunkt, eller om man vil korteste vei videre til neste punkt. Men det kan jo løses med at man får opp et valg f.eks.
ID. har dette. Trykk og hold i kartet, eller søk når du har en rute, og du får opp valg om avbryt/legge til mellommål/erstatte sluttmål.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MaxQ

Det er virkelig ikke så komplisert med waypoints. Hovedmålet er så klart siste punkt, målpunktet. Waypoints er en måte å gi bilen input på hvordan en foretrekker å komme seg dit fremfor opplagte raskeste rute som bilen gjerne velger (eller hovedvei).

Legger jeg inn et mål og 3 waypoints så kan det så klart bety at jeg bestemt ønsker å være innom waypoint'ene, men det kan også være for å signalisere hvilke veivalg i grovere trekk jeg ønsker å ta. Sørger da trafikk, veiarbeid eller feilnavigering fra min side til at jeg bommer på et waypoint så vil bilen måtte enten spørre meg om jeg ønsker å fortsette å navigere til neste waypoint eller om jeg ønsker rerouting til det punktet jeg ev. nettopp mistet. Dette kan enten skje via input underveis (stemme eller annen bekrefting på skjerm), predefinert i settings eller at bilen antar at jeg vil videre til neste waypoint om jeg navigerer videre på en måte som tilsier at jeg er på vei til neste punkt, ikke det jeg nettopp bommet på.

Og så er jeg sikker på at Tesla muligens kanskje har tid, ressurser og bemanning nok med klokere hoder enn meg til å lage en bedre løsning enn hva jeg kommer på mens jeg sitter og skriver dette svaret. Men vanskelig vil jeg på ingen måte si at det er å få det til.

daktari

Foreslår Tesla fortsatt kun én rute eller kommer opp 2-3 alternativer før man starter, med tids- og avstandsdiff synlig opp mot den prioriterte?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

larsgk

Og apro på mangel på Podcast alternativ. Jeg får ikke til å spille av NRK sine podcaster fra Spotify i bilen. Flere som har det problemet? Er det fordi bilen tror den er i Nederland?

Tuxedo

Sitat fra: daktari på søndag 31. oktober 2021, klokken 21:21
Foreslår Tesla fortsatt kun én rute eller kommer opp 2-3 alternativer før man starter, med tids- og avstandsdiff synlig opp mot den prioriterte?
Bare én rute.

MaxQ

Sitat fra: larsgk på tirsdag 02. november 2021, klokken 09:39
Og apro på mangel på Podcast alternativ. Jeg får ikke til å spille av NRK sine podcaster fra Spotify i bilen. Flere som har det problemet? Er det fordi bilen tror den er i Nederland?

Kanskje dette spiller inn?
https://nrkbeta.no/2021/11/01/nrk-endrer-slipper-podcaster-forst-i-egen-app/

larsgk

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:04
Sitat fra: larsgk på tirsdag 02. november 2021, klokken 09:39
Og apro på mangel på Podcast alternativ. Jeg får ikke til å spille av NRK sine podcaster fra Spotify i bilen. Flere som har det problemet? Er det fordi bilen tror den er i Nederland?

Kanskje dette spiller inn?
https://nrkbeta.no/2021/11/01/nrk-endrer-slipper-podcaster-forst-i-egen-app/

Tror ikke det, fungerer fint på Spotify på telefonen, i bilens Spotify er avspillingsknappen ikke mulig å trykke. Er logget inn på personlig konto i bilen.

eDooku

Sitat fra: larsgk på tirsdag 02. november 2021, klokken 09:39
Og apro på mangel på Podcast alternativ. Jeg får ikke til å spille av NRK sine podcaster fra Spotify i bilen. Flere som har det problemet? Er det fordi bilen tror den er i Nederland?
Det er i all hovedsak fordi Spotify-klienten til Tesla ikke støtter å spille av podkaster som ikke ligger på Spotify sine tjenere. NRK sine podcaster ligger på NRK sine tjenere, mens "alle" andre laster dem opp til Spotify. Spotify-appen på telefonen, Spotify på web o.l. takler dette fint, men ikke Tesla sin klient.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA