Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilens software

Startet av larsgk, torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18

« forrige - neste »

geear

Du har klippet ut kun det som passer ditt argument?  :P

Uten noe tilkoblet er det ikke symbol der, med blått symbol er hengermodus aktiv og fungerer, med oransje symbol har man noe tilkoblet, men hengermodus av, med rødt har du en feil.

Her er hele teksten under rødt hengersymbol:

SitatModel 3 registrerer en defekt elektrisk tilkobling for tilhengerlysene. Noen eller alle tilhengerlys fungerer kanskje ikke som de skal. Stopp bilen så snart dette er trygt, og inspiser tilhengerlysene med tanke på defekte kabler eller dårlige koblinger. Hvis problemene er løst og det røde ikonet vedvarer, slår du av og på Tilhengermodus igjen. Hvis du er ferdig med tauing og har koblet fra tilhengerens elektriske kontakt, deaktiverer du Tilhengermodus manuelt for å fjerne det røde ikonet.

Du har kun tatt med siste setning. Hele poenget er at der røde lyset kommer pga en feil.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 25. oktober 2021, klokken 07:17
SitatModel 3 registrerer en defekt elektrisk tilkobling for tilhengerlysene. Noen eller alle tilhengerlys fungerer kanskje ikke som de skal. Stopp bilen så snart dette er trygt, og inspiser tilhengerlysene med tanke på defekte kabler eller dårlige koblinger. Hvis problemene er løst og det røde ikonet vedvarer, slår du av og på Tilhengermodus igjen. Hvis du er ferdig med tauing og har koblet fra tilhengerens elektriske kontakt, deaktiverer du Tilhengermodus manuelt for å fjerne det røde ikonet.

Du har kun tatt med siste setning. Hele poenget er at der røde lyset kommer pga en feil.
Nja, jeg vil påstå det er litt dårlig ordlegging der. Kan egentlig tolkes på begge måter. Kan lese det som at det alltid er ett rødt ikon etter man kobler fra hengeren, og at det alltid må deaktiveres manuelt, i tillegg til at det lyser rødt ved feil når hengeren er tilkoblet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chris Neumann Ruud

På min Model 3 må jeg alltid inn og slå av hengermodus etter at den er kobla fra, for det gjør den ikke selv. Da vil det komme rødt ikon. Selv om turen med henger var med blått ikon og alt OK
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

geear

Har bare kjørt med 3 og henger én gang, og var sikker på det oppførte seg likt som på X, men bilen var nok av en stund etter at hengeren ble koblet fra, og ved oppstart igjen er det gjerne borte av seg selv? Rart å vise et rødt advarselssymbol om det ikke er noe galt?

o.b.lix

Sitat fra: larsgk på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18
Navigasjonsappen er midt på treet synes jeg. Kjører man i byer med mange avkjøringer, er indikasjonen på hvilken fil man skal ligge i og hvilke skilt man skal følge ganske smått og lite informerende. Navigasjonsappen Sygic som jeg har på telefonen (og Google maps), har store illustrerende bilder. Begge disse appene fungerer med Android Auto. Mangelen på fotobokser er også rart, Tesla bruker jo Google maps.

Jeg mener navigasjonen er den beste i noen bil jeg har brukt, men kan selvfølgelig forbedres.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jlan

Sitat fra: geear på mandag 25. oktober 2021, klokken 09:08
Rart å vise et rødt advarselssymbol om det ikke er noe galt?
Det er kanskje litt vanskelig å skille en situasjon fra en annen. Hvis du mister tilhengeren så er det jo noe galt. Men det kunne altså vært gjort mye enklere å finne den "trailer mode" settingen i menyene.  Og det kunne gjerne vært en liten feilmelding også, som ga litt mer detaljer om "feilen". Og så ville jeg gjerne hatt en testmodus som slår på alle tilhengerlysene. Gjerne også mulighet for å sette 12V på pinne 9, for strøm til campingvogn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JorEl

Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. oktober 2021, klokken 10:42
Sitat fra: larsgk på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18
Navigasjonsappen er midt på treet synes jeg. Kjører man i byer med mange avkjøringer, er indikasjonen på hvilken fil man skal ligge i og hvilke skilt man skal følge ganske smått og lite informerende. Navigasjonsappen Sygic som jeg har på telefonen (og Google maps), har store illustrerende bilder. Begge disse appene fungerer med Android Auto. Mangelen på fotobokser er også rart, Tesla bruker jo Google maps.

Jeg mener navigasjonen er den beste i noen bil jeg har brukt, men kan selvfølgelig forbedres.
:+1:
Hvilken bil er bedre??
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: jlan på mandag 25. oktober 2021, klokken 10:57
Sitat fra: geear på mandag 25. oktober 2021, klokken 09:08
Rart å vise et rødt advarselssymbol om det ikke er noe galt?
Det er kanskje litt vanskelig å skille en situasjon fra en annen. Hvis du mister tilhengeren så er det jo noe galt. Men det kunne altså vært gjort mye enklere å finne den "trailer mode" settingen i menyene.  Og det kunne gjerne vært en liten feilmelding også, som ga litt mer detaljer om "feilen". Og så ville jeg gjerne hatt en testmodus som slår på alle tilhengerlysene. Gjerne også mulighet for å sette 12V på pinne 9, for strøm til campingvogn.
Men de klarer det på Model X.. Løsningen må heller være å fikse automatisk utkobling enn å fikse valget. ;)

geear

Sitat fra: JorEl på mandag 25. oktober 2021, klokken 12:17
Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. oktober 2021, klokken 10:42
Sitat fra: larsgk på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18
Navigasjonsappen er midt på treet synes jeg. Kjører man i byer med mange avkjøringer, er indikasjonen på hvilken fil man skal ligge i og hvilke skilt man skal følge ganske smått og lite informerende. Navigasjonsappen Sygic som jeg har på telefonen (og Google maps), har store illustrerende bilder. Begge disse appene fungerer med Android Auto. Mangelen på fotobokser er også rart, Tesla bruker jo Google maps.

Jeg mener navigasjonen er den beste i noen bil jeg har brukt, men kan selvfølgelig forbedres.
:+1:
Hvilken bil er bedre??
Navien/kartløsningen til Tesla er topp, men de mangler waypoints, og akkurat dette med rutevisning er andre bedre på, for eksempel BMW, der man kan få vei/pilvisning på headup display. I X/S fungerer det ok når man har detaljene i instrumentpanelet, men på 3/Y syns jeg ikke det er helt optimalt. Har faktisk allerede kjørt feil på en avkjøring og deretter i en rundkjøring som følge av dette. Sksl sies at jeg nesten alltid har tale fra navi avslått, fordi jeg syns det er et mas å høre på, med det på så hjelper det, men kjører ofte med navi bare for å tids/ladeplanlegging og forvarming til SuC, og vet hvor jeg skal, så da ee der bare ånfå maset av (men det er for mye mas fra alle navier).

jlan

Sitat fra: geear på mandag 25. oktober 2021, klokken 18:13
Men de klarer det på Model X.. Løsningen må heller være å fikse automatisk utkobling enn å fikse valget. ;)
Nå er det jo også andre situasjoner hvor en ønsker å slå av trailer mode, f.eks. ved kjøring med sykkelstativ. Og det oppdageren typisk under kjøring når en ikke får slått på autopilot. Da er det ikke gunstig at man må fikle rundt i menyer hvor dette valget ligger under "horisonten". Mye lettere å bare sette fingeren på symbolet for å få det til å skifte farge.

Ja, litt rart at det ikke er likt på Model X, men det er vel en forenkling da. Jeg har også hørt at Model X slår på trailer mode automatisk hvis den detekterer tung belastning, og noen prøver å lure seg til å kjøre med orange symbol for å bruke autopilot. Men det er det vel ingen som gjør.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Tidligere gikk det ikke å slå av hengermodus når noe var plugget i, og dermed mistet man altså muligheten til å bruke autopilot på langtur med sykler eller ski på kroken. Kan si det slik at jeg har kjørt noen hundre mil med sykler/ski på kroken uten å ha lysene plugget i (taket var såklart ikke en opsjon på X). Lite problem på X siden lyktene er godt synlige uansett, men ulovlig, og da er det bedre at det faktisk går an å slå av hengermodus. :) Men ja, har "misbrukt" det og kjørt på AP med henger også. I den grad det kan kalles misbruk med tom henger og fornuftig tempo.

MaxQ

At det fortsatt mangler waypoints er uforståelig.
Jeg bruker navi primært til 2 ting, ene er å navigere til supercharger for optimalisering. I det andre tilfellet så er det mer snakk om å vite om jeg har nok til å komme frem når det av og til kan være 5 veier til Rom (faktisk reelt tilfelle). Uten waypoints så velger bilen en rute jeg oftest ikke velger og jeg er da overlatt til å gjette (erfaring hjelper) men denne gjetteleken er ok på kjente veiere, tåpelig på ukjente veier når det kunne vært løst med waypoints i 2021. Går da f.eks. glipp av nytten av å navigere til fergeleie. Greit å rekke fergene eller time neste avgang.

Historien har vel vist oss at Tesla liker å skryte av softwaren sin, men ender opp med å gjøre den stadig tynget av ting som ikke virker og mindre og mindre snappy. Og større oppdateringer til jul har de vel lovt oss før? Har ikke sett så mye av det må jeg si.

Forventet mye av Tesla før, nå er forventningene justert. Til null. Nå er jeg bare happy de ikke roter det til alt for mye. Sammenligningen med Nokia kan absolutt ha noe for seg.

jlan

#42
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:05
At det fortsatt mangler waypoints er uforståelig.
Det er veldig svakt av Tesla ja, men jeg tror faktisk de sliter litt med å få det til på en god måte. I et planleggingsverktøy er viapunkt en enkel sak, og på sjøen går det også stort sett greit. Underveis langs veier er det litt verre.

Hovedproblemet er å bestemme om viapunkt er passert eller ikke, når systemet rekalkulerer. Det er ikke alltid man kommer helt inntil det punktet man har valgt, og da oppstår det en usikkerhet mhp. når systemet skal hoppe til neste legg.  Jeg har prøvd å bruke viapunkt endel i bl.a ABRP, og det er ganske ofte at en må hjelpe systemet, ved å slette viapunkt som en anser for passert, for å unngå å bli rutet tilbake til disse.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Hadde det vært lett å legge til waypoints, så hadde det nok kommet for en stind siden, men alt er prioriteringer, og nå jobbes det nok på spreng med p få lagt inn Genshin Impact :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rævedilter

Sitat fra: jlan på mandag 25. oktober 2021, klokken 19:37. Jeg har også hørt at Model X slår på trailer mode automatisk hvis den detekterer tung belastning, og noen prøver å lure seg til å kjøre med orange symbol for å bruke autopilot. Men det er det vel ingen som gjør.
Stemmer det, under  lokalkjøing ute på øyna hender at eg ikkje kobler til lys, og da får ein "heavy load detetcted" melding, og da kan ein ikkje slå av trailermode heller, samme om ein kjører med lys tilkobla, når "trailer mode" blir grået ut i menyen har bilen detektert tung last.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA