Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på hjullager

Startet av oy5tein, torsdag 21. oktober 2021, klokken 09:35

« forrige - neste »

oy5tein

Heisann
Overtok TMY LR 16.september 2021.
Bytta til vinterhjul 13. oktober  2021 og fikk en liten overaskelse.
Det er rust på det jeg mener er hjullager og på bolten som strammer hjullageret. Jeg ser det samme på alle fire.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Noen andre som har sett lignende?

Dette er veldig overraskende siden salting ikke har startet ennå. Lurer på hvordan dette ser ut etter vinteren.

SurSnasen

Helt vanlig og helt ufarlig. Er sånn på de fleste biler.

Radial

#2
En helt naturlig konsekvens av at de er transportert til Norge uten beskyttelse (senterkopp/kapsler) på.
Skjer forøvrig raskt innen en norsk vinter er over uansett bil.

Helt ufarlig, men vil du ha litt ro i sjela kan du kline litt alu-pasta på det feks...noe man gjerne bruker på hjulboltene også, så det ikke sitter dønn og hindrer ny og eksisterende rust fra å utvikle seg. Dog helt ufarlig rust dette her, hjullager  og bremser er byttet lenge før dette blir ett problem.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Orbit

Du kan evt spraye på et lag klisterolje. Det blir tilsvarende understellsbehandling, men gir et mye tynnere skikt. Denne er beregnet for motorsykkelkjeder, så den tåler fint den ekstra varmen det kan bli i et hjulnav (fra bremseskivene).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Mine var helt strøkne da jeg fikk bilen, så jeg sprayet over med Cortec VCI-spray. Blir spennende å se hvordan det ser ut når det skal byttes til vinterhjul.

trondhla

Som skrevet, helt normalt og ingenting å bekymre seg over.
Men du kan pusse dette vekk og for å beskytte stålet forslår jeg her midler som er tiltenkt marine formål. Disse er normalt sett hakket bedre enn vanlige midler. F.eks CRC 6-66 Marine Service Oil.
https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/batpleie/olje-og-smoremiddel/marinspray-008321/

geear

Ville vært forsiktig med tyntflytende penetrerende olje, ikke det at jeg tror at hjullagermutteren vil løsne, men...

Radial

Olje i nærheten av bremser er generelt ingen god idè hverken rundt varmeutvikling eller bremseeffekt.
Pasta forblir på plassen sin, eventuelt lakk selvsagt.. men det krever mye mer grunnarbeid for å ha en effekt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

"Alle" biler er sånn. Null problem. Bruk stålbørste om det blir for ille, og smør inn med alupasta eller kobberpasta ved hvert hjulskift.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Det er ikke hjullageret. Og som andre sier, glem det. Tenk heller på noe som betyr noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kniffen

Kjørte på med litt fluid film. Ventet litt så tørket av det overskydende med litt papir.  Blir spennende se neste år om det har utviklet seg.

geear

Sitat fra: geear på torsdag 21. oktober 2021, klokken 10:10
Mine var helt strøkne da jeg fikk bilen, så jeg sprayet over med Cortec VCI-spray. Blir spennende å se hvordan det ser ut når det skal byttes til vinterhjul.
Her er resultatet under omlegging til vinterhjul. Dønn strøkent.

   [ You are not allowed to view this attachment ]  

Kniffen

 Geear Ser ut som du har annen type metall «gullaktig» ?

geear

Det minner litt om gulkromatisering ja, men det er beskyttelsessprayen som ser slik ut. Poenget med VpCI, er at selv om det er fuktig og salt miljø, så gjør den at miljøet inni der blir ikke-korrosivt, den beskytter selv områder som ikke nødvendigvis er dekket. Og den typen jeg brukte her blir "voksaktig", så den vil ikke trekke inn og gjøre noen skade mtp. mutter/hjullager/demontering osv.

trykkertor

Sitat fra: geear på torsdag 16. desember 2021, klokken 15:31

Her er resultatet under omlegging til vinterhjul. Dønn strøkent.

   [ You are not allowed to view this attachment ]
Hva har du sprayet på her?
Ser jo dønn strøkent ut.

Slik ser mine ut. Bilen er 3mnd gammel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA