Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte 12v startbatteri selv?

Startet av Hideyowife, torsdag 21. oktober 2021, klokken 08:40

« forrige - neste »

Hideyowife

Nå har I3´n fra 2016 snart rullet 100.000km og har nå begynt å gi feilmelding som indikerer at 12v batteriet må skiftes ut. Bilen bad meg ringe verksted og det gjorde jeg. Pris på bytte av batteri? 3800kr. Kall meg kjip, men 3800 kr? Selv har jeg 10 tommeltotter, men fylling av spylevæske samt å bytte 12v batteri har jeg alltid gjort selv tidligere da det har vært særdeles enkelt og umulig å gjøre feil. Nå sier BMW at bilen må kodes om ved bytte av 12 batteriet?

Noen som evt har linker til DIY guide som fungerer? Kan jeg "kode" dette selv med BimmerCode?
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Klykken

#1
Tviler på at bilen må kodes - i så fall meget lite reperasjonsvennlig. Jeg ville prøvd med et nytt batteri likevel. Det er i alle fall meget enkelt og lett tilgjengelig under balja i frunk. Ut med frunk, ta ut gammelt og sett inn nytt. Litt trangt, men det skal gå greit.

Har selv en i3 fra 2014, som har passert 100k for et halvår siden. Den har jeg riktignok ikke byttet 12V batteri på, men for noen år siden monterte jeg ledbar hvor jeg måtte ta strøm fra 12V-batteriet. Var meget greit å nå.

EDIT:
Her er en guide som kanskje kan være til hjelp. Ser ut som du ikke kommer unna en slags koding...
https://www.bmwblog.com/2021/07/03/how-to-replace-the-12v-battery-in-the-bmw-i3-video/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

#2
Det er forholdsvis enkelt å bytte batteri fysisk på i3, og det finnes mange snutter på Youtube som deltaljert beskriver hvordan. Registreringen kan man gjøre med f.eks. bimmerlink appen til et par hundrelapper ( krever obd plugg). Bimmercode har ikke den muligheten enda, dessverrre...
Noen mener at registreringen kun er passiv i i3. M.a.o. styrer ingenting annet enn at de fleste rutes til en BMW forhandler for å gjøre dette.
Det er fullt mulig å bytte batteri uten registrering, men det krever litt "fikling" for å lure systemet.
Denne snutten viser hvordan:
https://www.youtube.com/watch?v=Bg01hMe5Bhs

Jarletu

Det kan byttes med må kodes hos BMW, bilia ol..
har selv testet det, bare sett den på verksted.

PS Bilia selger deg gjerne originalbatteri men opplyser selvsagt ikke om at det MÅ kodes inn i bilen av de;(.
2018 Tesla X 75D
2010 BMW X5 3,0D solgt høst 2018
20.08.2014 BMW I3 (Arravani Grey, Fully loaded)

Klykken

Dette er hinsides lite reparasjonsvennlig! Hva er det som må kodes inn? Et 12V-batteri er jo en "dum enhet".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på fredag 22. oktober 2021, klokken 09:44
Dette er hinsides lite reparasjonsvennlig! Hva er det som må kodes inn? Et 12V-batteri er jo en "dum enhet".
I teorien kan man jo kunne endre lading etter hvert som batteriet eldes. Leverandør og type batteri kan skifte(Litium f.eks) , som krever helt annen styring. Registrering er en også en sikkerhetsfaktor. Man skal ikke kunne slenge inn et hvilket som helst batteri.  På nettet er det som sagt, ulike oppfatninger om SW i i3 aktivt bruker registreringen til å styre ladingen. Jeg vet ikke, men tror ikke det. Batteriet i i3 har vel vært samme type hele tiden, og som du sier "dum enhet"...

vichingo

Vurderer sterkt å kjøpe meg et diagnoseverktøy for lettere å kunne gjøre ulike servicejobber selv. Har også bil fra annet merke enn BMW så det blir i tilfelle en "mutlibrand"-utgave av f.eks. iCarsoft CR Plus som kan nullstille elektronisk parkbrems, bremsevarsel etc.

Er det noen som vet om et slikt verktøy også er tilstrekkelig for å kode inn nytt startbatteri?

Jalla

Sitat fra: vichingo på fredag 22. oktober 2021, klokken 15:08
Vurderer sterkt å kjøpe meg et diagnoseverktøy for lettere å kunne gjøre ulike servicejobber selv. Har også bil fra annet merke enn BMW så det blir i tilfelle en "mutlibrand"-utgave av f.eks. iCarsoft CR Plus som kan nullstille elektronisk parkbrems, bremsevarsel etc.

Er det noen som vet om et slikt verktøy også er tilstrekkelig for å kode inn nytt startbatteri?
Du kan lese om det her, og vurdere om dette er noe du ønsker å prøve på...
DIY: Register and Code a New Battery
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1338302

PionerThink

Byttet selv batteri på vår 120i Cab og tok da turen oppom den lokale BMW-reparatøren i.f.m at det ble gjort samtidig som EU-kontrollen. Mener å huske at han ikke tok noe for å kode inn batteriskifte, så kan ikke koste mye om du bare skal legge inn en kode?
Skift batteriet selv og finn en uavhengig forhandler som kan kode om for deg er mitt tips!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Hideyowife

Godt å se at det ikke bare jeg som reagerte litt på dette. Kan jo også si at når vi kjøpte ny bilnøkkel i sommer kostet det 4000kr. Selve nøkkelen var 1000kr ink mva. Koding var 3000kr ink mva. Kodingen tok 3 sekunder! Som nafmedlem fikk er det egenandel på 1000kr men jeg må si jeg syns måten de holder på er uredelig. Jeg tipper at kodingen på dette batteriet tar nøyaktig like mye tid... Men må bare bite i det sure eple å leve med at man har kjøpt en bil hvor produsent har gått hardt inn for at jeg som eier skal flås så fort det er noe som helst feil med den. Superfornøyd med bilen men akkurat dette er ett moment som gjør meg irritert og misfornøyd.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA