Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Myte eller fakta - spelar det verkligen någon roll när på dygnet man laddar?

Startet av alda, onsdag 20. oktober 2021, klokken 12:40

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. desember 2021, klokken 00:31
NO2 og brorparten av forbruket på natten gav snittpris på 113,01 øre/kW for oktober.

Lavere pris enn i oktober for vår del.

Innsalg ble betalt med 128,28 som beviser at det har noe å si når på døgnet en kjøper og selger strøm.
At du selger strøm fra solcellene til høyere pris enn du kjøper strøm resten av døgnet er jo et godt tegn på at vi godt kan ha mer solceller i strømmiksen vår  :+1:
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

NO2 og brorparten av forbruket på natten gav snittpris på 128,79 øre/kW for november.

Innsalg ble betalt med 165,16 som gir en pen fortjeneste på solgt strøm. Kr 3,13 i fortjeneste, men mer viktig er at dette er 28% gevinst som knuser ethevrt aksjefond. Må rigge opp større batteri med slik gevinst over så kort tid. Lurer på hvordan skattevesenet ser på dette? :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektrolux på fredag 17. desember 2021, klokken 09:21
NO2 og brorparten av forbruket på natten gav snittpris på 128,79 øre/kW for november.

Innsalg ble betalt med 165,16 som gir en pen fortjeneste på solgt strøm. Kr 3,13 i fortjeneste, men mer viktig er at dette er 28% gevinst som knuser ethevrt aksjefond. Må rigge opp større batteri med slik gevinst over så kort tid. Lurer på hvordan skattevesenet ser på dette? :D

Dette er jo kult! Det skal vel og være en forskjell på nettleie om dag vs natt etter hvert, om jeg husker rett. Da vil det kanskje være enda mer å tjene per kWh? Med mindre du ikke får tilbake nettleie når du eksporterer?

I stedet for batteri...begynte å tenke om hva om du gravde et 10 meter dypt hull i hagen og installerte en elektrisk talje som dro opp en 8 tonn skrapmetall-klump om natten, og hadde en generator som lagde strøm om ettermiddagen når en senker den store metallklumpen igjen? Og gjentar dette hvert døgn...blir på en måte en plassbesparende "pumpe opp i reservoaret"-ting...med metall i stedet for vann...men når jeg regner på det blir det latterlig lite strøm! Hvis jeg regner riktig så er det 784000 Joule som er arbeidet med 8 tonn på 10 meter (0 friksjon regnet med). Dette tilsvarer bare 0,2178 kWh..... sykt....men hva om den får fritt fall de første 7 metrene...?...hmmm
(8000kg * 9,81jordfaktor * 10m = 784000 Joule... = 0,2178kWh)

...så batterier er nok ikke så dumt  :D
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. desember 2021, klokken 10:27

Dette er jo kult! Det skal vel og være en forskjell på nettleie om dag vs natt etter hvert, om jeg husker rett. Da vil det kanskje være enda mer å tjene per kWh? Med mindre du ikke får tilbake nettleie når du eksporterer?


Får (dessverre) ikke noe utslag på nettleie ved eksport ut over det du ser på linjen "Energipris produksjon" på innlimt bilde fra faktura. Det er et ørebeløp per kWh eksportert som netteier utbetaler i tillegg til spotpris fra strømleverandør. Usikker på om @elektrolux allerede har tatt dette beløpet med i sin beregning av fortjeneste allerede, men det ser nesten ikke slik ut

geear

Sitat fra: elektrolux på fredag 17. desember 2021, klokken 09:21
NO2 og brorparten av forbruket på natten gav snittpris på 128,79 øre/kW for november.

Innsalg ble betalt med 165,16 som gir en pen fortjeneste på solgt strøm. Kr 3,13 i fortjeneste, men mer viktig er at dette er 28% gevinst som knuser ethevrt aksjefond. Må rigge opp større batteri med slik gevinst over så kort tid. Lurer på hvordan skattevesenet ser på dette? :D
Jøss, klarer GE å håndtere fastledd og nettleie også? Så du får ingen fakturaer fra L-nett/Lyse selv om du har L-nett som netteier?

Tibber klarer det ikke, så jeg trodde dette var et problem i hele bransjen, men hvis GE klarer det så burde Tibber også klare det, de som skal være så markedsledende på teknologi...

JorgenM

Er jo normalt med bare 1 faktura. Jeg får faktura fra Fjordkraft som inkluderer nettleie til NTE.

Tibber er et firma jeg er generelt skeptisk til...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

Tibber er genialt, men akkurat nettleien har de foreløpig ikke med dessverre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Det er opp til netteier om de tillater at nettleie kreves inn av strømleverandør. Jeg hadde Fjordkraft både hjemme og på hytta. På hytta ble nettleie krevd inn av Fjordkraft, men hjemme fikk jeg separat faktura fra netteier for nettleie. Fjordkraft sa at det varierte fra nettselskap til nettselskap om de kunne kreve inn nettleie på felles faktura.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Den nye nettleien her i Elvia-land er 12,5 øre billigere på natten om vinter og bare 6,25 øre billigere om sommeren.

Slik som jeg lader, ca 50-70% av 77 kWh netto, ca 15 kWh om gangen, vil jeg kun spare ca 2 kr pr lading ved å lade på natta om vinteren. Og 1 kr om sommeren. Ikke akkurat særlig incentiv for å flytte forbruk til natt...
#nyNettleieErSkjultPrisøkning Svindel
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Kunne spart en tusenlapp eller to på den nye modellen, men blir den utsatt får jeg bare vente og se hva det blir til.
Da blir det bare strømprisen som styrer lading, VVB, VP ++ til natten inntil videre. Og lading kan foregå på full effekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Hvordan får du til det?

På sommeren er laveste trinn 0-2 kW opp 15 kr. Fra 115 til 130. Selv på sommeren kan det holde hardt å ha månedsmaks under 5 kW, så da er prisen 190,-
Variabelprisen på sommer er ned fra 44,5 øre/kWh til 37,35, så holder vi oss under 1000 kWh på sommermånedene er det break even med dagens pris. På vinteren blir det 3-400 dyrere pr måned.

Eneste jeg kan gjøre er å investere 30-50k i å skifte d3n kombinerte varmtvannsbereder/varmepumpe/ventilasjonssystem, eller skifte ut 7 panelovner til en smartvariant (ca 10.000,-) eller 2 stk varmekabelstyring (ca 5-10.000,-)  Dette vet jo NVE også, insentivene her er ikke store nok til å forsvare 50k i enøk investeringer.

Nettleiemodellen er ikke laget for å oppnå det de sier de ønsker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på fredag 17. desember 2021, klokken 15:07
Hvordan får du til det?

Jeg har egentlig ikke sett så nøye på dette før jeg byttet til Tibber.

Basisforbruket i huset er rundt 500-800W (SBS kjøleskap, fryseskap, lys, routere, og diverse utstyr) uten varmekabler, vvb, varmepumpe osv.
Huset er på ca 160kvm og er delvis nytt og delvis gammelt.

På natten kjører varmtvannsbereder og varmepumpe på fullt. Da er strømmen stort sett rimeligst, og på toppen kommer potensielt besparelse i nettleie samt utjevning av effekttopper slik at vi holder oss innenfor 5kW. På dagtid er VVB av og VP kjører basis oppvarming.
VVB er en eldre modell og jobber på 1,35kW.
Varmepumpen trekker maksimalt 1,35kW og leverer inntil 6kW varme (husk å rense filter på innedel). Med dagens utetemp tipper jeg den leverer rundt 4-4,5kW varme. VP styres av Tado (som vel kostet rundt 800,- på tilbud for en stund siden). Tado styrer varmepumpen på tid, temp, viftehastighet osv i tidsbolker gjennom dagen. Ettersom VP tar det aller meste kan jeg også senke temperatur i huset betydelig når vi er bortreist, og forvarme huset med varmepumpe fra mobilen før vi kommer hjem.

Når VP og VVB kjører på natten ser jeg forbruket starter høyt (totalforbruk i huset er da rundt 3,5kW), men det daler relativt fort ned mot 2,5kW. Har ikke sjekket om det er varmepumpen eller VVB som er årsaken til at det daler, men vet det argumenteres for at VP være kontinuerlig i drift for best effekt. Kan også skyldes at det går mindre varmtvann nå og at VVB ikke trenger mer enn 2-3 timer for å løfte vannet opp til korrekt temp.

Ut over det fyrer vi noe med ved på dagtid. Når det er 10-20 minus er det stort sett jevn moderat fyr i peisen hele dagen. Slik temperaturen er pt fyrer vi mer sporadisk. Sola varmer en del på dagen. Ventilasjon flytter noe varme fra 1. etg til kjeller, men ser på en løsning som kan flytte mer luft da jeg ser vi kan etablere en ventilasjonssjakt rett ved peisen og ned i kjellerstua relativt enkelt. 

Nå har jeg ikke regnet nøyaktig på dette over et helt år. Har bare sammenlignet gammel/ny modell og estimert fordeling av forbruk mellom dag/natt uten ytterligere tiltak basert på de månedene vi bruker mest og pusher effekttaket. Da ble det et par hundre per måned i vintermånedene. Topper i all hovedsak under 5kW, men teoretisk mulig vi går på en smell i desember eller januar om vi driver med langvarig matlaging + klesvask på toppen. Da ryker vi nok over 5.

Jokeren her er elbilen, som vi i teorien kunne ladet på 6-10A på natten, men som vi i praksis har på egen måler og lader kanskje en gang i uka med 32A. 6-10A holder i teorien fint det, og med litt smart styring av lader mot hovedsikring kunne vi fått den til å dynamisk tilpasse seg maks 5kW totalforbruk i huset. Men i praksis kommer jeg heller til å sette den ned på 21A på den separate måleren slik at det trekkes maks 4,9kW. Det også på natten. Mener den kom ut omtrent likt som før da eller bittelitt i minus, gitt at vi primært lader mellom 22 og 06.

Så ja - en tusenlapp eller to spart i året ser ut til å stemme bra, uten at vi har gjort så mye annerledes i år enn i fjor. Men jeg må se an gjennom vinteren hvordan det går. Har jo erfaring fra periode med 10-15 minus allerede, men mangler erfaring fra periode med 15-20 minus. Noe særlig kaldere enn det blir det ikke her i Oslo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Takk for bra svar. Vi har en kombinert luft/vann varmepumpe som også sørger for ventilasjonen i vårt ca 10 år gamle hus. Den er "ustyrbar" , jeg kan jo heller ikke slå den av med en smartkontakt, da ryker jo ventilasjonen. Den kan varme varmtvannet uten ekstra strøm, men må ha ekstra strøm for å gi en god varme på varmtvannet. Nibe 200P. Så vi er f...ed
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA