Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Think Drivverk i båt  (Lest 761 ganger)

frank

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
    • Vis profil
Think Drivverk i båt
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 12:17 »
Er det noen som har brukt/vurdert å bruke motor og reduksjonskasse fra en Think classic i båt, eller er det håpløst ineffektivt?
Vet noen om det finnes SW for styring av motorkontroller?
Vurderer å prøve det i en 27 fots båt, med 2 48v li-ion pakker i serie.

Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15218
    • Vis profil
Sv: Think Drivverk i båt
« Svar #1 på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 07:45 »
Temaet har vært diskutert tidligere på dette forumet. 

På båt trengs ikke så fin regulering som i en bil, og en DC motor koblet med 3 trinn er antakelig en bedre løsning.

0V-halv spenning med 2 batteri i paralell og full spenning med 2 batteri i serie.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no