Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Muligheter med 10A. Garasje er ikke frittstående.

Startet av IK, onsdag 20. oktober 2021, klokken 11:51

« forrige - neste »

IK

Hei

Vil gjerne installere en ladestasjon i garasje.

Har 10A kurs fra sikringskap hjemme til garasje. Garasjen er ikke frittstående, altså må ladestasjon ha en dedikert kurs. Problemet er at jeg skal forsyne garasjeportåpner i tillegg (tilkoblet stikk i garasje per idag). Må ha en fordelingboks og 2 kurser strengt tatt, men har ikke noe å fordele :(

Å trekke ny kabel  er ikke aktuelt per nå siden det går gjennom adkomst til andre boliger/ sameie sin terreng. Må flere runder med styret sikkert.

Treg lading er ok for meg siden vi har en bensinbil og muligheter å lade på jobb/hurtiglader i umiddelbar nærhet.

Finnes det noen løsninger som kan hjelpe i sånn situasjon og som ikke er i strid med NEK 400?

På forhånd takk!!!

Erik Ola Ulvestad

Eg er ganske sikker på at fornuftsuntaket med at frittståande garasjer kan nytte eksisterande kurs, er at det vart vurdert som eit uforholdsmessig tiltak å kreve ny kurs, forlegning oppgraving av gårdsplass, osv. Resultatet ville bli at veldig mange ville fortsette med stikkontakt-lading i det uendelige.
Så, er det garasje i rekke adskilt frå øvrige bygningsmasse ville eg gått med same regel. Er det feks i underetasje i sameige , burde det også vurderast til at enkel forsyning av lys, portåpnar, stikk til støvsuger, etc og ladeboks på same kurs er lov, IMHO. Men, reglar er reglar....

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

IK

I mitt tilfelle trekker portåpner 1A maks ila noen sekunder. Så fysisk er det helt ok å ha ladestasjon og
portåpner på samme 10 A kurs.

Hva om jeg får tak i ladestasjon med schuko?
Charge Amps og Schneider tilbyr sånne. Ulempen er at om ladestasjon går i stykker så får man ikke åpne port.

elektrolux

#3
Er det mulighet for å montere et solcellepanel på taket og bruke en 150W inverter på porten.

Da trenger du også et 12V batteri for å lagre strøm i tilfelle du skal åpne porten en dag det regner.

Med portåpner fjernet fra kursen kan den brukes til ladestasjon.

Alternativt montere manuell åpning av porten?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Mener det er lov å ha noe koblet fast på samme kurs som en lader. Dette må være ting som trekker lite strøm som lys i taket og kanskje en portmotor. Det må imidlertid være koblet fast og ikke via et stikk der du har muligheter for å koble f.eks en byggtørker på 3 kW...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: IK på onsdag 20. oktober 2021, klokken 11:51
Hei

Vil gjerne installere en ladestasjon i garasje.

Har 10A kurs fra sikringskap hjemme til garasje. Garasjen er ikke frittstående, altså må ladestasjon ha en dedikert kurs. Problemet er at jeg skal forsyne garasjeportåpner i tillegg (tilkoblet stikk i garasje per idag). Må ha en fordelingboks og 2 kurser strengt tatt, men har ikke noe å fordele :(

Å trekke ny kabel  er ikke aktuelt per nå siden det går gjennom adkomst til andre boliger/ sameie sin terreng. Må flere runder med styret sikkert.

Treg lading er ok for meg siden vi har en bensinbil og muligheter å lade på jobb/hurtiglader i umiddelbar nærhet.

Finnes det noen løsninger som kan hjelpe i sånn situasjon og som ikke er i strid med NEK 400?

På forhånd takk!!!

Du har jo 10A å fordele, en elektriker kan vurdere samtidighetsfaktoren her om du monterer underfordeling i garasjen. Med en underfordeling så gjelder vel ikke unntaket for frittliggende garasje, det er vel ment å dekke ladestasjon rett inn på samme kurs uten underfordeling? Er dagens kurs trukket i rør så kan det fort hende det er mulig å trekke om med større tverrsnitt.

Og om du ikke ønsker å benytte underfordeling, og bare montere en lader på samme kurs med begrensning på f.eks. 8A, så kan sikkert elektriker vurdere bakgrunnen for at det kun skal gjelde frittliggende garasje. Kost-nytte? I så fall kan det hende at denne garasjen, i sammenheng med andre boenheter, går i samme kategori.

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. oktober 2021, klokken 06:38
Mener det er lov å ha noe koblet fast på samme kurs som en lader. Dette må være ting som trekker lite strøm som lys i taket og kanskje en portmotor. Det må imidlertid være koblet fast og ikke via et stikk der du har muligheter for å koble f.eks en byggtørker på 3 kW...
Det er lov med stikkontakter også i dette oppsettet, men er spesifisert å gjelde for montering av vegglader på eksisterende kurs i frittliggende garasje.

IK

Hei

Samtidighetsfaktor til ladestasjon er 1 iht NEK 400-722. Samtidighetsfaktor til portåpner er lik 0 vil jeg si.
Om jeg lader med 8A og slår av og på portåpner  par ganger per døgn, så er jeg ikke bekymret for utilsiktet utkobling oppstrøms i sikringskapet.

Jeg vil helst ha en underfordeling. Hvilke sikringer å velge da? Neste sikringstørrelse er vel 6A og det er sannsynligvis for lite for ladestasjon. Jeg vil helst ha JFB på 8A til LS og 2A til  stikk til portåpner. ABB har sånne med de er sikkert spesielle og ikke så lett å få tak i dem. Er det mulig å ha portåpner fastmontert? Stikk er alltid fristende for å plugge noen KW og dermed utilsiktet utkobling av hele greia.


IK

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. oktober 2021, klokken 06:38
Mener det er lov å ha noe koblet fast på samme kurs som en lader. Dette må være ting som trekker lite strøm som lys i taket og kanskje en portmotor. Det må imidlertid være koblet fast og ikke via et stikk der du har muligheter for å koble f.eks en byggtørker på 3 kW...

"Det skal benyttes en egen forbrukerkurs for overføring av energi til eller fra elektrisk kjøretøy"

Det tolker jeg som kurs bare for ladestasjon.

el-H

Det kan koble ladeboks på eksisterende kurs til garasje men ladeboks må være første koblingpunkt på tilførselskabelen til garasjen. Det må monteres overspenningsvern og jordfeilbryter type b hvis det ikke er innebygd i laderen.




IK


Erik Ola Ulvestad

IMHO, er vel det der med stikkontakt i umiddelbar nærhet til ladestasjon meint å brukast til støvsuger, spyler, etc, ved sporadisk bruk. Skulle du være så uheldig å ta sikringa så er du på plassen og kan observere og korrigere dette. Er dette greit for deg som anleggseigar så er det altså tillatt. Det er ikkje meint å forsyne faste forbrukarar som det er særdeles uheldig at blir ståande utan straum, feks den ekstra frysaren du har satt i garasja, naboen sin ladeboks, osv.
Får du montert ein ladeboks med monitorering av 10A forsyningskursen, så gjeld heller ikkje kravet om samtidighetsfaktor lik 1.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

IK

Hei og takk for alle svar.
Nå utgår det prosjekt med garasje og jeg vil sette ladestasjon på tomta rett ved kommunal veg hvor man kan parkere. Må ha stolpe+fundament som fort er 10000. Kan jeg henge ladestasjon på gjerde, cirka 1 m høy for å minske kostnader? Hva skal jeg tenke på? Gjerdet er i tre.

TB

Så lenge gjerde er solid nok, og ikke blir brøytet inn med snø over høyden ladeboks monteres på bør det være akseptabelt?

Men, det må fremføres strømkabel til der ladeboksen skal monteres.
Ved at det er like ved kommunal veg kan det være begrensninger på å grave?
Luftspenn bruker ikke være så fint, eller praktisk?

Så, det viktigste er å finne en måte å fremføre kabel på en akseptabel måte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Har sjølv kun en kurs til garasjen, og den er på 16A.
Nå har vi lada biler med 16A i 7 år, og jeg har aldri opplevd at sikringen går når vi bruker garasjeporten.
Det kan være ulike karakteristikker på sikringer.

Dersom man overbelaster kursen noen sekunder, så trur jeg ikke det er særlig fare for varmgang i kablene av den grunn. Husk at i Danmark kan husholdningene kjøre høyere strømmer i kablene enn man gjør i Norge, og man overlever der også. Der trur jeg man kan kjøre 20A på 2,5mm2, mens i Norge har man typisk 16A kurs med 2,5mm2-kabler.
I Norge har vi mer og mer isolerte hus, og man  skal være forsiktig med å kjøre høye strømmer i kabler som har varmeisolasjon rundt seg. Man man har vel ikke så godt isolerte garasjer?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA