Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har noen sett en grei kapsling for ladekontakten?

Startet av Mastiff, onsdag 20. oktober 2021, klokken 10:19

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg har en ladekontakt av type 2 som blir liggende ute på bakken når den ikke er tilkoblet. Selve "klædden" er i en vanntett kapsling fra Jula, som denne:

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/beskyttelsesbokser/beskyttelsesboks-425443/

Men det blir å overdrive litt å ha enda en sånn boks til å stappe ladekontakten inni. Jeg har til nå brukt doble plastposer og strips, men den løsningen er litt klossete, syns jeg. Så har noen sett en grei, noenlunde vanntett (IP5x eller IP6X) kapsling som ladekontakten kan legges inni?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Ingeniøren

Kontakten er vel designet til å tåle vær og vind. Sjekk at det tetter godt mot kabelen i bakkant og legg den oppå noe slik at åpningen peker nedover. Har du har deksel som tetter godt over kontakt åpningen i front, legg den så kablen peker nedover.

Noen har satt opp en liten postkasse som de legger ting i om de ikke kan holde ting under tak.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mastiff

Takk, men dette er til hytta, der jeg må lade en gang iblant, så jeg ville gjerne hatt noe som ikke tok så mye plass og tålte å ligge på bakken (gresset) i et par uker mellom hver gang den blir brukt. Jeg burde nok forklart det bedre. Postkasse er nok ikke mulig å sette opp, og jeg vil gjerne ha det så smått som mulig. Jeg tror vel uansett ikke kontakten er ment for å ligge sånn i et par uker i sørlandsk høstvær. Jeg har funnet en fin rute for 16A-skjøtekabelen (som går til en kontakt nesten uten andre tilkoblingspunkter i et opplegg som bare er noen få år gammelt og bare delt med vaskemaskinen, og de blir selvsagt ikke brukt samtidig, så det bør ikke være noe problem sånn sett).
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Ingeniøren

Sikkert greit med en passe stor plastboks til lader og kontakter på fjellet, spesielt vinterstid da det kan føyke så alt graves ned av snø som kommer inn over alt.

Husk og at om du bruker trommel med skjøtekabel fra hytta så må den rulles ut, eller nesten helt ut. Var på en firmahytte og bruket en skjøtekabeltrommel på 40 m på et strekke på ca 10 m - dro ut det jeg trengte. Den ble glovarm og det luktet brent gummi ute i -10C etter noen timer. Godt jeg hadde med en annen kortere kabel og fikk byttet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Sitat fra: Mastiff på onsdag 20. oktober 2021, klokken 10:44
Jeg ville gjerne hatt noe som ikke tok så mye plass og tålte å ligge på bakken (gresset) i et par uker mellom hver gang den blir brukt. Jeg tror vel uansett ikke kontakten er ment for å ligge sånn i et par uker i sørlandsk høstvær.

Å ha en Type2 plugg liggende ute i gresset er en meget dårlig idé.  Den har 12V DC mellom CP og PE og CP blir da offeranode.

Legg heller ut et helt vanlig stikk og bruk en ladekladd når du skal lade.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mastiff

@Ingeniøren, takk, men jeg bruker aldri trommel når det går noen ampere gjennom systemet. Det fungerer jo da som en oppvarmingscoil.

@electrolux, det er selvsagt ikke strøm på "klædden" når den ikke er i bruk, det styres av smarthyttesystemet. Det med 12V og galvanisk tæring har jeg litt peiling på, jeg har en aluminiumsbåt stappfull av kabler og elektronikk (og som forhåpentligvis vil ha enda mer elektronikk om drøyt seks år, når jeg kjøper elpåhengs til meg selv som pensjoneringsgave). Det er nettopp skjøteledning og klædd jeg bruker, med klædden og koblingen mellom den og skjøteledningen inni boksen fra Jula.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

geear

Hva med å slå ned en stolpe, skru fast boksen med ladekladden i, og en type 2 holder på den? Så får du det opp fra gresset og får et sted å stikke type 2-kontakten inni, for eksempel https://www.power.no/hjem-og-fritid/elbillader/tilbehoer-til-elbillader/besen-stoepselholder-type-2/p-1118298/store/

Mastiff

Det går dessverre ikke, alle fysiske inngrep på fellesområdet fører til øyeblikkelig kastrering...  ;D Jeg har for øvrig bestilt en lignende holder til huset, men hvit, fra eBay.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

geear

Lar du en ladekladd til flere tusen ligge ute på et fellesområde ved en hytte?

Kveil den sammen og legg den i bilen eller inn i hytta?

Mastiff

Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Erik Ola Ulvestad

Kanskje dei britiske er store nok?  https://www.ebay.co.uk/p/8035409864?iid=254967919730&var=554863101043


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Mastiff

Det var slett ikke dumt tenkt!  :+1: Jeg har type 2, jeg må måle litt her.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Erik Ola Ulvestad

Litt meir solid denne https://www.jaybro.com.au/zap-cap-extension-lead-waterproof-safety-cover.html
Men 63mm høgde blir nok knapt.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Mastiff

Ja, den er nok litt for trang. Jeg må måle kontakten i morgen, men det kan være at det enkleste blir å bruke en IP68-normkapsling som jeg har liggende og lage akkurat stort nok hull til ledningen mellom lokk og resten av boksen.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA