Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykksensor

Startet av Calle78, onsdag 20. oktober 2021, klokken 08:56

« forrige - neste »

Calle78

Hei.

Da jeg kjøpte bilen for noen uker siden hadde ikke forhandler fått inn vinterdekkene enda så de ble lagt på av et dekkverksted i går. Nå får jeg alarm for dekktrykksensorene i displayet på bilen.

Jeg er ganske sikker på at jeg har sett i menyen hvordan jeg får tilgang til verdiene på dekkene og da sikkert også resatt dette, men finner det ikke tilbake. Noen som kan sette meg på rett spor?

Det skal sies at jeg har prøvekjørt ganske mange forskjellige biler de siste månedene så det kan hende jeg blander sammen bilene, men mener at det skal finnes på Ioniq5 også? Blir ikke helt klok på søkeverktøyet i skjermen på bilen.
Hyundai Ioniq5 2021
Leaf Acenta 2014

Esop

Huyndai sendte ut en melding til en del kunder tidligere i oktober.

"Hei. Det har beklageligvis blitt levert ut et antall vinterhjul til IONIQ 5 med feil dekktrykk (TPMS) sensor frem til 1.9.2021. Dette er ikke farlig, men varsel om feil i systemet vil kunne forekomme. Vennligst kontroller luftrykket i dekkene, slik at du er sikker på at det er korrekt. Vi gjør også oppmerksom på at det kan ta noen dager før lampa slokker ved skifte av hjul. Hvis du opplever dette selv noen dager etter at du har satt på vinterhjulene, ta kontakt med din forhandler for å avtale tid for å skifte sensorer.
Hilsen Hyundai Norge"

Kanskje det gjelder deg også.

trykkertor

For å vise dekktrykk, (HVIS sensorer og bil snakker sammen.)

På rattets høyre side, trykk:

--> Mode (bilde av to ark)
--> Bla opp/ned til "Utility view"
--> Trykk OK
--> Bla opp/ned og skjermen skifter mellom forskjellige informasjoner.
           (Dekktrykk på hjulene er en av de informasjonsskjermene.)

Side 4-29 i eierhåndboken.

Calle78

Takker for svar.

I mitt tilfelle har jeg ikke tilgang på menyen, så antar da at dekkene og bilen ikke kjenner hverandre. Kun varsellampe som ikke forsvinner.

Dette er vel da en jobb for forhandleren dersom det ikke gir seg etter en dag eller to, hvis jeg da tolker mailen det blir referert til her riktig?
Hyundai Ioniq5 2021
Leaf Acenta 2014

trykkertor

Sitat fra: Calle78 på onsdag 20. oktober 2021, klokken 10:42

I mitt tilfelle har jeg ikke tilgang på menyen, så antar da at dekkene og bilen ikke kjenner hverandre. Kun varsellampe som ikke forsvinner.

Merkelig. For selv om sensorer og bil ikke snakker sammen, skulle du sett et omriss av en bil, og ved trykk ville det da stått "-- psi/bar"

Er det "norsk" bil du har, eller kjøpt fra annen butikk enn offisiell Hyundai-forhandler.
Jeg trodde alle bilene hadde denne menyen.

Uansett er slike feilmeldinger på en ny bil en sak forhandler/hjulleverandør må løse for deg.
Det er jo derfor en kjøper nytt med garanti.

Calle78

Enig i at det er snodig.

Det er en norsk bil kjøpt av en offisiell forhandler så er ikke så bekymret, bare upraktisk å ta seg fri for å få levert bil nå og da.
Hyundai Ioniq5 2021
Leaf Acenta 2014

Skeptikeren

Det skal egentlig vises korrekt dekktrykk etter 3-4 mil, dersom det ikke skjer en døyt så har du feil sensorer som meg og mange andre.

Calle78

Skjønner. Har du fortsatt feil sensorer eller er det blitt rettet opp i?
Jeg har ikke kjørt langt enda, men ruller 5-6 mil i morgen så vil tro jeg får en formening da.
Hyundai Ioniq5 2021
Leaf Acenta 2014

Cougar

På min Ioniq 28kWh vises heller ikke det skjermbildet av bil/målinger når jeg har på dekksett som ikke har sensorer, så det er jo mulig det er samme på Ioniq 5.
Varsellampen lyser en gang i blant da, men ikke noe bilde.
2019 Ioniq El + mange andre biler

Handl3vogn

#9
Hei,
Har samme problem som deg. Hentet vinterdekk hos forhandler og satte de på selv mandag denne uken. Har nå snart kjørt 20 mil men blir ikke kvitt feilmeldingen.

Bilde som dekktrykk vanligvis skulle vært er nå erstattet med "sjekk overvåkningssystem for dekktrykk"

Forhandler mente jeg bare skulle kjøre et par dager for og se om den ble borte, men dette ser ikke ut til og fungere.

Øyvind.h

Trykket kommer opp ganske kjapt på skjermen når du bytter hjul. Mener det var på plass innen minutter fra jeg kjørte hjemmefra. Jeg var litt spent på bakgrunn av diverse meldinger om trøbbel, og hjul fra tredjepart. Men det fungerte fint omtrent umiddelbart. Vinterhjulene Hyundai har levert ut er det visst mange som har problemer med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trykkertor

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. oktober 2021, klokken 21:14
Trykket kommer opp ganske kjapt på skjermen når du bytter hjul. Mener det var på plass innen minutter fra jeg kjørte hjemmefra. Jeg var litt spent på bakgrunn av diverse meldinger om trøbbel, og hjul fra tredjepart. Men det fungerte fint omtrent umiddelbart. Vinterhjulene Hyundai har levert ut er det visst mange som har problemer med.
Enig med Øyvind her. Har hatt min "fair share" av hjul, både originale og fra "umerket".
Hvis hjulene ikke dukker opp innen kort tid, (mindre enn 15 min kjøring), så dukker de mest sannsynlig ikke opp senere heller.
Typisk vil de bli registrert allerede innenfor de første få kjørte kilometer, og da snakker jeg mindre enn 5km i alle mine tilfeller med Hyundai, Kia, Tesla...

Skeptikeren

Sitat fra: Calle78 på onsdag 20. oktober 2021, klokken 14:19
Skjønner. Har du fortsatt feil sensorer eller er det blitt rettet opp i?
Jeg har ikke kjørt langt enda, men ruller 5-6 mil i morgen så vil tro jeg får en formening da.

Feil sensorer ja. De har ikke peiling på når de kommer. Håper før jul en gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA