Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Helårsdekk :( ? Or :) ?

Startet av Sai, fredag 08. oktober 2021, klokken 14:45

« forrige - neste »

Sai

Hvis vi antar at et sommer / vinterdekk kan leve ca 5 år.
Så hvis vi bytter helårsdekk hvert 2/5 år.
Prisforskjellen er kanskje ikke så stor

Selvfølgelig, ikke det samme resultatet som de to andre som har egenskaper i sesongen.
Det er forståelig å få mer støy +
kanskje mindre rekkevidde og komfort
Men
Sparer dekkplass for de som har dårlig muligheter om det.
Sparer tid (stress) ved å bytte sommer / vinterdekk i tide.
og sparer kostnader for hver gang du skifter dekk. (og muligens dekkhotell)

Kanskje det ikke er en god idé, men er nyttig for mange.
Jeg hadde gjort for mine fossile biler og min elektriske Nissan til nå. Så denne fungerer bra synes jeg.

Spårsmøler er at hva er reaksajoner fra Tesla -Service på dette? (garanti/service)
Denne typen dekk er ikke populær i Norge. Kanskje det er ikke god ide i heletat og dere vet noe som jeg larte ikke meg om det.   

Øyvind.h

#1
Det finnes egentlig ikke noe som heter "helårsdekk". Da snakker en i praksis om dekk som er veldig dårlige under de fleste kjøreforhold. Om en ikke har plass til hjulene ville jeg heller gått for dekkhotell enn å gamble med slike dekk.
Teslas reaksjon er jeg usikker på. Sommerhjulene på Model S tilbake i 2013 var jo "All season" Goodyear Eagle RS-A2. Ville aldri brukt dem på vinteren, men de hadde betegnelsen "all season".
Om du skal på service på vinteren vil en fort havne i kategorien "ikke skodd for forholdene" om en forsøker å kjøre dem på glatta. Da ville jeg som mekaniker vegret meg for å prøvekjøre bil etter reparasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Ikke prøvd slike helårsdekk selv, men har lest at de er "hverken fugl eller fisk". Dvs gjennomført dårlig på all slags føre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Helårsdekk er dårligere enn sommerdekk på sommeren, og dårligere enn vinterdekk på vinteren. Det er gode grunner til at de ikke er populære her til lands. Bor du et sted hvor det aldri er skikkelig glatt eller har mulighet til å la bilen stå når det er glatt og du er klar over at du generelt er dårligere skodd enn andre bilister på veien uansett føre så kan du sikkert ha helårsdekk. Jeg ville i hvertfall heller hatt to hjulsett med kina-dekk enn et hjulsett med helårsdekk.

Tesla service har vel ingenting de skulle ha sagt så lenge dekkene er i riktig dimensjon og du er skodd for foholdene. Ikke book service-time når det er glatt så går det sikkert greit.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Helårsdekk brukes mye i USA der det er syden-temperaturer, men de funker jo ikke når det snør... søk opp noen videoer av biler som sklir.
En passe dårlig bremsetest her på 2:16

https://youtu.be/EC1E2eDt1JY

Canadierne bruker 2 sett dekk; vinter og sommer.

Hvis du bare kjører i Stavanger eller Flekkefjord så kan det hende du klarer deg hvis du lar bilen stå noen dager det sludder.

Skal du til østlandet går det neppe bra med helårsdekk. Danskene kommer ofte til vinterfjellet med kontinentale vinterdekk (som er bedre enn helårsdekk) men de må ofte bruke kjetting allikevel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sagt på en annen måte:

all season er for steder der vintersesong = vanlig norsk sommer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ampéreson

Aldri spar penger på dekk, vær skodd skikkelig for sikkerhetens skyld. Det er den beste investeringen du kan gjøre til bilen din, det er kontaktpunktet mellom bilen og veien. Kjøp skikkelige dekk, det vil du ikke angre på.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA