Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

19" - 20" - 21" Felger! Hva er best ?

Startet av Sai, fredag 08. oktober 2021, klokken 09:41

« forrige - neste »

Sai

19'' Gemini
20'' Induction
21'' Überturbine

Jeg vil høre hva tenker dere om fordeler / ulemper med de 3 forskjellige felgene som Tesla leverer til modell Y?

thebadger

Forutsatt like dekk men reduksjon i profil så er dette min oppsummering:

21 - Mye tyngre, veldig lite felgbeskyttelse, veldig dyrt å bytte dekk, dårligst rekkevidde. Gir mer stabilitet men som regel mer støy. Fyller hjulbuen med felg istedenfor gummi.
20 - Mellomting. Fortsatt dyre dekk, dårligere rekkevidde enn 19, mer stabilitet enn 19, mindre støy enn 21.
19 - Lengst rekkevidde, rimeligste dekk, minst støy. Lavere komfort ved lav vekt (smidde/halvsmidde felger)

Tyngre hjul (altså total vekt) gir dårligere aksellerasjon og høyere forbruk.
Jo lengre ut mot hjulet vekten ligger dess verre er det. Mesteparten av vekten til en felg ligger ytterst, det er derfor halvsmidde felger har nesten like god ytelsesforbedring som helsmidde, fordi trommelen er den som får vektreduksjon.

MEN! Tyngre hjul blir mindre påvirket av ujevnheter. Da snakker jeg om grus og grov asfalt, ikke fartsdumper og hull. Når hjulet kjører over "toppene" på grus så må noe gi etter, og siden hjulene ikke er dempet mot bakken må enten dekket løftes opp eller så må gummien gi etter. Jo tyngre hjul jo mer må gummien ta unna. Dette gir en mye mykere kjøreopplevelse og er potensielt stillere på motorvei (men her hjelper det stort sett mye mer å bytte dekk enn å ha tyngre hjul).

Men, siden det leveres forskjellige dekk så vil jeg si at 20" induction er det beste valget dersom du ikke vil ha full rekkevidde (og siden du betaler en høy premium for 20" så er tydeligvis ikke prisen på dekk et problem).
Mange synes også induction ser bedre ut siden de matcher lister og detaljer på bilen, og siden de fyller hjulbuen mer med felg.

Personlig kjører jeg 19", fordi jeg vil ha bedre rekkevidde og ikke synes det er verdt pengene å gå for 20". Er heller ikke fan av sorte detaljer/chrome delete så jeg synes ikke induction er veldig mye pengere enn gemini (men litt, fordi gemini er passe schtøgt)

Ampéreson

#2
21" - Kulest
20" - Kul
19" - Ikke kul

Eller

21" - Dumt
20" - OK
19" - Fornuftig

Jeg går for kulest og dumt når min Performance kommer på nyåret (forhåpentligvis), og 19" til vinter ;)
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: thebadger på fredag 08. oktober 2021, klokken 10:04
Forutsatt like dekk men reduksjon i profil så er dette min oppsummering:

.................

MEN! Tyngre hjul blir mindre påvirket av ujevnheter. Da snakker jeg om grus og grov asfalt, ikke fartsdumper og hull. Når hjulet kjører over "toppene" på grus så må noe gi etter, og siden hjulene ikke er dempet mot bakken må enten dekket løftes opp eller så må gummien gi etter. Jo tyngre hjul jo mer må gummien ta unna. Dette gir en mye mykere kjøreopplevelse og er potensielt stillere på motorvei (men her hjelper det stort sett mye mer å bytte dekk enn å ha tyngre hjul).


Har du noen tester som viser dette? Mener du at et par kilo tyngre felg, med litt mer vekt lenger ute, reduserer ujevnheter fra grus mer enn det den økte dekkveggen absorberer? Trykket ned mot bakken er jo allerede over 500kg per hjul fra bilens vekt. Ser at de som går fra 20" og 21" til 19" i USA sier at det er mer komfort på dårlig asfalt med 19", men det kan selvsagt være pga at hullene er større enn grus.
Har forøvrig hørt at flere har hatt suksess med å ha litt lavere dekktrykk enn Tesla oppgir (39 i stedet for 42). Da vil komforten øke. Ser Elon Musk er enig...men skal du kjøre raske svinger til hytta så sitter jo 42psi som et skudd...det er da alt gir mening, inkl de sinnsykt brede dekkene på 255mm på standard 19" og stive fjørene/demperne.
Tesla Model Y                         2021-

Ampéreson

Det kommer mange meldinger om at de 20" felgene som Tesla leverer med bilen er det bedre opplevd komfort. Mulig de Hankook dekkene som kommer med 19" er  dårligere komfort på. De er spesialdesignet for elbiler, dette da for minst mulig rullemotstand. Da må gummien være hardere og dekket stivere.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

thebadger

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. oktober 2021, klokken 10:35
Har du noen tester som viser dette? Mener du at et par kilo tyngre felg, med litt mer vekt lenger ute, reduserer ujevnheter fra grus mer enn det den økte dekkveggen absorberer? Trykket ned mot bakken er jo allerede over 500kg per hjul fra bilens vekt. Ser at de som går fra 20" og 21" til 19" i USA sier at det er mer komfort på dårlig asfalt med 19", men det kan selvsagt være pga at hullene er større enn grus.
Har forøvrig hørt at flere har hatt suksess med å ha litt lavere dekktrykk enn Tesla oppgir (39 i stedet for 42). Da vil komforten øke. Ser Elon Musk er enig...men skal du kjøre raske svinger til hytta så sitter jo 42psi som et skudd...det er da alt gir mening, inkl de sinnsykt brede dekkene på 255mm på standard 19" og stive fjørene/demperne.
Dekket er ikke dempet, det er resten av bilen. Udempet vekt har mye større påvirkning enn dempet vekt. Når du kjører over grus er det ikke sideveggene som absorberer, du sloss hovedsakelig mot dekktrykket (og derfor funker det så bra å redusere til 39psi)

Hvis du kjører så fort i svingene at 42PSI gjør en betydelig forskjell så tenker du vel ikke så mye på komfort i utgangspunktet?  ;D

Sitat fra: Ampéreson på fredag 08. oktober 2021, klokken 10:47
Det kommer mange meldinger om at de 20" felgene som Tesla leverer med bilen er det bedre opplevd komfort. Mulig de Hankook dekkene som kommer med 19" er  dårligere komfort på. De er spesialdesignet for elbiler, dette da for minst mulig rullemotstand. Da må gummien være hardere og dekket stivere.
Kan bekrefte. 20" kommer med Michelin PS4, favorittdekkene mine. Det sagt så har hankook-dekkene vært kjempebra på det føret vi har hatt i det siste, veldig imponert med tanke på at det ikke er premium-dekk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA