Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enda en grunn til å ta service selv

Startet av elektrolux, lørdag 06. november 2021, klokken 09:15

« forrige - neste »

elektrolux

Denne karen hadde overlatt alt til proffene, og endte likevel opp med Svarteper:

https://motor.no/aktuelt/bileieren-ble-domt-fordi-verkstedet-ikke-tok-oljeskift/211149

Når jeg selger et kjøretøy følger det med et XL ark som beskriver hele servicehistorikken.

Ofte er oljer i både motor,  gear og drivverk byttet på kortere km intervaller enn fabrikken oppgir, samtidig som jeg er mer avslappet på tidsintervall. 

Eksempel er motorolje som skal byttes senest på 30 000 km/2 år gjerne 4 år gammel men kun kjørt 15000 km når den byttes. Er liksom ikke hensiktsmessig å bytte en olje med 3000 km og 2,5 år i motoren på Dieseldråget når den kun kjøres et par turer i året.

Og ja,  jeg har hørt og lest mye om korrosjon grunnet "sur" olje,  men aldri sett det i de mange motorene jeg har demontert opp gjennom årene..
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. november 2021, klokken 09:15

Eksempel er motorolje som skal byttes senest på 30 000 km/2 år gjerne 4 år gammel men kun kjørt 15000 km når den byttes. Er liksom ikke hensiktsmessig å bytte en olje med 3000 km og 2,5 år i motoren på Dieseldråget når den kun kjøres et par turer i året.

Og ja,  jeg har hørt og lest mye om korrosjon grunnet "sur" olje,  men aldri sett det i de mange motorene jeg har demontert opp gjennom årene..

Du poster på et elbilforum.

Tror du det er veldig mange her som er interessert i problematikk rundt skifting av motorolje?

Det er tre forutsetninger som må være på plass før man selv jan foreta service på bilen.
1. Man må ha en interresse for å gjøre jobben selv.
2. Man må ha utstyr/verktøy/plass til å gjøre jobben.
3. Man må ha tilstrekkelige kunnskaper til å gjøre jobben.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Oddaa

En forutsetning nr 4 er at garantien må være ute. Importør/forhandler lar seg neppe enkelt overbevise av Excel-arket når noe går galt og en krever å få reparert det på garantien.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Svein_H

Jeg kan også lage et fancy Excel-ark til bilene mine, men det er på ingen måte dokumentasjon på at det som står der faktisk er utført. Det er jo derfor et stempel i serviceheftet (eller, nå er vel alt på data) er så viktig, og da må man kunne stole på at verkstedene gjør jobben skikkelig og utfører alle punktene som inngår i servicen. Det gjelder uansett om bilen går på strøm, bensin, diesel eller hydrogen.

Ser at artikkelen nevner selgerens hukommelse 4 år tilbake, og da har man nok en ganske dårlig sak hvis det er det eneste argumentet man har å gå på. Jeg har full forståelse for at verkstedet mente det var unødvendig med oljeskift etter kun 10000km, men da burde dette i det minste blitt dokumentert skikkelig. Selger burde kanskje også lagt inn et ekstra oljeskift utenom vanlig service for å holde seg innenfor intervallene, men det er lett å være etterpåklok, og noen ganger går man dessverre på en smell.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA