Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Tesla SR+ eller brukt Long range?

Startet av filtvet, mandag 18. oktober 2021, klokken 10:47

« forrige - neste »

filtvet

Tja, hva skal en velge? Mister 2 års garanti på LR, mens ny SR+ evt må lades i ca 10 minutter på vei til hytta hver vei om vinteren. Om sommeren skal den klare turen i ett strekk uten lading...

Og det var også lengre leveringstid på bil med hengerfeste.

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ToWalkOrDrive

Mange ville nok valgt LR, meg inkludert. Dersom du skulle strekke deg til helt ny LR ville du i tillegg fått lav rente fra Tesla, mener jeg...i tillegg til raskere lading, bedre stereoanlegg enn SR+osv ...særlig med tanke på hyttekjøring. Sånn utenom det så funker brukt LR og...er den Teslaen med minst feil, så selv om den går ut av garanti så er ikke forventet kostnad veldig stor...men sist jeg sjekket så holdt bruktprisene seg veldig høye, så da var det like lurt å kjøpe ny, men har ikke sjekket nå...men er jo klart 350.000 + reg for SR+ er jo veldig lite...
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Merkelige bruktpriser på finn ihvertfall. Hvem betaler 370.000 for en brukt SR som har gått 80.000 km?

Stereo bryr jeg meg ikke om. Det finnes også kit som kan aktivere de 6 skjulte høyttalere i sr. Ny LR har vi ikke råd til.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på mandag 18. oktober 2021, klokken 14:16
Merkelige bruktpriser på finn ihvertfall. Hvem betaler 370.000 for en brukt SR som har gått 80.000 km?

Stereo bryr jeg meg ikke om. Det finnes også kit som kan aktivere de 6 skjulte høyttalere i sr. Ny LR har vi ikke råd til.

Ja, tenkte bare på at du får 1,74%-poeng lavere rente i 3 år om du skal låne til en ny LR, som utgjør ca 16.380 etter skatt i løpet av 3 år om du låner 350.000 (0,25% rente vs 1,99%).

Er ganske ville bruktpriser, ja. Men ofte er det med EAP og vinterdekk på en del biler. Ikke lett, men mulig jeg hadde valgt en brukt LR om ny ikke går: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234474581
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Hvis noen har fått til 0.25 effektiv rente på sin tesla, gi meg en lyd :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på mandag 18. oktober 2021, klokken 16:03
Hvis noen har fått til 0.25 effektiv rente på sin tesla, gi meg en lyd :)

Det er de tre første årene du får 0,25%, så når de oppgir effektiv rente så tar de med de resterende års høyere rente (1,99% per dags dato). Utenom dette så er det et etableringsgebyr på 1730,- pluss månedlig gebyr på 95 kroner. Du står fritt til å løse inn lånet etter 3 år. Da har du betalt 5150 i gebyr, i tillegg til renter og avdrag. Du har akkurat like mye gebyr om du kjøper en Tesla med høyere renter.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Sorry, nominell rente er kun markedsføring. Dnb tar bla. 60,- i gebyr hver mnd. Hvor mange har råd til å betale 14.000,- pr mnd for bil over 3 år?

Og hvor mye ekstra må du jobbe for å betale 100.000,- ekstra for en bil? Netto lønn blir ganske mange ekstra timer. Nei, 400.000,- er max det jeg er villig til å betale.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA