Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El-SUV til 6-700.000 med goood plass og komfort

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 16. oktober 2021, klokken 21:40

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Wow, for en bil!
Nesten alle el-biler har begrensnimger...Model X manglet takbøyler, og er nå priset ut, Audi e-tron har litt liten bagasjeplass, og litt smalt baksete...osv...
...men så kommer altså Kina-bilen Hongqi-E-HS9, som nå er prøvekjørt av Broom/TV2-Benny, som virker svært fornøyd, og har svært bra plass selv om han er 192cm høy:
Bare et tips til folk som trenger plass til høye folk og folk med behov for stor plass:

https://www.tv2.no/broom/14293615/
Tesla Model Y                         2021-

bmw2002

Kort rekkevidde, tviler du er i nærheten av å nå det som er oppgitt, treg lading.

Med mindre du trenger 3 seterader hadde jeg valgt det meste på markedet fremfor dette.

Øyvind.h

Ser flere biltestere er svært positive til bilen. Designet er ikke heeelt for meg, men skal du ha stor bil bør denne absolutt prøvekjøres og vurderes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 16. oktober 2021, klokken 23:16
Kort rekkevidde, tviler du er i nærheten av å nå det som er oppgitt, treg lading.

Med mindre du trenger 3 seterader hadde jeg valgt det meste på markedet fremfor dette.

Ja, 465 km virker ganske optimistisk med 90kWh batteri, så reell sommerrekkevidde gjenstår å se. Hadde jeg valgt om igjen i dag hadde jeg valgt akkurat denne.
- Rask nok hurtiglading (100kW) som etter 7 år med Teslaer er helt ok på langtur...får tid å spise hamburgeren).
- 20cm plass foran knær i baksetet for en på 190. Med to lange unger som vokser, pluss liten hund i kattebur i midtsetet, kjerring og jeg på nesten to meter er dette perfekt.
- god fjøring
- "lydløs"
- krok 1500 kg
- Takbøyler
- Luksus
- Gigantisk bagasjerom når 3. rad lagt ned
- Flotte skjermer
- Ser panser-hjørnene = lett å holde bilen langs veikanten / luksusfølelse.
- kan ta førersetet langt nok bak
- kun 699.000 for Premium med største batteriet på 90kWh og led matrix lys.

Hvilken bil er din favoritt?
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Jeg var og så på den i sommer og syns den var ganske kul og fristende. Fordeler er god plass og kult utseende.

Jeg valgte den imidlertid bort av følgende grunner:
- Litt kort rekkevidde
- Litt treg lading
- Ikke tilgang til Teslas ladenettverk
- Noe gammeldags infotainment (sammenlignet med Tesla)
- Tydelig på flere områder at dette er en konvertert fossilbil.

Den gang var det også en del småtteri som ikke var inkludert, f.eks. type 2 kabel og frunk, så prisen ble enda litt høyere enn annonsert. Mulig dette er endret på nå. Prisen føles ikke riktig ut når det bare er 200k forskjell opp til Model X (og 250k ned til Model Y), som har mye bedre rekkevidde, mye raskere lading, mye bedre ladenettverk, mye bedre infotainment, etc. Hadde prisen vært 700k alt inkludert så hadde den nok vært aktuell for oss.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ingeniøren

Noen synes den er kul, jeg synes den er vulgær i fronten, men minner om LandRover fra siden som er ok.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#6
Skulle nesten tro det var RR sin nye elbil. Lite her som skriker miljøvennlig og uskyld slik de Norskproduserte og tildels Italienske elektriske kjøretøyene.

For å si det på en annen måte er det neppe mye velvilje å hente hos Ola Gårdbruker om en dukker opp og ber om å få fylle på noen kWt  på denne kjerra. :)

Her er forresten en test: https://elbil.no/presidentbil-for-folket/

Legg merke til forbruket displayet indikerer. Blir kostbare km uttav slikt med dagens strømpriser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. oktober 2021, klokken 07:13
Jeg var og så på den i sommer og syns den var ganske kul og fristende. Fordeler er god plass og kult utseende.

Jeg valgte den imidlertid bort av følgende grunner:
- Litt kort rekkevidde
- Litt treg lading
- Ikke tilgang til Teslas ladenettverk
- Noe gammeldags infotainment (sammenlignet med Tesla)
- Tydelig på flere områder at dette er en konvertert fossilbil.

Den gang var det også en del småtteri som ikke var inkludert, f.eks. type 2 kabel og frunk, så prisen ble enda litt høyere enn annonsert. Mulig dette er endret på nå. Prisen føles ikke riktig ut når det bare er 200k forskjell opp til Model X (og 250k ned til Model Y), som har mye bedre rekkevidde, mye raskere lading, mye bedre ladenettverk, mye bedre infotainment, etc. Hadde prisen vært 700k alt inkludert så hadde den nok vært aktuell for oss.

Ser Schuko-kabel er inkludert, mens Type 2 ikke er det, men er vel bare et par lapper.
Ser at max lading nå er 110kW, og at den holder seg over 90kW til den er nærmere 75% full, hvis den kurven de oppgir ikke bare er ved helt optimale forhold. Men hvis en se på "km per time"-ladefart, som er mer relevant, så lader Model Y mye raskere.

Jeg ville uansett valgt Premium, som har 3 seter på rad 2, største batteri, elseter med minne, skinn, og det meste av utstyr, og selges for 699.000. Det er litt mer enn 200.000 mer enn jeg ga for Y-en, men 150.000 mer enn Y i dag.

Er veldig fornøyd med Y, men blir enn så lenge ikke helt venn med førersetet og demperne. Satt bedre i Model 3.

Enig i at ladenettverket til Tesla er meget bra, og et sterkt argument.
Tesla Model Y                         2021-

Vollis47

Kanskje ikke den optimale bilen til trange parkeringsplasser og garasjer. Hva med å kjøre denne ned i parkeringskjelleren på Grand Hotel, Oslo?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vollis47 på søndag 17. oktober 2021, klokken 19:15
Kanskje ikke den optimale bilen til trange parkeringsplasser og garasjer. Hva med å kjøre denne ned i parkeringskjelleren på Grand Hotel, Oslo?

Nei, den er vel som Model X breddemessig, og ca 10cm lenger (ca 520cm). På den annen side så spiser den ujevn asfalt til frokost, og spytter ut fartshumper etter lunsj, eller noe sånt. Så hvis en bor i en by uten skikkelige veier (Oslo) så kan en i hvert fall ha det komfortabelt mens en er stuck i parkeringshuset  :)
En fordel med bilen er imidlertid at det er forskjellige typer 360-graders moduser og ryggekamera. Jeg ville nok ikke tatt med denne inn i en trang parkeringskjeller. Var forøvrig bra svingradius ifølge Tesla-Bjørn, og Kris Rifa:
https://www.youtube.com/watch?v=XEAgeNA_4mc
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Jeg vet om mange som passer til både eHS9 og ES8, men de er kritiske til kinesisk og ikke minst nye ukjente merker.

Vil nok ta litt tid før disse "tar av" tror nå jeg.

Forøvrig helt absurd at ingen tyskere er i denne klassen på mange år, viser hvor mye lenger Kina er kommet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trekkoppbil

Jeg forstår ikke hvorfor det er så mye jubel for en rekke nye kinabiler, som folke kanksje ikke har prøvd, og man tier stille om mange forhold rundt bilene.

Det er morsomt å se på forbruket, fra skjermbildet av bilen:
44,9kwt/100km.

Nå burde man ikke vektlegge et sånt forbruk, når man ikke kjenner til bakgrunnen. Hvis man har dratt en tung henger  opp til Galdøppiggen i motvind, så kan det være forståelig.

Forbruk på 44,9kwt/100 km, er ganske ekstremt i forhold til det jeg er vant til med andre personbiler.

Et familiemedlem har til sammenligning hatt et forbruk på

Har man enn strømpris på  2kr/kwt, som kan være realistisk med moms, avgifter og nettleie, så kan 44,9kwt/100km koste 9kr/mil.

Sport med ressursutnyttelse
Som bilist med erfaring fra eldre biler med kort rekkevidde, synes jeg sporten med å kjøre elbil, er å utnytte ressurser.
Når man er på langtur, så kan man ofte komme 20-50% lenger pr kwt, hvis man gjør  små grep for å få ned forbruket. Og hvis man optimaliserer ladinga, så kan man jevnt over får dobbel så høy ladehastighet som den som ikke er bevist hva man gjør. Som av summarum, så kan man spare mye tid, når man er på langtur, hvis man optimaliserer kjøring og lading. Bare med en og samme bil, kan forskjelle bli store.
I tillegg kan man gjøre grep for å hindre aldring, så batterier holder seg kanskje 2 eller 4 ganger så lenge. Det har betydning for både ladehastighet og kapasitet. Og innkjøpe av bil er et spill.

Polestar vs Model 3:
Polestar har 50% høyere forbruk enn Model 3, under NEDC, og test på veien viser større forskjeller. Samtidig skal Model 3 lades med dobbelt så høy effekt som Polestar. Det betyr at man trenger 3 ganger så mye tid til lading langs veien med Polestar enn med Model 3. I praksis kan forskjellene bli større. Så hvorfor betale masse penger for å ha et stort batteri å reise rundt med, når bilen har 50% større forbruk enn lignende bil?


ToWalkOrDrive

#12
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:58
Jeg forstår ikke hvorfor det er så mye jubel for en rekke nye kinabiler, som folke kanksje ikke har prøvd, og man tier stille om mange forhold rundt bilene.

Det er morsomt å se på forbruket, fra skjermbildet av bilen:
44,9kwt/100km.

Nå burde man ikke vektlegge et sånt forbruk, når man ikke kjenner til bakgrunnen. Hvis man har dratt en tung henger  opp til Galdøppiggen i motvind, så kan det være forståelig.

Forbruk på 44,9kwt/100 km, er ganske ekstremt i forhold til det jeg er vant til med andre personbiler.

Et familiemedlem har til sammenligning hatt et forbruk på

Har man enn strømpris på  2kr/kwt, som kan være realistisk med moms, avgifter og nettleie, så kan 44,9kwt/100km koste 9kr/mil.

Sport med ressursutnyttelse
Som bilist med erfaring fra eldre biler med kort rekkevidde, synes jeg sporten med å kjøre elbil, er å utnytte ressurser.
Når man er på langtur, så kan man ofte komme 20-50% lenger pr kwt, hvis man gjør  små grep for å få ned forbruket. Og hvis man optimaliserer ladinga, så kan man jevnt over får dobbel så høy ladehastighet som den som ikke er bevist hva man gjør. Som av summarum, så kan man spare mye tid, når man er på langtur, hvis man optimaliserer kjøring og lading. Bare med en og samme bil, kan forskjelle bli store.
I tillegg kan man gjøre grep for å hindre aldring, så batterier holder seg kanskje 2 eller 4 ganger så lenge. Det har betydning for både ladehastighet og kapasitet. Og innkjøpe av bil er et spill.

Polestar vs Model 3:
Polestar har 50% høyere forbruk enn Model 3, under NEDC, og test på veien viser større forskjeller. Samtidig skal Model 3 lades med dobbelt så høy effekt som Polestar. Det betyr at man trenger 3 ganger så mye tid til lading langs veien med Polestar enn med Model 3. I praksis kan forskjellene bli større. Så hvorfor betale masse penger for å ha et stort batteri å reise rundt med, når bilen har 50% større forbruk enn lignende bil?

I den samme videoen ble det vel nevnt et forbruk på ca 25 kWt / 100km.
Nei, en kan ikke få noe fornuftig av det 44,9-tallet en ser på skjermen. Som det fremgår av videoen så stopper de opp og tar bilder, filmer, prøver heftige aksellerasjoner osv. Når de står i ro med dørene åpne så går varmeapparatet med sikkert flere tusen watt (var vel ca 6kW på Tesla Model S), sånn at dersom bilen inkluderer alt dette i forbruket så vil bilen vise et veldig høyt forbruk.

Landegrensene begynner å bli litt utvisket etter hvert. Hongqi eies av FAW, mens FAW og Volkswagen-group har et joint venture, og FAW lager dermed Audi i Kina. BMW, Volvo, Polestar, Tesla osv lager også biler i Kina for eksport. I tillegg har omtrent alle bilmerker (skitnet til hendene og har) fabrikker i Kina for salg i Kina. I testen så sier Tesla-Bjørn: "wait, isn't that an Audi button" osv, så det er mulig Hongqi har lært mye av å lage Audi-biler...kanskje litt for mye, sånn juridisk sett. Men mye tyder på at akkurat denne bilen er en veldig bra bil, noe også Finansavisen synes: https://m.facebook.com/watch/?v=416973416611096&_rdr

Dersom en skal boikotte Kina så må en virkelig grave litt i eierstrukturer og produksjonsland.
Men jeg forstår at mange vil kjøpe en bil som ikke har hovedkontor og/eller produksjon i Kina, da Kina er i ferd med å bli den største stormakten i verden, kombinert med at de føler de må bruke brutale måter for å holde landet samlet.
Tesla Model Y                         2021-

edyrli

Jeg synes BYD Tang også fortjener en plass i denne tråden. Det var denne vi endte opp med da den tikket av på alle boksene vi så etter.
- Pris
- 7 seter
- Bagasjeplass
- 1500kg hengervekt
- Takbøyler
- Nok rekkevidde
Så langt meget godt fornøyd. Og etter en test tur på harryhandel Stavanger - Strømstad, så svarer rekkevidde og ladefart til forventningene.
Nå gjenstår det å se kvaliteten over tid, men BYD produserer iallefall mye biler, busser og lastebiler og leverer batterier og annet til elektriske drivlinjer til andre produsenter. Er vel f.eks. snakk om enkelte utgaver av Tesla model 3 får BYD batterier.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Radial

Sitat fra: edyrli på fredag 22. oktober 2021, klokken 13:30
Er vel f.eks. snakk om enkelte utgaver av Tesla model 3 får BYD batterier.

Model 3 SR og Model Y SR får nå kun LPF batterier fra CATL. BYD selger inntil videre ikke teknologien sin, men er i samtaler med andre.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA