Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade med 400V uttak?

Startet av GTpirat, lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:40

« forrige - neste »

Rav4_EV

@RJK
Fint om du legger inn navn og eventuelt fagkompetanse i signaturen din slik at trådstarter kan vurdere om han får råd, eller bare ren synsing.

1. Nek400 sier at det skal være type 2 der ladepunktet er allment tilgjengelig. Ordet "allment" er snevrere enn ordet "offentlig" som du bruker. Her vil en gruppe mennesker som ansatte, fort falle under gruppen allment.
2. Det er kun uttak som tidligere er lagt opp og definert som "elbillading" som ikke fanges opp av senere krav. Ikke et hvert blå eller rødstikk du finner rundt i riket.
3. Det er ingen garanti for at du kan kontinuerlig kan belaste et 32A rødstikk du finner på en vegg med 32A. Her kan det være at kursen og overbelastningsvernet kun er dimensjonert for 20 A eller at den er koblet opp i flere stikk der andre forbrukere er tilkoblet.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

RJK

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 09:08
@RJK
Fint om du legger inn navn og eventuelt fagkompetanse i signaturen din slik at trådstarter kan vurdere om han får råd, eller bare ren synsing.

1. Nek400 sier at det skal være type 2 der ladepunktet er allment tilgjengelig. Ordet "allment" er snevrere enn ordet "offentlig" som du bruker. Her vil en gruppe mennesker som ansatte, fort falle under gruppen allment.
2. Det er kun uttak som tidligere er lagt opp og definert som "elbillading" som ikke fanges opp av senere krav. Ikke et hvert blå eller rødstikk du finner rundt i riket.
3. Det er ingen garanti for at du kan kontinuerlig kan belaste et 32A rødstikk du finner på en vegg med 32A. Her kan det være at kursen og overbelastningsvernet kun er dimensjonert for 20 A eller at den er koblet opp i flere stikk der andre forbrukere er tilkoblet.
Har ikke for vane å legge ut navn, telefonnummer og epostadresse i søkbar form. RTil det kan jeg for mye om IT-sikkerhet. Har ikke til hensikt å legge det ut her, selv om du ber om det.

Nei. jeg er ikke elektriker, ei heller har jeg påstått det. Men tilgjengelig informasjon finnes på nett, og er ikke veldig vanskelig å tilegne seg. Så er nyeste NEK kun tilgjengelig som salgbart produkt, og jeg har ikke til hensikt å betale for den. Men utdrag gis fra offentlige instanser, som f.eks. her:

https://www.lysenett.no/getfile.php/132052-1574090073/Dokumenter/Dokumenter%20elsikkerhet/DSB%20-%20Veiledning%20for%20ladestasjoner%20til%20elbil.pdf

"Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden"

Ellers har f.eks. Elbilgrossisten lagt ut viktige avdrag fra nyeste forskrift:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018

"Hovedpunkter og endringer for NEK 400: 2018Allment tilgjengelige ladeuttak (offentlige) skal være Type 2 kontakt/uttak

       
  • Industrikontakt og husholdningskontakt er fjernet som løsning for allment tilgjengelig ladepunkter"

Du står selvsagt fritt til å tolke utdraget (Allment tilgjengelige ladeuttak (offentlige)) veldig strengt. Jeg har tolket det som at det faktisk menes offentlig.

PS! Ditt personfokus gjør at jeg stopper videre diskusjon i denne tråden. Jeg er gjerne med og diskuterer sak, men stopper når det blir viktigere hvem man er, enn innholdet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Skjønner ikke hvorfor noen er så opptatte av hvem andre debattanter er? Kommer det fra en vrangforestilling om at fagfolk alltid er oppdatert på alle sider ved sitt felt? Skal man stole blindt på enhver udokumentert påstand fra en som har riktig tittel? Eller er det smartere å diskutere sak og utvise kildekritikk uavhengig av hvem påstanden kommer fra? 🤔
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rav4_EV

#18
Det er mange nye elbileiere som søker etter kunnskap på dette forumet. Strøm er en farlig greie når den havner på avveie og hva du kan gjøre er strengt regulert.
Blir ganske lei å se at man kan legge ut villedende informasjon og lettvinte løsninger uten at det får konsekvenser.

Å gi råd om regelverk fordi man har tittet på noen nettsider er grenseløst dustete. Uten å sitte med NEK400 på fanget og uten faglig bakgrunn er det jo helt galskap.

Det første rådet fra dokumentet "RJK" viser til burde vel være ganske klart ????

1. Kontakt en elvirksomhet (elektroinstallatør) som er registrert i DSBs register og som har erfaring
med etablering av ladestasjoner. DSBs elvirksomhetsregister finnes her:
http://www.sikkerhverdag.no/strom/elektriker/finn-godkjent-elektriker/


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA