Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oboard lader ødelagt - brukt ikke mulig å installere (OPPDATERT post)

Startet av coolhand, fredag 15. oktober 2021, klokken 16:09

« forrige - neste »

coolhand

Vi har en Renault Zoe 2015 som ikke ville lade. Det viser seg at onboard laderen er gåen. Kostnad: 55-60 000.... årsaken er en kortslutning, ikke brukerfeil.

Bilen har gått 50 000 km. 6 år gammel.

Uholdbart?

Oppdatering: Renault sier at en brukt lader ikke kan installeres, fordi den må kodes spesifikt til hver bil. Brukte ladere kan ikke kodes om. ALTSÅ: Renault har en løsning der de sikrer seg eksklusiv rett til å selge ladere til over 40 000 kr pr stk, ved å legge inn en engangskode på laderen. Det finnes brukte ladere til 5 -7 000 kroner.

Dette er en %&#¤ batterilader. Den må KODES til bilen? For noe forbannet sprøyt!!!!! Dette er fransk bilindustri på sitt verste. SELVSAGT hadde det latt seg gjøre å ha en lader som ikke må kodes til bilen. Det er ikke en nøkkel, det er en batterilader.

Verkstedet sier de skal undersøke (en gang til) om brukte ladere lar seg kode om. Men de tviler på det.

Altså: ALDRI mer Renault! Og om det ikke lar seg gjøre å installere en brukt lader, så er det avisene neste. Og videre, jeg anbefaler IKKE, ALDRI, EVER AGAIN å kjøpe fransk bil generelt, Renault spesielt.

Hilsen en fly forbanna elbileier.
Peugeot Ion 2011

elektrolux

Renault har også på andre biler kodet delene slik at de ikke er byttbare mellom kjøretøy.

Det kan hende dette strider imot noen EU direktiv, men en enklere løsning enn å saksøke et av verdens største firma er å sende den defekte laderen til https://www.actronics.no/ for fix.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

minibiti

Not trying to defend Renault here but are they the only ones doing this?
I am afraid this is a trend in the industry :(
Tractor manufacturer John Deere famously, and to the despair of many, added DRM to prevent unauthorized people to repair things when they broke down. https://www.vice.com/en/article/v7m8mx/john-deere-promised-farmers-it-would-make-tractors-easy-to-repair-it-lied
Tesla is banning salvaged cars to use their SuCs. https://electrek.co/2021/08/16/tesla-again-bans-salvaged-cars-supercharger-network-confusing-situation/
This should definitely be stopped as much as possible.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

coolhand

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. oktober 2021, klokken 15:44
Renault har også på andre biler kodet delene slik at de ikke er byttbare mellom kjøretøy.

Det kan hende dette strider imot noen EU direktiv, men en enklere løsning enn å saksøke et av verdens største firma er å sende den defekte laderen til https://www.actronics.no/ for fix.

Det er ikke en opsjon: Ladere er kortsluttet, altså rett og slett svidd... den er beyond repair. Det er korrekt som Renault sier, at den må byttes ut. Men da er det altså såkalt DRM på den. Jeg forstår at de vil hindre at uatoriserte bytter deler, men at et autorisert verksted ikke får lov å kode en brukt lader på ny, det forstår jeg ikke. Med mindre dette handler om å melke mest mulig penger ut av kunden.

Vel, de har mistet meg som kunde, uansett. Samt alle jeg støter på som vil ha en anbefaling på elbil.
Peugeot Ion 2011

morten69

Sitat fra: coolhand på torsdag 21. oktober 2021, klokken 15:30
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. oktober 2021, klokken 15:44
Renault har også på andre biler kodet delene slik at de ikke er byttbare mellom kjøretøy.

Det kan hende dette strider imot noen EU direktiv, men en enklere løsning enn å saksøke et av verdens største firma er å sende den defekte laderen til https://www.actronics.no/ for fix.

Det er ikke en opsjon: Ladere er kortsluttet, altså rett og slett svidd... den er beyond repair. Det er korrekt som Renault sier, at den må byttes ut. Men da er det altså såkalt DRM på den. Jeg forstår at de vil hindre at uatoriserte bytter deler, men at et autorisert verksted ikke får lov å kode en brukt lader på ny, det forstår jeg ikke. Med mindre dette handler om å melke mest mulig penger ut av kunden.

Vel, de har mistet meg som kunde, uansett. Samt alle jeg støter på som vil ha en anbefaling på elbil.

Hva slags forsikring har du, med super forsikring dekkes det.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

coolhand

Forsikringsselskapet driver og vurderer nå.

Men det er off-the-point... POENGET er at Renault legger hindringer i veien for å montere brukt (original) lader. Og så krever en svinsk sum for en ny. Det er ikke greit... Det er ingenting som hindrer Renault i å akseptere brukte (originale) deler, og feks kreve at omkoding til bil må gjøres av Renault-forhandler. Dette er kun for å melke penger for en bil som i utgangspunktet er en billig-bil.

Det har vært for mye plukk med denne bilen. Laderen er dråpen.

Så snart bilen er reparert (med evt forsikring), så blir den solgt. Blir den ikke reparert, så blir det delebil.

Deretter ikke mer Renault.
Peugeot Ion 2011

Tormy

Har trådstarter fått en avklaring på dette? Spent på utfallet av en slik sak, spesielt med eldre Zoe på tunet.

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

coolhand

Forsikringsselskapet godtok laderen som en del av drivlinjen, og dermed dekket forsikringen dette.

Så Renault får sine 60 000+ for ny lader. Bilen er nå solgt, med ny lader.

Det blir ikke Renault igjen, av flere grunner. Driftssikkerhet er en av dem, men så er dette en billigbil. Det som irriterer meg grenseløst er at Renault skor seg på DRM - de kan, men de vil ikke, akseptere brukte deler i sine biler. Vet at Tesla driver med mye det samme.

Dette er svinsk politikk, for ikke å snakke om miljøfiendtlig. Og de priser seg helt hinsides på disse delene. Min tillit til Renault har fått en så pass knekk, at jeg heller kjører bensin enn Renault.

Historien om laderen forteller jeg til alle som vil høre. Så får jeg gjort mitt til at Renault selger litt mindre. God reklame for Renault ? Nope. Men så fortjener de heller ikke det....
Peugeot Ion 2011

elektrolux

Enig i at dette bør komme mer fram i søkelyset.

Fatteren måtte bytte styremodul på sin Renault Megane og også der var bilen sperret mot å godta brukt del.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

coolhand

Har nå kjøpt ny (brukt) El-bil.

Det ble IKKE Renault.... satser på Mercedes denne gangen  :-)
Peugeot Ion 2011

TB

NRK sin programserie Sløsesjokket tok opp dette problemet med at bilbransjen i liten grad bruker brukte deler.
Forsikringsselskapene ble også intervjuet i programmet om de kan forlange at brukte deler blir brukt.

Om forsikringsselskapene nekter å betale prisen vil inntektene til bilbransjen avta og de må akseptere å bruke brukte deler.

Når det legges inn sperrer som hindrer bruk av brukte deler virker ikke som en resursvennlig politikk.

"Right to repair" og sirkulær økonomi, i form av gjenbruk, reparasjon har vært mye omtalt.
EU har innført regler for en merkeordning. Mulig denne også vil gjelde biler?

https://www.nrk.no/kultur/slosesjokket-1.15293289
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA