Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Utfordringer med MyPeugeot appen  (Lest 1632 ganger)

5kidz

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Utfordringer med MyPeugeot appen
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 12:15 »
Hei!
Nettopp kjøpt 2008 e. Men sliter litt med appen. Den er først og fremst fryktelig treg. Bruker 1 minutt eller mer på å finne bilen.
Men hvordan kan jeg finne bilen, hvis noen annen har kjørt den sist? Skjønner at jeg kan virke som en stalker nå, men uansett. Burde ikke det funke?
Hvorfor er forvarming på tid knyttet til bare "hver mandag, hver tirsd..." osv. Burde vel være enkelt å legge et punkt til med bare den ene dagen, så slipper man å slette den igjen.
Noen som har kunnskap, og erfaringer?

mvh Robert
« Siste redigering: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 07:43 av 5kidz »

Flugger

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
« Svar #1 på: Lørdag 20. November 2021, klokken 23:37 »
Hei.
Det bunner rett og slett i at Peugeot av en eller annen grunn fant ut at det å bygge en bil i 2020 med 2G/ 3G modem var lurt.
3G nettet er slukket og 2G skal slukkes i 2025.
Kommunikasjon over 2G tar tid rett og slett.
Peugeot jobber med en løsning i form av oppdatert hardware.

mrc

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 16
    • Vis profil
Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
« Svar #2 på: ſøndag 21. November 2021, klokken 22:11 »
Er ikke så sikker på at dette har bare med 2G å gjøre. Mistenker også at de sparer strøm og at bilen bare sjekker serveren hvert X minutt eller noe slikt for om det ligger instruksjoner.

Så ellers den saken hos TU rundt dette med manglende 4G-støtte. Her tenker jeg de må komme med en løsning, og at det ellers vil være snakk om reklamasjon hvis de ikke gjør det. Det er såpass lenge siden nå at det ble annonsert fra mange europeiske mobilaktører at 2G og 3G skal legges ned, at dette er noe de må ha gått inn litt åpne øyne. Tipper vel fort at det ikke er en oppgradering som skjer automatisk, men at man faktisk må kreve å få det på plass - og kan sikkert være greit å få gjort før garanti/reklamasjonstid er ute...

For eldre Tesla-er måtte kundene betale for dette. Men dette var tross alt biler som ble produsert en god stund før nedstengelsedatoer ble kjent.

zarko

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
« Svar #3 på: Tirsdag 22. November 2022, klokken 22:24 »
Hei.
Det bunner rett og slett i at Peugeot av en eller annen grunn fant ut at det å bygge en bil i 2020 med 2G/ 3G modem var lurt.
3G nettet er slukket og 2G skal slukkes i 2025.
Kommunikasjon over 2G tar tid rett og slett.
Peugeot jobber med en løsning i form av oppdatert hardware.

Slitter oftere enn ikke med app for e2008. Det er alt fra helt basic å bare se på relativt fersk bilinfo til endringer/kommandoer som (bør) kommuniserer til bilen. Det er ganske åpenbart at selve appen er en katastrofe (bare se på app ratinger og kommentarer), men jeg begynner å mistenke at modemet/nettverk/data tilgang for bilen har med mange av ulempene å gjøre. I praksis det betyr og skal bety enda mer at man opplever feil avhengig av hvor bilen står - mobilnett type tilgjengelighet. Forventer at det blir bare dårligere med de vanlige nettverk oppdateringene som mobiloperatørene driver med.

Finnes det noe på nettet (offisiell eller ikke) hva slags tech spec modemet har? Håper at Peugeout/PSA kan gjøre noe med saken (hardware oppgradering og relatert).

Selv om vi liker bilen ganske godt det er flere ganger jeg har tenkt å kvitte seg med den bare pga. dårlige erfaringer med appen / fjernstyring av ting og tang.

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2388
    • Vis profil
Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
« Svar #4 på: Onsdag 23. November 2022, klokken 17:20 »
PSA sine biler bruker bare GSM/EDGE for å kommunisere etter at 3G-nettet ble lagt ned. Modemet i bilene er kun GSM/UMTS (2G/3G).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Daniel_0007

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1441
    • Vis profil
Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
« Svar #5 på: Onsdag 23. November 2022, klokken 21:22 »
Blir spennende å se om teorien stemmer, til våren kommer ny ds3 med 4g. Ja de bruker samme servere, appen er like dårlig der.
Model 3 LR Rwd