Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2008e

Startet av Arne789, fredag 08. juli 2022, klokken 22:01

« forrige - neste »

Arne789

Har kjøpt meg en brukt 2008e, hvorfor viser rekkevidden min bare 260km? Skal ikke denne klare 320km? Er det kjøremønstret/forbruket til gammel eier som ligger inne eller? Eventuelt hvordan nullstilles det?

TB

Kjenner ikke Peugeot 2008e.

Generelt, for alle elektriske biler gjelder dette:

Estimert rekkevidde er basert på forbruk siste turer, varierer antall turer / km, modus (ECO, sport osv) samt utendørs temperatur og bruk av kjøling / varme.

Kjør forsiktig, bruk ECO, og slå av klimaanlegget så vil estimert rekkevidde øke.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TheRealCoinman

Hei

Jeg hadde e-2008. Rekkevidde indikatoren er helt på villspor, den viser for mye og for lite alt ettersom - dessverre. Selv om den viser 260km, kan den godt klare 300km i realiteten. Når det er 0km rekkevidde, så klarer den fortsatt 10km. Rundt 300, etter kjøremønster er fult mulig, NAF fikk den til 332 på sommeren:
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/peugeot-e-2008/rekkeviddetest-av-peugeot-e-2008

TB

Å estimere rekkevidde på en elbil, eller bensin / diesel er et komplisert regnestykke med mange variabler.

Generelt har elbiler kortere rekkevidde enn bensin / diesel, dermed legges det mer vekt på estimert rekkevidde.

Med litt erfaring fra aktuell bilmodell vil en kjenne bilen og dermed vite hvor langt en kan kjøre.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Contango

Presis rekkevidde indikasjon får man med premium abonnement på ABRP og enten en OBD eller et Tronity abonnement. Beklageligvis må man ha begge abonnementene dersom man ikke installerer OBD. Til gjengjeld får man det presise estimatet og en prosentindikator på batteri SOC.
Alternativt - etterregn ABRPs "reference consumption" for bilen din ved å legge inn aktuelle føreforhold, tid brukt (justere hastighet), og se hvilken ref cons som stemmer med prosentvis batteri forbrukt. Bør gjøres etter en tur der så mye som mulig av batteriet er forbrukt og helst med litt jevn kjøring. Ved å bruke riktig ref cons får du et temmelig presist estimat.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

mrc

Siden jeg bor slik at det er noen kilometer med bakke før jeg kommer hjem, blir det ofte til at "gjettometeret" blir ganske upresist, da det ikke skal så mange kilometere som benyttes for å gjette rekkevidden videre....

I praksis er det også ganske mye igjen på batteriet når den viser 0-5 kilometer også....

Har sett at noen har sagt at navigasjonen i bilen skal også gjøre noen estimater rundt forbruk og når man må lade osv. Har etter 1,5 år enda tilgode å bruke navigasjonen i bilen (og vei ei heller gidda å oppgradere kartet, noe man må gjøre gjennom å lage en USB-minnepinne via et program Peugeot har for nedlasting).



alda

Inte något att lita på, den påverkas av de sista 500 metrarna du har kört. Är de i uppførsbacke får du inte mer än 200 km i räckvidd i displayen din.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA