Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VG: Undersøkelse av 18 elbiler: Sjekk hva eierne er mest og minst fornøyde med

Startet av Mastiff, fredag 15. oktober 2021, klokken 08:58

« forrige - neste »

Mastiff

Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Øyvind.h

https://www.elbil24.no/nyttig/sjekk-lista-disse-elbil-eierne-er-mest-og-minst-fornoyde/73327460

Vet ikke om det er samme undersøkelse, men EQC har toppet slike undersøkelser tidligere. Med god grunn!
Den er ikke perfekt på alt, men det er den mest komfortable elbilen du kan kjøpe. Senest i går satt jeg og vurderte om jeg skulle kjøpt meg en ny en, men vet leveringssituasjonen er fullstendig katastrofe for tiden, og på Finn fant jeg ikke noe av interesse når jeg kikket igjennom i går.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mastiff

Ja, jeg er godt fornøyd etter en hel uke som eier...  ;D Jeg tok opp en Edition 1886 registrert i januar 2020 og gått 16 000 via en bruktimportmegler i Sandnes som heter Nitro Invest (fyren var mye mer seriøs enn firmanavnet tilsier og gjorde virkelig alt for at jeg skulle bli fornøyd). For jeg måtte ha med Burmester-anlegget, og det er jo ikke mulig å få på nybil nå. Men med Junge Sterne-garanti til 2024 og så Autoconcepts Import Platinum har jeg god garanti fram til 2029!
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Øyvind.h

Solgte den første for 670 gått rundt 17-18-19.000km/1 år gammel. Nr 2 solgte jeg samme dag som den ble hentet ut for 710.
Den første hadde alt utstyr, bortsett fra ventilerte seter (hadde Premium+, Energizing+, massasje, burmester, HUD, sort skinn, takluke, setevarme bak osv). Den siste hadde alt, inkludert ventilerte seter, som er helt nydelig. Eneste jeg skippet var vel 21 tommer sommerhjul fordi de er veldig lette å kantkjøre. Fantastisk god bil jeg gjerne kunne hatt igjen.
Men – skal jeg kjøpe 1 år gammel bil nå ville jeg ikke gitt mer enn 670-680 med absolutt alt utstyr. Ser folk sliter voldsomt med nye leveranser, og da blir det jo fort litt dyrt på Finn mtp hvilken rabatt jeg kan få på ny bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mastiff

Jeg ga 650 med garantien, vinterhjul, lakkforsegling, avtakbart hengerfeste og Thule Wingbar. Jeg syntes det var helt greit. Men den har ikke ventilerte seter eller varme bak (tror jeg), men vi har sjelden folk med oss. Og så mangler den et par andre ting, men ingen av dem er mer enn småirriterende (takluke, keyless entry, trådløs QI-lading, massasjesjeter og HUD).
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

arthur

Sitat fra: Mastiff på fredag 15. oktober 2021, klokken 08:58
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/k6mMOa/undersoekelse-av-18-elbiler-sjekk-hva-eierne-er-mest-og-minst-fornoeyde-med

Men det er VG pluss, er det noen her som har det og kan si hva resultatet ble for EQC, som er en av tre biler med bilde?  ;)

Mest fornøyd med:

Støynivå og sikkerhet (bil og kjøreopplevelse).
Overordnet fornøydhet (lojalitet).
Tilbud om prøvekjøring og at bilen var som avtalt (forhandler/opplevelse rundt kjøpet).
Enkel utlevering og avtalt pris (service på verkstedet).
Minst fornøyd med:

Rekkevidde sommer og rekkevidde vinter (bil og kjøreopplevelse).
Gjenkjøp av samme bilmerke (lojalitet).
Utstillingslokale og leveringstid (forhandler/opplevelse rundt kjøpet).
Evne til å gi å gi råd om forventede fremtidige reparasjoner og delepriser (service på verkstedet).


En nokså kjedelig undersøkelse etter min mening.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mastiff

Det var veldig mye om service og veldig lite om bilen, ja... For min del var det støynivået jeg falt for. Rekkevidden tenkte jeg på, og så blåste jeg i den. Om jeg må lade på veien til Bergen på Oasen ved Haugesund i morgen mens jeg går en tur på Kjell & Co, bekymrer det meg ikke veldig mye. Jeg holder meg uansett mest i nærområdet, og ladeboksen vil nok klare seg med en gang i uka. Og de fleste med lang rekkevidde kan ikke trekke innpå to tonn henger og ha plass til en fullvoksen mastiff i bagasjen, som jeg må.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Øyvind.h

Av det du savner tror jeg ikke massasjesetene bør komme så høyt. De var relativt svake, men grei avlastning på langtur. Takluken er heller ikke så stor, og soltak/glasstak har du stort sett veldig liten glede/nytte av i forsetet. Det er i baksetet glasstak kommer til sin rett.
Keyless derimot er omtrent et minimum for min del, nesten rart du ikke har det? Holder det ikke å ha nøkkelen i lomma og ta i dørhåndtaket? Sjekket alle innstillinger i bilen?
Trådløs lading, tja og ha. Brukte ikke det, og skal du bruke AA/Carplay må du inn med kabel. Litt unødvendig (og adapter finnes), men samtidig drar AA/CP en del strøm, så uansett lurt med kabel på langtur. Og kabel virker mer stabilt/raskere enn de trådløse løsningene jeg har testet (bl.a. ID4).
HUD - det er stort sett et "must have" for meg om det finnes. Genialt og trygt med infoen i frontruta, så slipper en å se ned for å sjekke hastighet, navi, fartsgrense osv. Behovet avhenger av hvor høyt, sentrert og stort displayet er på dashbordet. Noen biler kan presentere fartsgrense sentrert og høyt med store tall på dash, da er behovet noe mindre. Men HUD er genialt, og så lenge en bruker tid til å justere plassering, innhold og intensitet er det noe de aller fleste klarer å ta i bruk uten å avskrive det som tøv etter èn tur....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mastiff

Ja, keyless var egentlig merkelig. Det er visst bare å bytte dørhåndtak på biler som har keyless go fra før av, men det tror jeg ikke jeg gidder. CarPlay er fullstendig uaktuelt, jeg er total iHater.  :D Android Auto kunne vært greit, men ikke nødvendig. Navigasjonen her er uansett så god at jeg trenger ikke Google Maps, og i tillegg bruker jeg ikke noen strømmetjenester på musikk, jeg kjører med lossless eller høykvalitets MP3-filer fra minnepinne. Det funker ypperlig her, på Volvoen jeg hadde før, virket ikke VBR-rippede filer, men denne kjører dem uten problemer. Jeg har ikke prøvd FLAC ennå, men det skulle ikke forundre meg om det funket.

Det irriterte meg nok litt mer enn jeg liker å innrømme at den ikke hadde HUD. men jeg kjører med den store, digital fartsmåler på midtre del av dashbordet, og det holder som regel. Jeg ligger 90 % av tiden på cruisecontrol uansett.

Jeg må si at det eneste jeg virkelig savner på denne bilen, som var en av de tingene Tesla Y hadde og jeg virkelig likte, var muligheten til å la cruisecontrolen fungere for meg med å lese skilt. Den er grei nok opp til 60, da pleier jeg å følge fartsgrensa. Men med alt over kjører jeg 10-20 km over (10 over opp til 90, 20 over videre). Tesla kunne iallfall justeres til skiltet pluss 10 %, så det ville funket på alt unntatt 100 og 110 i Norge. Det burde absolutt vært mulig her også, men Mercedes vil vel ikke ha kjeft for å la folk kjøre for fort på automatikk i bilene deres...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Egil Fonn

Har eid min eqc siden mars 2020. Den har nå rullet 56000km. Den er ikke perfekt på alt, men er så langt den elbilen jeg er mest fornøyd med. Har alt som var mulig av tilvalg på denne inkludert ventilert skinn. Har ingen planer om å bytte ut denne med det første. 
   + God komfort og lite støy i kupe, gode lys, god bil å trekke henger med, god lyd i musikk anlegg, generelt velfungerende bil.
- Litt masete sikkerhets funksjoner som felt/kant assistent som må deaktiveres hver gang bilen startes opp, Vindus pusser bak aktiveres automatisk ved girspak i R om visker på frontrute er aktivert. Skal pussing på skitten bakrute og oppstriping av denne unngåes må en huske å deaktivere visker framme før bilen settes i R.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Grosor

Kan legge enda en stemme til i koret!  :P

Hatt bilen i akkurat 1 år nå og for vår del er det komforten som gjør den til en vinner. På vei hjem fra hytten i går på vinterdekk og tørre veier var det utrolig stille selv på slitte vestlandsveier. Virkelig en bil hvor man kan bruke innestemme... Knallgode seter og gode lys gjør disse turene langt mer trivelig enn med bilen vi hadde før.

Kjekkeste er jo om en hadde en bil som var best på alt, men EQC vinner på det som er viktigst for oss og så er den mer enn god nok på "alt det andre".

Mastiff

Godt fornøyd med min etter første langtur, Mandal-Bergen. Jeg ladet til 100 % på nødlader så den var klar da jeg kjørte lørdag morgen, og så tok jeg en stopp på Shell Aksdal og stappet inn 53 kWh. Jeg anslår at bilen kunne gått rundt 35 mil med meg selv, godt med bagasje og 80 kilo mastiff baki. Jeg ladet litt i Bergen for småkjøring og så en gang til på Aksdal på vei tilbake. Men da må det også sies at jeg kjører sånn at jeg egentlig ikke trenger gasspedal, det holder med av/påbryter. Med den chiptrimmede (275 hk/500 nM) Volvo XC60-en med D4 var jeg sjelden under 0.8 på langkjøring. Kan jeg kjøre forbi, gjør jeg det. Og forbikjøring skal selvsagt skje fortest muilg, akkurat som når jeg kjører motorsykkel... Så den går garantert over 40 med forsiktig kjøring, selv om jeg aldri noen gang vil oppleve det. Men støyen (eller mangelen på den), komforten og lyden i anlegget er helt topp.

Jeg fant også ut noe litt morsomt: Jeg syntes den tok svinger, rundkjøringer og sånt vel forsiktig på cruise control, men når jeg byttet over fra C(omfort) til S(port), virket det klart bedre. Jeg vet ikke om det var innbilning, men den lurte i så fall meg...

Og angående Android Auto/Car Play kontaktet jeg verkstedet, og de kunne se at den var utstyrt med det, så de aktiverer det samtidig som de aktiverer DAB+. Ikke fordi jeg trenger det, som sagt, men fordi det er noe som er greit å ha når bilen en gang skal selges.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA