Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustbeskyttelse?

Startet av trondhla, torsdag 14. oktober 2021, klokken 12:00

« forrige - neste »

trondhla

Saltet er på veiene igjen (i allefall her hvor jeg bor) og med salt kommer rust. Er rustbeskyttelse å anbefale for MY'en? Det er noe aluminium/stål sammenføyninger rund hjulhuset som vil lage galvanisk korrosjon, men er bilen bra ellers?

Sai

#1
Akkurat nå skulle jeg finne noe om rustproblemer mest i bremse delen. så fant ut dette. å dele det med deg kan være nyttig

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/slik-unngar-du-rustne-bremseskiver-pa-elbilen
https://motor.no/elbil/derfor-har-ikke-nye-biler-rustfrie-bremseskiver/192051

Radial

Bare se på subframe til bak og framstilling, som er en sveisa rørkonstruksjon. Min har allerede steinsprut, og jeg ser grunning som vil ruste.

Megacastingen har "hyller" i støpen som samler drit (salt/sand/vann) allerede, særlig der bremseslangen festes i bakkant av hjulhusene bak. Korrosjonsbombe.

Så jeg har Mercasol time i november (tidligste jeg fikk), med støydempingspakke (for bilen kroner ekstra). Krysser fingrene for en solid oppgradert opplevelse, og ro i sjela rundt disse framtidige problemene som ikke vil dekkes av garanti (ekstern påvirkning).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Sai på torsdag 14. oktober 2021, klokken 12:27
Akkurat nå skulle jeg finne noe om rustproblemer mest i bremse delen. så fant ut dette. å dele det med deg kan være nyttig
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/slik-unngar-du-rustne-bremseskiver-pa-elbilen
https://motor.no/elbil/derfor-har-ikke-nye-biler-rustfrie-bremseskiver/192051
Bremsene på Teslaer ruster "ingenting" sammenliknet med andre elbiler, fordi bremsene aktiveres automatisk mens man kjører. Man merker ikke når dette skjer. Det gjøres for å unngå problemene med "ubrukte" bremser, og det fungerer bra.
Jeg har hatt 2 eUper hvor jeg måtte bytte bremser etter kort tid fordi de rustet i stykker. TM3en hadde samme bruksmønster men uten bremseproblemer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Noen som tok seg bryet med å titte oppi her når de bytta hjul? Skikkelig.møkk/rustbombe som vil komme der🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

boppus

Sitat fra: Handyman på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:41
Bremsene på Teslaer ruster "ingenting" sammenliknet med andre elbiler, fordi bremsene aktiveres automatisk mens man kjører. Man merker ikke når dette skjer. Det gjøres for å unngå problemene med "ubrukte" bremser, og det fungerer bra.
Det er ikke unikt for Tesla.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Handyman

Sitat fra: boppus på tirsdag 02. november 2021, klokken 16:31
Sitat fra: Handyman på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:41
Bremsene på Teslaer ruster "ingenting" sammenliknet med andre elbiler, fordi bremsene aktiveres automatisk mens man kjører. Man merker ikke når dette skjer. Det gjøres for å unngå problemene med "ubrukte" bremser, og det fungerer bra.
Det er ikke unikt for Tesla.
Tror ikke jeg har påstått det heller.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

Time vil sjov - som noen sa. Skulle jeg hatt bilen en stund ville jeg rustbeskytte den uansett hva Tesla sier.

https://www.youtube.com/watch?v=kKZ_nkf-uCU
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Goran

Sitat fra: Handyman på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:41
Sitat fra: Sai på torsdag 14. oktober 2021, klokken 12:27
Akkurat nå skulle jeg finne noe om rustproblemer mest i bremse delen. så fant ut dette. å dele det med deg kan være nyttig
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/slik-unngar-du-rustne-bremseskiver-pa-elbilen
https://motor.no/elbil/derfor-har-ikke-nye-biler-rustfrie-bremseskiver/192051
Bremsene på Teslaer ruster "ingenting" sammenliknet med andre elbiler, fordi bremsene aktiveres automatisk mens man kjører. Man merker ikke når dette skjer. Det gjøres for å unngå problemene med "ubrukte" bremser, og det fungerer bra.
Jeg har hatt 2 eUper hvor jeg måtte bytte bremser etter kort tid fordi de rustet i stykker. TM3en hadde samme bruksmønster men uten bremseproblemer.

Det er betryggende. For jeg har tenkt litt på dette, har knapt bremset siden jeg fikk bilen :)

Klykken

Av service kan det være lurt å ta en årlig smurning av glidebolter på bremsene. Dette er også anbefalt av Tesla.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på onsdag 03. november 2021, klokken 09:56
Av service kan det være lurt å ta en årlig smurning av glidebolter på bremsene. Dette er også anbefalt av Tesla.
Husk også å rengjøres og smøre glideflatene mellom caliper og klosser i samme operasjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Merce

Hvem er det egentlig som kjøper ny Tesla med det formål å ha den så lenge at rust blir et problem?

Radial

Sitat fra: Merce på onsdag 03. november 2021, klokken 20:58
Hvem er det egentlig som kjøper ny Tesla med det formål å ha den så lenge at rust blir et problem?

SÅ spennende er det ikke å bytte bil annenhvert år😄
Koster for mye også, minst tap har man med å ha den "livet ut" egentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Merce

Sitat fra: Radial på onsdag 03. november 2021, klokken 21:18
Koster for mye også, minst tap har man med å ha den "livet ut" egentlig.
Ja, men det er ikke så mange som har det likevel.. 

Ingeniøren

Sitat fra: Merce på onsdag 03. november 2021, klokken 20:58
Hvem er det egentlig som kjøper ny Tesla med det formål å ha den så lenge at rust blir et problem?

Må si det ikke høres så veldig miljøvennlig ut.. :).
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA