Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Knakelyd fra panoramataket

Startet av SveinJ, onsdag 13. oktober 2021, klokken 18:54

« forrige - neste »

SveinJ

Siden sist har jeg gjort nye oppdagelser med denne knirkelyden fra panoramataket. Selv i to-sifret varmegrader og solskinn, kommer det ulyder fra taket. Så det har ikke direkte noe å gjøre med kuldegrader og krympingen av glassflaten.

Det som er «merkelig» er at i regnvær er det ingen ulyder!. Derfor prøvde jeg i går å helle vann på pakningen rundt glasset, kjøre på dårlig vei, og lytte. Hva skjer: ulyden forsvant for noen minutter, til vannet hadde blåst av og tørket opp rundt pakningen. Da kom knirkelyden tilbake.

Spørsmålet er da, er dette en produktfeil eller en konstruksjonsfeil?

Det må Møller svare på etterhvert, jeg vil ikke ha en bil med slike «egenskaper».
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Enig - dette høres rett og slett ut som de har glemt å dytte inn noe fett..f.eks lithium fett på strategiske steder.
Jeg har på alle andre biler med normalt soltak som kan åpnes - sett at de har smørt opp godt med lithium fett rundt alle kriker og kroker. Det kan rett og slett være en feil under monteringen - for meg høres det jo slik ut gitt den erfaringen som her gis. Mao. at så fort en får litt fukt på det - så låter det ikke..så da burde lithium fett funke som gull.......

SveinJ

#32
Taket er jo ikke til å åpnes, det er en glassplate som er montert i en spesiell sammenheng. Å kline litiumfett oppå pakningen ser jeg ikke på som en kvalitetsmessig god måte. Hvis Møller/VAG mener det er slikt man kan forvente på en bil av denne type, så har de gjort en skikkelig dårlig jobb.

Så hvis du ikke har peiling på hvordan panoramataket til en id4 er montert på bilen, så behøver du ikke å komme med slike fantastiske forslag til løsning.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Løytnanten

Vurder: kost - ulempe - nytte, og avbestill panoramatak hvis du enda har muligheten er mitt klare råd.

hELgenen

#34
Sitat fra: SveinJ på lørdag 23. oktober 2021, klokken 21:27
Taket er jo ikke til å åpnes, det er en glassplate som er montert i en spesiell sammenheng. Å kline litiumfett oppå pakningen ser jeg ikke på som en kvalitetsmessig god måte. Hvis Møller/VAG mener det er slikt man kan forvente på en bil av denne type, så har de gjort en skikkelig dårlig jobb.

Så hvis du ikke har peiling på hvordan panoramataket til en id4 er montert på bilen, så behøver du ikke å komme med slike fantastiske forslag til løsning.

Jeg vet jo hvordan taket ser ut,men ikke hvordan det er festet, eller burde vært festet.
Har selv en slik bil i bestilling med glasstak, så håper jo at dette enten er en feil, eller noe som lett kan fikses.
Lithium fett er forøvrig noe som ofte brukes litt her og der på biler, men som sagt, jeg vet ikke hvordan det er festet eller burde vært festet, men er enig med deg at en ikke kan akseptere en bil der en kjører rundt med knirkende tak - det sier seg selv egentlig. Ønsker deg lykke til og håper det ordner seg 

PS her kommer en kort video som viser hva jeg mente med lithum fett - den er påført her i kantene mellom glass og karosseri

https://www.youtube.com/watch?v=Vd2wLfsyuec

SveinJ

Takk for video. Men siden taket fortsatt ikke kan åpnes, men er montert i en ramme så hjelper det ikke å gjøre slik som you-tuberen foreslår.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Roy Aasen

Helgenen har forøvrig helt riktig i sin antagelse om smøring av holdere i glasstaket.

Bare å ringe VW-butikken din og gjør dem oppmerksom på problemet.

De skal alle ha fått tilsendt en TPI fra fabrikken med nr: 2063190/1 datert 02.06.2021


hELgenen

#37
Da fant jeg dokumentet - legger det ved denne posten slik at alle andre som måtte få samme problem har dokumentasjon på løsning for dette.

Kort fortalt - 8 festepunkter for pano må påføres spesielt "glidemiddel" G 052 172 M2 :

https://www.ebay.de/p/14031070105




Trond.m

Hvor stort er egentlig dette problemet i forhold til antall solgte biler ? Det må jo være flere tusen i4 1St. Max på veien som potensielt har samme problemet. Smøring vil sikkert fjerne symptomene, men det høres ut til å være en dårlig løsning hvis mam må smøre en ny bil.

SveinJ

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. oktober 2021, klokken 15:00
Da fant jeg dokumentet - legger det ved denne posten slik at alle andre som måtte få samme problem har dokumentasjon på løsning for dette.

Kort fortalt - 8 festepunkter for pano må påføres spesielt "glidemiddel" G 052 172 M2 :

https://www.ebay.de/p/14031070105

Hvordan kommer man til disse 8 festepunkter?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Se vedlegget som jeg la ved tidligere i tråden. Der står det beskrevet med bilder,mål og verktøy en trenger. Burde være overkommelig for alle VW verksted.  I prinsippet bruker en ett egnet verktøy for å løfte litt på taket ved festepunktene og spraye inn smøremiddel. Jeg tror en skal bruke et plastikk verktøy litt som et brekkjern,men ville overlatt dette til verkstedet. Ville for egen del tatt noen bilder av taket spesielt ved disse 8  punktene før jeg sendte bilen på verkstedet i tilfelle uhell og diskusjon i etterkant. Men dette burde være en grei sak gitt litt forsiktighet. Litt kjedelig at det i det hele tatt kan skje,men mulig de har endret innfestingsrutinen på senere biler produsert...håper det...

Kjell Salvigsen

#41
Jeg har også fått knirkelyd fra panoramataket nå etter 15000 km med id4en min uten ulyder eller feil av noen slag. Så dette er nok noe som kommer når det blir kaldere i været. Hører stort sett bare knirkelydene i fartsdumper så langt, men litt irriterende i en bil som ellers er så stille. Jeg leste at noen skrev om dette i VW sin egen id-eier gruppe på Facebook også -der ble også det å spraye fett/olje på nevnt som en fix (husker dessverre ikke navnet på produktet). Håper det ikke gjelder stor andel av dem med panorama glasstak)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Roy Aasen

De kommer nok ikke til kalle inn noen biler "på mistanke". Må nok ta en telefon til butikken og får en time.
Blir problemet stort nok, så kan de jo hende de kommer med en recall.

Min knirker også innimellom, får se om jeg bryr meg med det etterhvert.


SveinJ

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:53
De kommer nok ikke til kalle inn noen biler "på mistanke". Må nok ta en telefon til butikken og får en time.
Blir problemet stort nok, så kan de jo hende de kommer med en recall.

Min knirker også innimellom, får se om jeg bryr meg med det etterhvert.

Når man kjører 40 km på dårlig vei og har dette gående i 45 minutter, er det jo ganske irriterende!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

daktari

Det er hvertfall bra det finnes en bulletin på dette, så blir spørsmålet hvor ofte man må inn igjen. Takk til hELgenen som bladde frem 2063190/1
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA