Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Knakelyd fra panoramataket

Startet av SveinJ, onsdag 13. oktober 2021, klokken 18:54

« forrige - neste »

Løytnanten

#15
Avsporing ja, men panoramatak er nok det mest unødvendige ekstrautstyret jeg noen sinne har hatt på en bil. Har hatt to BMW-er med dette uten å ha opplevd nytten. "Alle" har vel dessuten vært godt informert om at panoramatak generelt medfører et høyere støynivå i kupeen - spesielt merkbart i tunneler.

Avbestill, dere som enda kan!

SveinJ

Ikke mulig å avbestille en bil jeg har kjørt 32000 km med. Og de korte øyeblikkene i tunnel er ikke noe problem. Forhandler skal ha bilen ei uke på verksted for å sjekke dette med ulyder i taket, samt vibrasjoner i bilen/hjulene som ikke skyldes ubalanse i selve hjula/dekket, men noe annet som vi ikke finner ut av.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Vedr. Vibrasjon så sjekk felgene. Fikk en gang ovale orginalfelger som ga vibrasjoner. Ellers kan vinterdekk og da spesielt Nokian SUV dekk med litt stivere sidevegger og myk gummi oppføre seg litt rart iblant er min erfaring.

Ellers håper jeg de finner ut av disse knakelydene,er det noe som kan være irriterende så er det slikt. Min 1st uten glasstak er tyst som graven uansett underlag..ingen,absolutt ingen,ulyder ig bilen virker ekstremt godt skrudd sammen. En nytelse å kjøre på rufsete veier...og slik vil jeg ha min GTX også når den kommer.

Dieselgubben

Jeg lurer på om ikke litt "ulyd" er prisen man må betale for panoramatak og en mer luftig kupe... hos oss er det vanlig med store svingninger i temp samt stor forskjell i kupetemp vs utetemp om vinteren. I mitt marked opplever jeg at man helst ikke vil selge biler med panoramatak pga.ulyd. men jeg vurderer det likevel, og i tillegg er det jo en del andre attraktive ting i pakken slik som laminerte sidevinduer foran og sota vinduer bak.

Løytnanten

Man bør også være OBS! på at når disse ryktene om ulyder/høyt støynivå fra panoramataket sprer seg i markedet, så vil det gi negativ effekt på bruktbilprisen for panoramatak-biler.

Dieselgubben

Jeg tror dette har vært tema ganske lenge uavhengig av bilmerke. Det selges jo fortsatt en god del biler med panormatak. Vet ikke hvor stor sjansen er for knirk og sikkert mange som ikke har dette eller legger merke til det. For meg oppveier fordelene eventuelle ulemper når temperaturen veskler mye på vinteren.

daktari

La oss tie ned problemet!

Neida, dette virker å være et såpass utbredt problem at VW må lage en fiks sentralt. Problemet er at det vil ta litt tid. Tipper pakninger og festemateriell må byttes.

Merk at på I-pace er bilene med glasstak bedre dempet enn de uten. Glasstak er ikke et støyproblem! Jeg tror glass dempet støy bedre enn en metall-, betong-, plast- eller gipsvegg.

Min ID.4 Tech har doble glass på sidevindu, noe jeg regner det er i taket også. Det er ikke noe problem med støylekkasje i den bilen i tunneller.

Men gnikkelyden kommer bare på dårlig vei når det er bevegelse i chassis,  dvs torsjonskrefter. Og det må være under 10-12 grader virker det som, for dette var ikke et problem i sommer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Jeg har forøvrig ikke hatt gnisninger fra glasstakene i  2 Tesla, 1 ipace og 2 franske MPVer.
Jeg har hørt on gnisselyder fra isopor på baksiden av tak- og sidepaneøer innvendig i noen biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Sitat fra: hELgenen på søndag 17. oktober 2021, klokken 09:25
Vedr. Vibrasjon så sjekk felgene. Fikk en gang ovale orginalfelger som ga vibrasjoner.

Hadde en kollega en gang på 80-tallet og han fikk faktisk levert ovale dekk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

SveinJ

Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:24
Jeg har forøvrig ikke hatt gnisninger fra glasstakene i  2 Tesla, 1 ipace og 2 franske MPVer.
Jeg har hørt on gnisselyder fra isopor på baksiden av tak- og sidepaneøer innvendig i noen biler.

På mine to i3 med panoramatak var det ikke noen støy/knirkelyder
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

daktari

Sitat fra: SveinJ på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:23
Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:24
Jeg har forøvrig ikke hatt gnisninger fra glasstakene i  2 Tesla, 1 ipace og 2 franske MPVer.
Jeg har hørt on gnisselyder fra isopor på baksiden av tak- og sidepaneøer innvendig i noen biler.

På mine to i3 med panoramatak var det ikke noen støy/knirkelyder
Jepp, dette er et ID.4-problem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 12:29
Sitat fra: SveinJ på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:23
Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:24
Jeg har forøvrig ikke hatt gnisninger fra glasstakene i  2 Tesla, 1 ipace og 2 franske MPVer.
Jeg har hørt on gnisselyder fra isopor på baksiden av tak- og sidepaneøer innvendig i noen biler.

På mine to i3 med panoramatak var det ikke noen støy/knirkelyder
Jepp, dette er et ID.4-problem.

Det er vel litt tidlig å konstatere det? Kjapt søk viser også at det finnes mang en tråd på nettet om knirk fra panoramatak og at de fleste merker er omtalt. Husker da jeg i 2013 skulle kjøpe ny bil, da sa selger at de helst ikke solgte biler med dette. Dette er i nordnorge.

hELgenen

Mange som aldri har problem med knirk - dersom VW ikke klarer å lage pano uten knirk bør de slutte med det.
Aldri opplevd dette som noe problem med andre merker - som nevnt f.eks i3 og I-pace. Jeg forventer ikke dette som en sak, men vi får avvente å se.

Trond.m

At takluker knirker under spesielle værforhold er nesten ikke til å unngå. Hvis bilen parkeres ute og smeltevann fryser i fuger og mot pakninger, så vil det gjerne knirke inntil isen er smeltet. Men panoramatak som ikke kan åpnes burde være mye mindre utsatt enn glasstak som kan åpnes. De bør uansett ikke knirke når bilen er varm og det ikke er sprengkulde. Og det er det vel ingen som har opplevd med id.4 ennå.

hELgenen

Ingen har vel kjørt id.4 i sprengkulde heller ennå...men knirkelyder har noen opplevd. Synes ikke dette er bra. Jeg hadde tenkt å beholde denne noen år så dette er viktig for meg i det minste.

Vi får se,om jeg må dumpe den ut på finn.no så taper jeg vel kanskje ikke så mye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA