Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Knakelyd fra panoramataket

Startet av SveinJ, onsdag 13. oktober 2021, klokken 18:54

« forrige - neste »

SveinJ

Nå når det har blitt kjøligere opplever jeg støy-ulyd-knakelyd fra panoramataket, langs kanten hvor det er limt til takramme. Spesielt når jeg kjører på ujevn vei eller over fartsdemper.
Noen andre som har samme opplevelse?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Ikke panoramataket, men jeg har vært borti dette med frontruten. Jeg gikk til forhandleren og de limte om hele frontruten. Ulydene jeg hadde skyldtes rett og slett bevegelse som følge av dårlig limt rute. Ulyden forsvant helt.
Er vel bare å kontakte forhandler - skal ikke være noen slike lyder mener nå jeg.

SveinJ

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 20:12
Ikke panoramataket, men jeg har vært borti dette med frontruten. Jeg gikk til forhandleren og de limte om hele frontruten. Ulydene jeg hadde skyldtes rett og slett bevegelse som følge av dårlig limt rute. Ulyden forsvant helt.
Er vel bare å kontakte forhandler - skal ikke være noen slike lyder mener nå jeg.

Snakket med forhandlerverstedet om dette i våres. Fikk ikke noe svar annet enn at «sånn er det».
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

biggern

Håper ikke min ble sammensatt på det "skiftet".
Betaler en over 500k, aksepterer jeg ikke "sånn er det".

Trond.m

Ville tatt det opp med importør, og ikke slått meg til rom med hva en tilfeldig mekaniker måtte mene. Ford kaller jo inn biler på grunn av problem med liming av frontrute og panoramatak:

« Ford tilbakekaller tusenvis av Mustang Mach-E etter at det ble oppdaget at frontvinduet og glasstaket kan lekke, eller i verste fall, fly av i en kollisjon eller mens man kjører.»

hELgenen

Sitat fra: biggern på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:18
Håper ikke min ble sammensatt på det "skiftet".
Betaler en over 500k, aksepterer jeg ikke "sånn er det".

Jeg forventer også at slike ulyder ikke finnes. Dersom noen har en bil uten slike lyder så må en kunne forvente at slik er det også på egen bil. Kjører mye på dårlig vei og forventer at ting er godt festet

biggern

På 70-90 tallet brukte vi dette utrykket på skranglete/dårlig sammensatte biler  :)
https://no.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor

Amatøren

Sitat fra: biggern på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:18Betaler en over 500k, aksepterer jeg ikke "sånn er det".

Da får du bare si:

Det er reklamasjon og sånn er det.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

biggern


daktari

Syntes det startet plutselig med masse knirking bak i min bil også i dag. Det kan jo også være klossene til bakluka. Må følge det opp, for det var ikke spesielt fin lyd på de hullete veiene her i Oslo.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SveinJ

Sitat fra: daktari på torsdag 14. oktober 2021, klokken 23:03
Syntes det startet plutselig med masse knirking bak i min bil også i dag. Det kan jo også være klossene til bakluka. Må følge det opp, for det var ikke spesielt fin lyd på de hullete veiene her i Oslo.

Knake/knirkelyder kommer fra ramme rundt glasset. Ikke bak der hvor klossene som ligger mot hattehylla er.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Hører gjerne om tilbakemeldinger fra forhandler. Fikser de dette,eller prøver de å bortforklare dette. Jeg er helt klar på hva jeg tolererer og knirkelyder har jeg null,absolutt null toleranse for. Da kunne jeg like gjerne kjøpe en TMY som har en del slike lyder på ujevn vei. Og for meg er det null sjans i havet å beholde en bil med slike lyder.

daktari

Sitat fra: SveinJ på lørdag 16. oktober 2021, klokken 12:13
Sitat fra: daktari på torsdag 14. oktober 2021, klokken 23:03
Syntes det startet plutselig med masse knirking bak i min bil også i dag. Det kan jo også være klossene til bakluka. Må følge det opp, for det var ikke spesielt fin lyd på de hullete veiene her i Oslo.

Knake/knirkelyder kommer fra ramme rundt glasset. Ikke bak der hvor klossene som ligger mot hattehylla er.
Kan du forklare litt nærmere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SveinJ

panoramataket er ikke limt til bilen. Jeg ble fortalt fra forhandler at det er en form for snap-lås, en del på taket og en del på bilen. Så blir taket presset ned/inn i snaplåsen og det er en «nanopakning» mellom de to delene som gir tetting. Slik forsto jeg forklaringen.

Ulyden oppleves langs kanten av panoramataket over passasjersiden og bak mot baksetet. Nivået av ulyd er veldig avhengig av utetemperatur og ujevnhet på veien.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Da må de bare finne en løsning på dette.
Jeg kjøpte ikke en bil der jeg ble forespeilet en slik egenskap. Kjører 90% på dårlige veier..så dette betyr MYE her

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA