Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Følger det med ladekabel?

Startet av Fleur, tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:20

« forrige - neste »

erlendsellie

Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:43
Sitat fra: Tahamre på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:36
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Har vurdert det også, men den har vel ikke smartlading med Tibber, som jeg hadde tenkt å gå over til når jeg kjøpte Easee. Skulle gjerne visst om det var noe å spare på Easee og Tibber opp mot Norgesenergi og TWC 3, TWC kan du vell sette til å lade kun på natten og da er vel strømmen billigst.
Slik jeg forstår det, kobler du Teslaen/Teslakontoen din mot Tibber, så får du smartstyring uansett hva ladeboksen din støtter, så lenge det ikke er en felleslader med begrensninger som betalingsløsning.

https://tibber.com/no/store/produkt/tesla-lading

Du får smartlading via Tesla-kontoen, men Tibber sin garanti med 20% besparelse gjelder kun om du smartlader med Easee.

Selv valgte jeg Easee fremfor TWC på grunn av fremtidssikring. Veldig fornøyd med min Model Y nå, men er jo ikke sikkert jeg kjører Tesla om 5 eller 10 år. Og kan jo være det dukker opp en elbil til etterhvert, og jeg får et behov for å ha 2 ladere - da er Easee genialt med lastbalansering mellom bilene.

RJK

Sitat fra: erlendsellie på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:31
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:43
Sitat fra: Tahamre på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:36
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Har vurdert det også, men den har vel ikke smartlading med Tibber, som jeg hadde tenkt å gå over til når jeg kjøpte Easee. Skulle gjerne visst om det var noe å spare på Easee og Tibber opp mot Norgesenergi og TWC 3, TWC kan du vell sette til å lade kun på natten og da er vel strømmen billigst.
Slik jeg forstår det, kobler du Teslaen/Teslakontoen din mot Tibber, så får du smartstyring uansett hva ladeboksen din støtter, så lenge det ikke er en felleslader med begrensninger som betalingsløsning.

https://tibber.com/no/store/produkt/tesla-lading

Du får smartlading via Tesla-kontoen, men Tibber sin garanti med 20% besparelse gjelder kun om du smartlader med Easee.

Selv valgte jeg Easee fremfor TWC på grunn av fremtidssikring. Veldig fornøyd med min Model Y nå, men er jo ikke sikkert jeg kjører Tesla om 5 eller 10 år. Og kan jo være det dukker opp en elbil til etterhvert, og jeg får et behov for å ha 2 ladere - da er Easee genialt med lastbalansering mellom bilene.
Setter du opp TWC som "generisk", så vil den i utgangspunktet funger med alle andre biler som har Type 2 ladeinntak. Og TWC har vel støtte for flere slaveladere av samme type, som Easee har. Selv jeg som har Kona ville faktisk vurdert å kjøpe en TWC om jeg skulle satt opp en selv.

Dessuten synes jeg TWC er en av de peneste og samtidig nusselig størrelse på, samtidig som jeg oppfatter den som en av de mest komplette laderne. Oppfatter den som ganske rimelig siden den har B-vern innebygget, og som sagt støtter 3-fase både på IT/TT og TN-nett, og da helt opp til 32A på både 230 V og 400 V. Usikker på om Ease-laderen har inneygget vern, eller om dette kommer i tillegg.

I sort er TWC dessuten ganske snasen utseendemessig, selv om en hvit sikkert blender bedre inn om man har hvit vegg den settes opp på. Virker som Easee-laderen tar endel mere oppmerksomhet, noe jeg ikke setter pris på ved en lader. Easee-laderen er endel større, og mer klumpete i utseende i mine øyne.

Om du egentlig vil tjene inn differansen selv om du oppnår 20 % rabatt på strømmen i en periode, har jeg mine tvil om. Men det må man nesten regne på. Men så vet jeg ikke hvor lenge du får beholde den rabatten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

erlendsellie

Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:00
Sitat fra: erlendsellie på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:31
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:43
Sitat fra: Tahamre på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:36
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Har vurdert det også, men den har vel ikke smartlading med Tibber, som jeg hadde tenkt å gå over til når jeg kjøpte Easee. Skulle gjerne visst om det var noe å spare på Easee og Tibber opp mot Norgesenergi og TWC 3, TWC kan du vell sette til å lade kun på natten og da er vel strømmen billigst.
Slik jeg forstår det, kobler du Teslaen/Teslakontoen din mot Tibber, så får du smartstyring uansett hva ladeboksen din støtter, så lenge det ikke er en felleslader med begrensninger som betalingsløsning.

https://tibber.com/no/store/produkt/tesla-lading

Du får smartlading via Tesla-kontoen, men Tibber sin garanti med 20% besparelse gjelder kun om du smartlader med Easee.

Selv valgte jeg Easee fremfor TWC på grunn av fremtidssikring. Veldig fornøyd med min Model Y nå, men er jo ikke sikkert jeg kjører Tesla om 5 eller 10 år. Og kan jo være det dukker opp en elbil til etterhvert, og jeg får et behov for å ha 2 ladere - da er Easee genialt med lastbalansering mellom bilene.
Setter du opp TWC som "generisk", så vil den i utgangspunktet funger med alle andre biler som har Type 2 ladeinntak. Og TWC har vel støtte for flere slaveladere av samme type, som Easee har. Selv jeg som har Kona ville faktisk vurdert å kjøpe en TWC om jeg skulle satt opp en selv.

Dessuten synes jeg TWC er en av de peneste og samtidig nusselig størrelse på, samtidig som jeg oppfatter den som en av de mest komplette laderne. Oppfatter den som ganske rimelig siden den har B-vern innebygget, og som sagt støtter 3-fase både på IT/TT og TN-nett, og da helt opp til 32A på både 230 V og 400 V. Usikker på om Ease-laderen har inneygget vern, eller om dette kommer i tillegg.

I sort er TWC dessuten ganske snasen utseendemessig, selv om en hvit sikkert blender bedre inn om man har hvit vegg den settes opp på. Virker som Easee-laderen tar endel mere oppmerksomhet, noe jeg ikke setter pris på ved en lader. Easee-laderen er endel større, og mer klumpete i utseende i mine øyne.

Om du egentlig vil tjene inn differansen selv om du oppnår 20 % rabatt på strømmen i en periode, har jeg mine tvil om. Men det må man nesten regne på. Men så vet jeg ikke hvor lenge du får beholde den rabatten.

Jada, smaken er som baken. Easee har også innebygget vern og støtte for 32A på begge nett.
Sist måned sparte jeg 22% på smartlading, så det var jo uansett bedre enn det de garanterer med Eeasee, så akkurat den måneden var det null å spare på den garantien. Men etter å ha fulgt med spotprisen lenge, ser jeg jo at prisen er nesten helt flat over lengre perioder, og da er det veldig greit å ha en garantert rabatt.

I mitt tilfelle så betalte jeg kun fraktpris på 119 kroner for Eaasee, så for meg var det en no-brainer. Takket være vervebonus fra Tibber. Tenker dog på å kjøpe en kabel med utløsning av ladekabelen, men for øyeblikket fungerer det greit nok med en automasjon i smarthuset som låser opp ladekabelen når jeg åpner ytterdøra hjemme.

Må si jeg også liker stats'ene jeg får i Eeasee-appen som gir meg forbruk for hver dag eller måned, men det får jeg jo også via Tibber.

Var det ikke noe med at om man setter opp TWC som 'generisk', så begrenser det også ladehasigheten noe?

Autowinder

Hvis du ikke har Tesla kan du få lavere hastighet. Men da får du heller ikke kjøpt en TWC fra Tesla.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RJK

Sitat fra: erlendsellie på torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:08
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:00
Sitat fra: erlendsellie på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:31
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:43
Sitat fra: Tahamre på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:36
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Har vurdert det også, men den har vel ikke smartlading med Tibber, som jeg hadde tenkt å gå over til når jeg kjøpte Easee. Skulle gjerne visst om det var noe å spare på Easee og Tibber opp mot Norgesenergi og TWC 3, TWC kan du vell sette til å lade kun på natten og da er vel strømmen billigst.
Slik jeg forstår det, kobler du Teslaen/Teslakontoen din mot Tibber, så får du smartstyring uansett hva ladeboksen din støtter, så lenge det ikke er en felleslader med begrensninger som betalingsløsning.

https://tibber.com/no/store/produkt/tesla-lading

Du får smartlading via Tesla-kontoen, men Tibber sin garanti med 20% besparelse gjelder kun om du smartlader med Easee.

Selv valgte jeg Easee fremfor TWC på grunn av fremtidssikring. Veldig fornøyd med min Model Y nå, men er jo ikke sikkert jeg kjører Tesla om 5 eller 10 år. Og kan jo være det dukker opp en elbil til etterhvert, og jeg får et behov for å ha 2 ladere - da er Easee genialt med lastbalansering mellom bilene.
Setter du opp TWC som "generisk", så vil den i utgangspunktet funger med alle andre biler som har Type 2 ladeinntak. Og TWC har vel støtte for flere slaveladere av samme type, som Easee har. Selv jeg som har Kona ville faktisk vurdert å kjøpe en TWC om jeg skulle satt opp en selv.

Dessuten synes jeg TWC er en av de peneste og samtidig nusselig størrelse på, samtidig som jeg oppfatter den som en av de mest komplette laderne. Oppfatter den som ganske rimelig siden den har B-vern innebygget, og som sagt støtter 3-fase både på IT/TT og TN-nett, og da helt opp til 32A på både 230 V og 400 V. Usikker på om Ease-laderen har inneygget vern, eller om dette kommer i tillegg.

I sort er TWC dessuten ganske snasen utseendemessig, selv om en hvit sikkert blender bedre inn om man har hvit vegg den settes opp på. Virker som Easee-laderen tar endel mere oppmerksomhet, noe jeg ikke setter pris på ved en lader. Easee-laderen er endel større, og mer klumpete i utseende i mine øyne.

Om du egentlig vil tjene inn differansen selv om du oppnår 20 % rabatt på strømmen i en periode, har jeg mine tvil om. Men det må man nesten regne på. Men så vet jeg ikke hvor lenge du får beholde den rabatten.

Jada, smaken er som baken. Easee har også innebygget vern og støtte for 32A på begge nett.
Sist måned sparte jeg 22% på smartlading, så det var jo uansett bedre enn det de garanterer med Eeasee, så akkurat den måneden var det null å spare på den garantien. Men etter å ha fulgt med spotprisen lenge, ser jeg jo at prisen er nesten helt flat over lengre perioder, og da er det veldig greit å ha en garantert rabatt.

I mitt tilfelle så betalte jeg kun fraktpris på 119 kroner for Eaasee, så for meg var det en no-brainer. Takket være vervebonus fra Tibber. Tenker dog på å kjøpe en kabel med utløsning av ladekabelen, men for øyeblikket fungerer det greit nok med en automasjon i smarthuset som låser opp ladekabelen når jeg åpner ytterdøra hjemme.

Må si jeg også liker stats'ene jeg får i Eeasee-appen som gir meg forbruk for hver dag eller måned, men det får jeg jo også via Tibber.

Var det ikke noe med at om man setter opp TWC som 'generisk', så begrenser det også ladehasigheten noe?
Ser TWC koster 5 100,- per boks, inkludert fast ladekabel. Easee Home ligger på 6 700,- med Tibber-abonnement. Frakt kommer ev. i tillegg. Men det betyr altså at man i utgangspunktet skal tjene inn 1 600,- før man er i break even. Tjener man 30,- kroner i måneden, så tar det ca 4 år og 3 måneder.

Om det er en liten reduksjon i hastigheten, så er ikke det veldig avgjørende. Forskjellen vil nok være minimal, og de fleste gangene sitter man ikke med stoppeklokka for å måle forskjellen, eller står ved døra til bilen, klar til å kjøre straks den er ferdig.

Men om du kjører Tesla nå, så kan du velge å ha den som "Tesla only", og så kan du eventuelt sette den eller en av slave-laderne til "Generisk" når du eventuelt trenger å gjøre den åpen for andre. Så vidt jeg kjenner til, kan du vel når som helst endre på dette, så du kan sette den som generisk når du får besøkende uten Tesla som trenger lading, eller når du selv bytter eller skifter en bil nummer 2.

Nå kan selvsagt prisen endres i ettertid, men du får vel neppe redusert pris på ladeboks 2 og 3, så der må du regne med å måtte betale 7 700,- per stykk, og altså en differanse på 2 600,- per ekstra lader. Dvs med første slave er du nesten der at du får dekket inn din tredje TWC.

Lar uansett noen med praktisk erfaring svare på om og i tilfelle hvor mye farten blir redusert med en TWC i "generisk" tilstand. Men har forstått det var noe med "2-fase" lading på IT/TT-nett, som skal være fikset i siste programvare. Kan det være dette du har hørt om?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Autowinder på torsdag 14. oktober 2021, klokken 21:20
Hvis du ikke har Tesla kan du få lavere hastighet. Men da får du heller ikke kjøpt en TWC fra Tesla.
Dette med at du ikke får kjøpt TWC uten å eie en Tesla, har vært tilbakevist i en annen tråd. Så fint om du har dokumentasjon som viser at dette er et reelt problem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Wwwhat? Så 20% rabatt er ikke 20% rabatt, men det de garanterer å spare ved "smartlading"?? Så om man "sparer" 20% eller mer på å ikke lade på de DYRESTE tidspunktene, så er det ingen rabatt å hente? Jeg trodde de ga 20% rabatt på strømmen, selv om det ikke helt gir mening med tanke på at de ikke har fortjeneste. Så om man lader til lavpristidene med andre ladere, enten det er via Tibber powerup (via bil med nett), hjemmelaget styring eller manuelt starte lading på riktig tid, så er det altså ingenting å spare på å ha Easee?

Sitat fra: Autowinder på torsdag 14. oktober 2021, klokken 21:20
Hvis du ikke har Tesla kan du få lavere hastighet. Men da får du heller ikke kjøpt en TWC fra Tesla.
Hvor har du det fra at man får lavere hastighet? KIAen vår kan ta 32A 1-fas. Den får 7,1kW på TWC3. Har ikke prøvd med andre elbiler som støtter 230V 3-fas, men skjønner ikke hvorfor de skulle få lavere hastighet enn de kan ta imot?

Og kjøpe TWC får du vel bare du oppretter en kundekonto først? Som i de aller fleste andre nettbutikker.

https://auth.tesla.com/oauth2/v1/register?redirect_uri=https://www.tesla.com/teslaaccount/owner-xp/auth/callback&response_type=code&client_id=ownership&scope=offline_access%20openid%20ou_code%20email&audience=https%3A%2F%2Fownership.tesla.com%2F&locale=en-us

Fraktfritt er det også. Bestilte frunkteppe til 160,- her en dag, selv det var fraktfritt.  :+1:

erlendsellie

Sitat fra: geear på torsdag 14. oktober 2021, klokken 21:39
Wwwhat? Så 20% rabatt er ikke 20% rabatt, men det de garanterer å spare ved "smartlading"?? Så om man "sparer" 20% eller mer på å ikke lade på de DYRESTE tidspunktene, så er det ingen rabatt å hente? Jeg trodde de ga 20% rabatt på strømmen, selv om det ikke helt gir mening med tanke på at de ikke har fortjeneste. Så om man lader til lavpristidene med andre ladere, enten det er via Tibber powerup (via bil med nett), hjemmelaget styring eller manuelt starte lading på riktig tid, så er det altså ingenting å spare på å ha Easee?

De garanterer en besparelse på 20% i forhold til spotpris, om du smartlader med Eease. Om Tibber ikke klarer å spare 20% eller mer, så får du uansett det i rabatt på strømregningen så lenge du har brukt smartlading via Eeasee, selv om de taper penger på det den måneden. Så om spotprisen har vært konstant på 100 øre den siste måneden, så betaler du 80 øre for strømmen som gikk gjennom Eease.

Men, om du bruker Tesla-integrasjonen eller Easee for den saks skyld for smartlading, med de variasjonene i spotprisen vi ser i disse dager, vil du sannsynligvis spare mer enn 20% selv. I natt blir spotprisen i midt området helt ned på 2.18 øre, kontra dagens maks på 28 øre, ekskludert avgifter.
Tidligere i uken var prisen stort sett rundt 60 øre. Jeg har begynt å sette lade-grensen i appen til 50% på ukedager, og 90% i helger, siden vi ser mye lavere priser når det nærmer seg helg nå for tiden enn ellers. Da lader jeg opp rundt 50% av bilen til under 10 øre, kontra 50-60 øre, og det vil jo gi en veldig god besparelse.

Dette kan kanskje kalles nerding. Jeg har også en egen strømpris-algoritme(ikke Tibber sin) som styrer temperaturen på de fleste rom i huset, basert på variasjoner i spotprisen gjennom en dag.

geear

Men hva måler de det mot? Snitt spotpris over en måned? Den dyreste perioden i døgnet? Eller fra det øyeblikket du har plugget inn bilen, som om man mente å starte lading da?

Fleur

Hva er forskjellen på T2-T2 og T2-T1 kabel tro?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


RJK

T1 eller "Type 1" i ene enden. Altså en helt annen plugg enn "Type 2" eller T2 som de forkorter det til.

Du må altså selv vite hva bilen din trenger, og da vet du og at den ikke takler begge...

8)

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-type1-type2
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

erlendsellie

Sitat fra: geear på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:13
Men hva måler de det mot? Snitt spotpris over en måned? Den dyreste perioden i døgnet? Eller fra det øyeblikket du har plugget inn bilen, som om man mente å starte lading da?
Det har jeg lurt på selv, men ikke spurt de om. Jeg tror det er min gjennomsnitts-spotpris for måneden eller generell gjennomsnittspris for hele måneden.

Fleur

Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:27
T1 eller "Type 1" i ene enden. Altså en helt annen plugg enn "Type 2" eller T2 som de forkorter det til.

Du må altså selv vite hva bilen din trenger, og da vet du og at den ikke takler begge...

8)

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-type1-type2
Det er type T2-T2 jeg skal ha til Tesla Y da?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


RJK

Sitat fra: Fleur på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:37
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:27
T1 eller "Type 1" i ene enden. Altså en helt annen plugg enn "Type 2" eller T2 som de forkorter det til.

Du må altså selv vite hva bilen din trenger, og da vet du og at den ikke takler begge...

8)

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-type1-type2
Det er type T2-T2 jeg skal ha til Tesla Y da?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det stemmer 100%!

:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Fleur

Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:45
Sitat fra: Fleur på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:37
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:27
T1 eller "Type 1" i ene enden. Altså en helt annen plugg enn "Type 2" eller T2 som de forkorter det til.

Du må altså selv vite hva bilen din trenger, og da vet du og at den ikke takler begge...

8)

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-type1-type2
Det er type T2-T2 jeg skal ha til Tesla Y da?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det stemmer 100%!

:)


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA