Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LED DRL i facelift-lykter kaputt - reklamasjonssak?

Startet av E_S, tirsdag 12. oktober 2021, klokken 20:22

« forrige - neste »

E_S

LED DRL i faceliftlykter som streiker er jo en klassiker.
Hvordan er ståa om dagen for dette som reklamasjonssak når bilen har gått over 100kkm, så garantien er ute?

Etter min oppfatning er dette helt klart noe som bør dekkes av reklamasjonsretten, da det er en kjent svakhet/defekt i konstruksjon/design og det er noe som bør forventes å vare vesentlig lenger enn det gjør.

That said, jeg har forstått at Tesla har blitt usedvanlig vrange på reklamasjonssaker i den senere tid kontra hvordan det var for 4-5 år siden, hvor det meste ble ordnet som på garanti uten noe styr.
:)

petersv

Det er jo reklamasjon, men at Tesla er vanskeligere på det enn for 5 år siden er jo upresist, da det dengang ikke var noen biler som ikke gikk under garanti og reklamasjon ikke var et tema.

E_S

Joda, om man var over 100000 km. Hadde 2014 Model S fra 2017 til 2019 utenfor garanti, men delvis innenfor reklamasjon, og da fikk jeg fikset ting uten problemer.
:)

RJK

De som kjøpte Tesla i 2014, kjøpte vel bilen uten km-begrensning på garantien. Dette kom til i ettertid etter at bl.a. forbrukerrådet ville ha en grense de kunne forholde seg til, og Tesla fikk dårlig karakter på sin garanti uten km-begrensning eller fast prosentsats for hvor lav SoH kunne være, før de ville bytte batteriet.

Denne linken tar for seg bare den biten med batterigaranti, men mener å huske at det og gjaldt grenser for bilen i seg selv.

https://www.elbil24.no/nyheter/endrer-garantivilkarene/72104053

Denne tar for seg disse garantie-sammenligningene med kåring, men du må vel ha FB-konto for å lese hele artikkelen, og du ikke bruker waybackmachine:

https://dinside.dagbladet.no/motor/tesla-igjen-darligst-i-forbrukerradets-garantiguide/69513962

Med Waybackmachine:
https://web.archive.org/web/20210301194750/https://dinside.dagbladet.no/motor/tesla-igjen-darligst-i-forbrukerradets-garantiguide/69513962

Forbruker-rådets artikkel med waybackmachine:
https://web.archive.org/web/20210209201615/https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-garantiguiden-2018/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Muffinman

Det var kilometerbegrensning på alt unntatt batteri og driveunit.

E_S

Garantien i Norge har alltid vært 5 år eller 100000 km, det som inntreffer først. I tillegg hadde de eldre bilene 8 år og ubegrenset kilometer på batteri og drive unit.

Uansett garanti ditt eller datt er det 5 års reklamasjonsrett når bilen er kjøpt ny av en privatperson, og denne er lovfestet og har ingen kilometerbegrensning. Man kan ikke reklamere på defekter som skyldes helt normal slitasje, men defekter som ikke kan kalles normal slitasje og oppstår i komponenter som er ment å vare mer enn 2 år ved normal bruk, omfattes av reklamasjonsretten. Det er i mitt hode på en bil nesten alt unntatt klare slitedeler som slitedelene i understell og bremser.
:)

Muffinman

#6
Det er nok litt upresist. Reklamasjonsretten omfatter alt. Det betyr at du har rett til å reklamere på alt, også slitedeler, innenfor relativ og absolutt reklamasjonsfrist. Det er dog ikke det samme som at det foreligger en mangel. For at reklamasjonen skal aksepteres må det foreligge en mangel. Mangelsvurderingen omtales i fkjl §15 og §16. Ut over det vet jeg at forarbeidene er brukt for å etablere rettspraksis rundt noen forhold som følger av dette.

Du har faktisk 2 års reklamasjonsrett på et eple du har kjøpt i butikken, men det foreligger ingen mangel om det har råtnet etter 1 år og 11 måneder :)

E_S

Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. oktober 2021, klokken 11:53
Det er nok litt upresist. Reklamasjonsretten omfatter alt. Det betyr at du har rett til å reklamere på alt, også slitedeler, innenfor relativ og absolutt reklamasjonsfrist. Det er dog ikke det samme som at det foreligger en mangel. For at reklamasjonen skal aksepteres må det foreligge en mangel. Mangelsvurderingen omtales i fkjl §15 og §16. Ut over det vet jeg at forarbeidene er brukt for å etablere rettspraksis rundt noen forhold som følger av dette.

Du har faktisk 2 års reklamasjonsrett på et eple du har kjøpt i butikken, men det foreligger ingen mangel om det har råtnet etter 1 år og 11 måneder :)

Ja, det er jeg klar over, men det er vel liten tvil om at en hovedlykt til en bil, ikke medregnet utskiftbare pærer, men medregnet fastmontert, ikke utbyttbare LED-lyskilder, er beregnet på å vare så lenge at det foreligger en mangel om dette konker før fem år har gått. ;)
:)

Bushy

Min 17 mod har på ene lykta "halve" lyset rundt streiket. Har egentlig ikke brydd meg med det på en stund med tanke på jeg sikkert må skifte noe mer pærer... Men så enkelt er det kanskje ikke?
S75D sept. 17

alda

Sitat fra: Bushy på torsdag 04. november 2021, klokken 12:03
Min 17 mod har på ene lykta "halve" lyset rundt streiket. Har egentlig ikke brydd meg med det på en stund med tanke på jeg sikkert må skifte noe mer pærer... Men så enkelt er det kanskje ikke?
Hela lyktan måste bytas, kostar ca. 15' för en! :o
Men det går helt klart på garanti, eller reklamation om din bil har gått över 100' km. Så gratis i detta tilfället med andra ord  :)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Kaspers1

Har en 2017 model som er gått 123.000 km. Tesla bytter høyre hovedlykt på "goodwill" :-)

sjokomelk

"Goodwill" er en amerikansk betegnelse i Tesla sine systemer på "Kunden skal ikke betale for dette, men vi må fortsatt ha kontroll på lagerstyring og/eller timeføring og må koble det til en serviceordre så historikken følger bilen". Kan ikke oversettes til "godhjertet" eller lignende.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

E_S

Bilen ble levert fredag for dette og et par andre ting, og han som tok den mot avfeide det i hvert fall ikke med en gang, så da er det håp inntil videre. :)

Om de ikke går med på det blir skriftlig reklamasjon neste - med henvisning til at gjennomsnittlig levetid for LED er 30000-50000 timer, og 170000 km tilsvarer ca. 2500 driftstimer, og at således er LED-lyskilder såfremt de ikke utsettes for fukt eller mekanisk skade i praksis er noe man kan påregne varer bilens levetid i normalt bruksmønster, og i alle tilfelle de fem årene reklamasjonstiden varer.
:)

E_S

Ikke uventet var Teslas konklusjon "Vehicle out of warranty and reclamation" selv om den er under 5 år, så da er det bare å gå videre. Skriftlig klage neste, så får man se hvor det bærer.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA