Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

– Men nå strammes det endelig inn for ladbare hybridbiler

Startet av elbil.no, tirsdag 12. oktober 2021, klokken 14:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 13. oktober 2021, klokken 07:07
Jeg vet jo ikke dette sikkert, men noen kan kanskje velge ikke-ladbar bil som resultat.
Meningen er vel at ladbare hybrider som ikke gir mening går opp i pris, mens rene diesel og bensinbiler går opp enda mere.

Salget av PHEV som ikke oppfyller kravene vil nok stupe, og så vil kjøperne fordele seg på BEV og ICE biler.

Har ikke noe problem med at de på bygda betaler mere fordi de kjører langt og mye, de som bor i byer betaler mye mere for å bo.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Vi må være ærlige å si at dette er dyttet fram pga. av 2025 målet og økonomi. Å kutte ned til en håndfull ladehybrider som får maksfradraget er en voldsom endring fra ett budsjett til ett annet.

https://motor.no/aktuelt/avgiftssmell-for-ladehybrid-og-drivstoff/210234

Sitat
– På tide å trappe ned
Det innebærer at svært få av ladehybridene vil kvalifisere for maksfradraget, ettersom bare en håndfull modeller har så lang elektrisk rekkevidde.

Økningen for ladehybridene vil gi avgiftsinntekter på en milliard kroner i 2022.

– Det største gjenstående hinderet for å nå 2025-målet er de ladbare hybridbilene. Hybridbiler er mer miljøvennlige enn fossilbiler, men bidrar ikke til å nå regjeringens mål om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Det er derfor på tide å trappe ned avgiftsfordelene for denne klassen med biler slik at insentivene til å kjøpe nullutslippsbiler styrkes ytterligere, sier finansministeren.

Samtidig vil regjeringen øke CO2-avgiften på bensin med 41 øre pr liter – til en avgift på 1,78 kroner/liter. Diesel vil bli 47 øre dyrere pr liter.

Regjeringen vil også innføre full sats for elbiler i trafikkforsikringsavgiften.

Inntektene fra bilavgifter har falt kraftig fra 65 milliarder kroner i 2013 til i underkant av 40 milliarder i 2021.

– Dersom dagens innretning av bilavgiftene videreføres, vil statens inntekter fortsette å falle kraftig i årene fremover, sier Sanner.

Regjeringen vil bremse denne nedgangen i avgiftsinntektene, samtidig som insentivene til å kjøpe nullutslippsbiler styrkes.

– Inntektene fra omleggingen bruker vi til å finansiere lettelser i trinnskatten, sier finansministeren.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:51
Vi må være ærlige å si at dette er dyttet fram pga. av 2025 målet og økonomi. Å kutte ned til en håndfull ladehybrider som får maksfradraget er en voldsom endring fra ett budsjett til ett annet.
Det er jo klart. Men er jo ikke feil for det.

Det jeg er redd for kommer til å skje er at den nye regjeringen viderefører avgiftene på elbil og ladbar hybrid,  men dropper økningen på ICE og CO2. Håper at SV står på krava her. Eller blir det første budsjettet AP/SP/FrP?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:27
Det jeg er redd for kommer til å skje er at den nye regjeringen viderefører avgiftene på elbil og ladbar hybrid,  men dropper økningen på ICE og CO2. Håper at SV står på krava her.

Der er vi enige.

Slike bazooka-budsjett føre til brå endringer i salg av ladbare biler.

https://www.tu.no/artikler/elbil-salget-brabremset-da-danmark-innforte-registreringsavgift-na-kan-de-igjen-apne-pengesekken/436131
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ok67

Ser ut for at det blir moms på kjøpssummen over 600 kkr for elbilar, ihht den AP/SP sin avtale
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Stikkkontakt

Sitat fra: ok67 på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:50
Ser ut for at det blir moms på kjøpssummen over 600 kkr for elbilar, ihht den AP/SP sin avtale

Selv om PHEVs blir 60-80000 dyrere blir f.eks differansen mellom en X5 45edrive og en ix50 mindre en før. En velutstyrt ix50 bikker jo millionen med soleklar margin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA