Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

– Men nå strammes det endelig inn for ladbare hybridbiler

Startet av elbil.no, tirsdag 12. oktober 2021, klokken 14:30

« forrige - neste »

elbil.no

– Men nå strammes det endelig inn for ladbare hybridbiler

Det innføres full sats for elbiler i trafikkforsikringsavgiften. (Tidligere kjent som årsavgiften.) Fritaket for elbiler i omregistreringsavgiften avvikles. De gunstige reglene for ladbare hybridbiler i engangsavgiften strammes inn. CO2-komponenten i engangsavgiften for personbiler økes. Lyttet til Elbilforeningen Ladbare hybridbiler er taperen i forslaget til statsbudsjett som ble lagt fram i dag. Allerede i mars ga […]
The post – Men nå strammes det endelig inn for ladbare hybridbiler appeared first on Norsk elbilforening.

Source: – Men nå strammes det endelig inn for ladbare hybridbiler
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

hELgenen

Hvorfor arbeidet elbilforeningen mot hybdrider - skal de ikke jobbe for elbiler?
Jeg mener - det er helt greit å jobbbe FOR noe - men å jobbe IMOT noe er en litt annen sak.
Det er helt ok å arbeide for flere ladepunkter, bedre infrastruktur for elbilen i hele Norge, men noe helt annet er å sparke beina under de som kanskje står sist i køen med tanke på elbil av den enkle grunn at det ikke er godt nok utbygd infrastruktur for denne type bil. Synes dette er et uheldig måte å arbeide for elbilen - nemlig å arbeide mot f.eks hybdrider og forsåvidt fossiler. En burde jobbe FOR å gjøre det enklere å gå over til elbil UTEN å arbeide for å gjøre problemene større for de som faktisk ikke har like gode forutsetninger for elbil som f.eks de som bor sentralt. 

Vollis47

Det er ikke nødvendig å bo sentralt for å kunne bruke elbil. Jeg tror ikke det finnes mange plasser i landet hvor du kan bo uten å kunne bruke elbil.

Elbilforeningen er vel egentlig ikke mot ladbare hybrider, men de er imot de gunstige ordningene de har, som har gjort at det ikke er så gunstig for næringer å velge helelektrisk.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

arthur

I ett ord? På tide! Huffda, ble visst to ord det, men hybridbiler er et blindspor.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Det jeg reagerer på her er at en foreningen som er for noe - også aktivt arbeider imot noe - her hybrider.
En bilselger sa en gang til meg at de aldri går inn å snakker ned andre bilmerker for å løfte sitt eget - de snakker opp sitt eget uten å tråkke ned de andre. Uansett - det mangler ennå lade infrastruktur til de grader i distriktene. Selv i en ekstrem turistdestinasjon som Trysil er det jo tynt med lademuligheter (var vel kun noen få 50 KW ladere sist jeg var der - og det i en kommune hvor det sikkert hver helg kommer hundrevis - om ikke tusenvis av elbiler). Og drar du lenger vekk blir det fort veldig kronglete uten en fossilmotor å falle tilbake på.  Jeg har kjørt elbil siden 2014 og har selv sett steder i landet hvor det, tro det eller ei, er svært vanskelig med kun elbil. Da snakker altså vi ikke om de som bor langs hovedveinettet vårt, men lenger vekk der slike som Tesla Bjørn og hans like aldri har vært.  Uansett hvor mye man er FOR elbiler (jeg er) - så trenger man ikke arbeide MOT hybrider. Det neste blir vel at elbilforeningen jobber MOT elbiler og for elsykler? Eller kanskje de skifter fokus slik som NAF og velger å arbeide FOR kollektivtransport og MOT bilen generelt? En kan faktisk være FOR noe uten aktivt å arbeide MOT noe.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 19:08
Selv i en ekstrem turistdestinasjon som Trysil er det jo tynt med lademuligheter (var vel kun noen få 50 KW ladere sist jeg var der - og det i en kommune hvor det sikkert hver helg kommer hundrevis - om ikke tusenvis av elbiler). Og drar du lenger vekk blir det fort veldig kronglete uten en fossilmotor å falle tilbake på. 

Jeg har kjørt elbil siden 2014 og har selv sett steder i landet hvor det, tro det eller ei, er svært vanskelig med kun elbil. Da snakker altså vi ikke om de som bor langs hovedveinettet vårt, men lenger vekk der slike som Tesla Bjørn og hans like aldri har vært.
Det er jo ikke på destinasjoner man trenger lyn/hurtiglading, det er jo på vei dit. Det er flust med ladestasjoner i f.eks Elverum. På destinasjoner trenger man heller destinasjonsladere (ved hoteller, alpinanlegg etc).

Ellers så har jeg kjørt elbil siden 2013, men har ikke vært lenger nord en Harstad (med i3) eller lenger syd en Modena, men det er ikke så vanskelig. At elbilforeningen vil unngå at juksehybridene slipper avgifter skjønner jeg godt.

At biler som MB C 350 med en elektrisk rekkevidde på en mil slapp unna avgifter gir ikke mening. Ladbare hybrider må ha noen krav, så kan man heller skattelegge hvitøyet  ut av rene diesel / bensinbiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E_S

Problemet er at svært mange av disse ladbare hybridene er solgt som firmabiler og disponeres av noen som har drivstoffkort som jobben betaler. Det betyr at det er null incentiv for å noensinne lade dem, og resultatet er at etter 3-5 års leasing er ikke engang ladekabelen pakket ut av plasten - bilen har aldri vært ladet, men kjørt som en ordinær bensinbil hele tiden. Da er det reelle utslippstallet mange ganger høyere enn det som har vært lagt til grunnlag for avgiften.

I tillegg er det jo også slik at mange ladbare hybrider, i hvert fall av litt eldre årgang (f.eks. Mercedes C350e) har så elendig rekkevidde på batteri at man knapt klarer 10 km på sommeren på strøm..
:)

vinterdekk

Er mindre enn ett år siden Ishavsveien begynte å koble Finnmark til resten av ladekorridorene i Norge. Nord Sverige er fortsatt i planleggingen av ett ladenettverk. Og nord Finland er jo for spesielt tolmodige eventyrere. Da føles det ut som om denne avgjørelsen om å gjøre ladbare hybrider mindre konkurransedyktig er bestemt av noen som bor veldig langt unna..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Tellus

Ser ikke problemet. Om noen veldig få år vil det ikke være mulig å kjøpe nye fossilbiler i Norge. Beste måten å fase ut disse er å øke prisen betydelig de neste årene. Det betyr på ingen måte at de av oss som mener at nullutslippsbiler ikke fungere blir tvunget til å kjøpe slike. Det vil være et bruktmarked for fossilbiler i enda mange år. Hadde jeg bestemt hadde jeg økt engangsavgiften med 25% årlig de få årene fossilbiler fortsatt kan kjøpes nye i Norge.

Porsgrunn

Nå gir ikke hybrider med noen få mils rekkevide og en svak elektrisk hjelpemotor noen mening på Finnmarksvidda, bortsett fra som et smutthull for å unngå avgifter.

At det nå er krav om minst 100km elektrisk rekkevide før avgiftreduksjon må jo være bra for de som ønsker flere reelle og fungerende hybrider.

vinterdekk

#10
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:05
Nå gir ikke hybrider med noen få mils rekkevide og en svak elektrisk hjelpemotor noen mening på Finnmarksvidda, bortsett fra som et smutthull for å unngå avgifter.

At det nå er krav om minst 100km elektrisk rekkevide før avgiftreduksjon må jo være bra for de som ønsker flere reelle og fungerende hybrider.

Ja, fordi alle som kjører over Finnmarksvidda iblant har samme kjøremønster og behov i det daglige. Synes dette er usaklig.

Plugin-hybrider blir statistisk sett kjørt mer elektrisk når de har lengre batterirekkevidde, ja. Toyota RAV4 plugin-hybrid er svært effektiv både i hybrid og EV modus men kjører ikke 100 km på batteri. Jeg vil ikke si det er en dårlig hybrid fordi den ikke kjører 100 km på batteri. Noen som tør tippe at alle som ville vurdert Toyota RAV4 plugin i dag vil velge ladbar bil etter denne avgifts endringen?

Er egentlig ikke negativ til at lade-hybrider blir mindre konkurransedyktige, kall det heller ambivalent.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Porsgrunn

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:57
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:05
Nå gir ikke hybrider med noen få mils rekkevide og en svak elektrisk hjelpemotor noen mening på Finnmarksvidda, bortsett fra som et smutthull for å unngå avgifter.

At det nå er krav om minst 100km elektrisk rekkevide før avgiftreduksjon må jo være bra for de som ønsker flere reelle og fungerende hybrider.

Ja, fordi alle som kjører over Finnmarksvidda iblant har samme kjøremønster og behov i det daglige. Synes dette er usaklig.

Du må gjerne mene det ;) bilindustrien har imidlertid bedt om at dette måtte komme ved å lage biler med få kilometer rekkevide og for noen kan du ikke engang kjøre elektrisk dersom du slår på varmeapparatet. Når de i tillegg prøver seg med å skulle kalle 48v mild hybrid for hybrid, så bør det være ganske opplagt at å lure seg unna avgifter er eneste motivasjon.

Derfor mener jeg at de som ønsker en elbil til hverdags som i tillegg kan kjøre fossilt på langtur og backup bør juble. Dette forslaget vil føre til flere biler som kan brukes slik i virkeligheten ikke bare på papiret.

vinterdekk

Du blander inn argumenter om plugin hybrider som ikke er koblet på noe spesielt som jeg skriver her, Porsgrunn?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

arthur

For noen ser det ut til at verdens navle "Finmark" skal være utgangspunkt for diskusjon om beskatning av biler, et fylke som er større i areal enn Danmark og med en total innbyggermengde som en liten landsby, eller vent litt; er det ikke i Finmark man får barnetrygd for flere barn enn man har, lavere pris på strøm og får ettergitt et betydelig beløp årlig på sine studielån hvis/når man bor der? Husprisene er vel heller ikke på høyde med de "noe" dyrere stedene i Norge og lønningene ikke lavere enn ellers i landet?

Tror vi snart må gå inn for statlig subsidiering av boliger i pressområder!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

Men da sier du deg jo enig i at landet er ujevnt forberedt på endring av avgiftene, arthur. Det var poenget mitt.

Jeg vet jo ikke dette sikkert, men noen kan kanskje velge ikke-ladbar bil som resultat.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA