Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 rapidgater.....

Startet av trondhla, mandag 11. oktober 2021, klokken 17:59

« forrige - neste »

Daniel_0007

Syns hele diskusjonen er latterlig, fyren kjører flere tusen mil i året, hvis han hadde kjørt 150 i 80 sonen eller til og med i 110 sonen tror du ikke at han ville mistet lappen til nå?
Tror du må følge med på livestreamen hans, da bruker han glympse og hvor man kan følge med hvor han er og hvor fort han kjører.
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

#31
Sitat fra: advale på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:37
Han må ha flere mil lang hurtiglading-ledning tilkoblet bilen når han cruiser på svensk motorvei  :P
Han sier klart og tydelig 200 kilowatt wave. Av den grunn ville jeg ikke forsøkt å tolke det som at han sier han kjører i 200kmt.

Sist vi kjørte igjennom Sverige sommeren 2019 hadde vi et snitt på ca 125km/t fra lader til lader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

#32
Ja må si meg enig at det er en latterlig diskusjon og fortsatt si at han ikke kjører langt over fartsgrensen.

Nerder og fart passer ikke sammen. Jeg har aldri blitt stoppet på E6/E18 osv der det er minst fire-felts kjørevei i Norge - eller -  sett andre bli vinket inn pga fartsmåling - eller - sett UP stå med laser. Der folk mister førerkort er gjerne tettbygde strøk på rundt 60km/t eller typiske riksveier.

I tillegg er det høyere fartsgrense i Sverige, så det er bare å ta grisekjøring i Sverige slik som TB gjør.

Det ropes om livestream: Det tok meg under 1 minutt(!) å lete frem livestream-video (på over 8 timer) der han kjørte som en bankraner på flukt fra politiet.

Man greier ikke å holde 180-200 på veldig lange strekninger fordi det er alltid trafikk, kø og, som TB sier, left-lane huggers. Det blir mye brems, og gass, og brems osv.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:07
Han sier klart og tydelig 200 kilowatt wave. Av den grunn ville jeg ikke forsøkt å tolke det som at han sier han kjører i 200kmt.
Hvis du skal lage en public video der du kjører 200km/t i Sverige - velger du å si rett ut og ærlig 200 km/t eller 200 kilowatt?  :police:

Daniel_0007

Sitat fra: advale på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:43
Ja må si meg enig at det er en latterlig diskusjon og fortsatt si at han ikke kjører langt over fartsgrensen.

Nerder og (el)biler passer ikke sammen. Jeg har aldri blitt stoppet på E6/E18 osv der det er minst fire-felts kjørevei i Norge - eller -  sett andre bli vinket inn pga fartsmåling - eller - sett UP stå med laser. Der folk mister førerkort er gjerne tettbygde strøk på rundt 60km/t eller typiske riksveier.

I tillegg er det høyere fartsgrense i Sverige, så det er bare å ta grisekjøring i Sverige slik som TB gjør.

Det ropes om livestream: Det tok meg under 1 minutt(!) å lete frem livestream-video (på over 8 timer) der han kjørte som en bankraner på flukt fra politiet.

Man greier ikke å holde 180-200 på veldig lange strekninger fordi det er alltid trafikk, kø og, som TB sier, left-lane huggers. Det blir mye brems, og gass, og brems osv.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:07
Han sier klart og tydelig 200 kilowatt wave. Av den grunn ville jeg ikke forsøkt å tolke det som at han sier han kjører i 200kmt.
Hvis du skal lage en public video der du kjører 200km/t i Sverige - velger du å si rett ut og ærlig 200 km/t eller 200 kilowatt?  :police:

vel jeg har kjørt e6 ofte fra Oslo sentrum til Gardermoen og sett UP på motorsykkel sitter litt gjemt på diverse avkjøringer f.eks ved furuset og Lillestrøm samt sett de stå med laser rett ved flyplassen.
Model 3 2019 LR Rwd

Vaduz

Sitat fra: advale på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:43
Ja må si meg enig at det er en latterlig diskusjon og fortsatt si at han ikke kjører langt over fartsgrensen.

Nerder og (el)biler passer ikke sammen. Jeg har aldri blitt stoppet på E6/E18 osv der det er minst fire-felts kjørevei i Norge - eller -  sett andre bli vinket inn pga fartsmåling - eller - sett UP stå med laser. Der folk mister førerkort er gjerne tettbygde strøk på rundt 60km/t eller typiske riksveier.

I tillegg er det høyere fartsgrense i Sverige, så det er bare å ta grisekjøring i Sverige slik som TB gjør.

Det ropes om livestream: Det tok meg under 1 minutt(!) å lete frem livestream-video (på over 8 timer) der han kjørte som en bankraner på flukt fra politiet.

Man greier ikke å holde 180-200 på veldig lange strekninger fordi det er alltid trafikk, kø og, som TB sier, left-lane huggers. Det blir mye brems, og gass, og brems osv.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:07
Han sier klart og tydelig 200 kilowatt wave. Av den grunn ville jeg ikke forsøkt å tolke det som at han sier han kjører i 200kmt.
Hvis du skal lage en public video der du kjører 200km/t i Sverige - velger du å si rett ut og ærlig 200 km/t eller 200 kilowatt?  :police:

Er usikker på om det er noe humor som går over hodet mitt, men når han sier ride the 200 wave så mener han å kjøre ned til lav SOC før han lader så langt det går på 200kw før det faller og deretter kjøre videre. Dette maksimerer ladehastighet men er sammen med motorveikjøring også det som varmer batteriet mest og skaper den situasjonen. Han testet jo igjen fordi han fikk kritikk for ikke å gjøre dette første gang og trodde det var mer å hente, dessverre tålte ikke batteriet det kjøret over tid.

Å si at du ikke mister lappen om du rutinemessig kjører opp mot 200km/t på norske veier 10-12 timer per uke er helt urealistisk. Igjen, hvorfor skal han gjøre noe slikt når han lever av å kjøre? Om han dekker speedometeret fordi han kjører 130 i 110 sone en gang i mellom er noe ganske annet. Pust med magen, ingen sier I5 er en dårlig bil.

Øyvind.h

Har selv forsøkt å "ri" på 200kW bølgen i høstferien. Motorvei med godt driv (nei, ikke 200kmt) ga grei batteritemp selv når det var kaldt høstvær.

Utfordringen er at I5 er veldig trinn-avhengig mtp hvilken effekt den gir. Et par graders forskjell kan gi til dels store utslag i ladehastighet, men lading og batterivarmer får temperaturen opp ganske kjapt når en først lader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

#36
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 11:14
Er usikker på om det er noe humor som går over hodet mitt, men når han sier ride the 200 wave så mener han å kjøre ned til lav SOC før han lader så langt det går på 200kw før det faller og deretter kjøre videre. Dette maksimerer ladehastighet men er sammen med motorveikjøring også det som varmer batteriet mest og skaper den situasjonen. Han testet jo igjen fordi han fikk kritikk for ikke å gjøre dette første gang og trodde det var mer å hente, dessverre tålte ikke batteriet det kjøret over tid.

Å si at du ikke mister lappen om du rutinemessig kjører opp mot 200km/t på norske veier 10-12 timer per uke er helt urealistisk. Igjen, hvorfor skal han gjøre noe slikt når han lever av å kjøre? Om han dekker speedometeret fordi han kjører 130 i 110 sone en gang i mellom er noe ganske annet. Pust med magen, ingen sier I5 er en dårlig bil.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange her inne trekker så merkelige konklusjoner.

***** Kjøring på 200 GJELDER KUN Ioniq5(!) Jeg har aldri sagt at han kjører 200 regelmessig på alle turene sine  ::) ::) ::) Det er derfor jeg sier den siste 1000km challenge til Ioniq er fake news fordi han kjører den helt ekstremt.

Han har allerede kjørt 1000km challenge med den og hvorfor skulle han prøve igjen. Du nevner noe var ikke optimalisert på første challenge, men det gjelder jo absolutt alle elbiler hvis man skal drive og nitpicker. Er vel alltid noe som ikke er optimalisert.

Men man kan ta det litt piano i Norge for deretter å kjøre hardt når man er i Sverige vel? (så hvorfor er så mange opphengt i Norge og førerkortbeslag?)

Når det gjelder 200 kilowatt-wave - Se på Bjørn og åssen personlighet han har... Fyren elsker fart og er Tesla fanboi - hva er Tesla kjent for? Og bare se på Youtube-stilen hans. Det er bare legge 2 + 2. Dessuten hvis noen fortsatt er i tvil, bare se på livestreaming av Ioniq5 - det er ikke ladehastigheten han sikter til når han sier 200 kilowatt-wave.

Med tanken på hvor stor motstand og hvor sjokkert folk blir av at noen kan kjøre 200-wave så vil jeg si fake news'en når nye høyder  :laugh: :laugh:

OlaM

Ser ut som advale også rapidgater...
'21 3LR

Øyvind.h

#38
Når han står ved ladeskjermen og påpeker at han forsøker å flyte på 200 kilowatt wave, og du forsøker å påstå at han egentlig mener 200km/t wave, er jeg trygg på hvem som er farget av ett eller annet.
Ref 2:25 i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc

Tidene han setter opp viser også at han trekker av diverse (sier 8 timer brukt når det har gått 9 timer), så snitthastigheten er lavere enn det som oppgis underveis. Skulle han cruiset i 200+ over noe distanse ville vi sett helt andre tall. Har selv snittet 125 mellom laderne der uten å være i nærheten av cruise i 200. Fulgte trafikken rett og slett.

Rapidgating tror jeg ikke vil være et problem for oss annet enn kanskje annenhvert år. Coldgating er et større problem i praksis, men når bilen rapidgater i høstvær og 12+ blir det jo interessant å se hva som skjer i 25+ til sommeren for de som skal kjøre ekstremt langt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Forstmann

Jeg tror de har politi i Sverige også. Dessuten er toppfarten til Ioniq5 185 km/t,  sikkert under helt optimale forhold. I slik hastighet regner jeg med at batteriet tømmes rimelig fort, med mindre lovens lange arm innhenter deg først.

automat

@advale:
Jeg gikk inn på livstreamene og sjekket kjøretid på E6 fra der 110-sonen starter ved andre avkjøring til Drøbak til innkjøring Follotunnelen før avkjøring til Son. I flg google 17,5km
TMY: 8m 12s  = 128km/t
I5: 8m 17s = 127km/t

Jeg vil utfordre deg på å finne strekninger der TB ligger vesentlig mer enn dette over fartsgrensen.

Så får det være opp til hver og en om de syns 20+ er innafor eller utafor på motorvei. Men det er ikke ekstremkjøring.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

advale

#41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 14:53
Når han står ved ladeskjermen og påpeker at han forsøker å flyte på 200 kilowatt wave, og du forsøker å påstå at han egentlig mener 200km/t wave, er jeg trygg på hvem som er farget av ett eller annet.
Ref 2:25 i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc

Tja, på samme video på 23:25 sier han "I was trying to hammered it and ride on the 100 kilowatt wave.... no no 200 kilowatt-wave".

Hver gang han bruker ordet hammered betyr det at han kjører hardt. Det kan vi alle være enig i? Aldri vært borti at han bruker ordet hammered med lading.

Edit: det gir heller ikke mening å kjøre batteriet varmt for å oppnå høyere lading når målet er å kjøre 1000km i et strekk (og startet med fulladet batteri).

Livestream, det er fint du tar deg tid  sjekke, men som sagt, prøv i Sverige, ikke i Norge.

Jeg tok en titt, hoppet frem til Sverige delen. fra ca 3:00 til over 1 time så var det kø, left lane huggers, eller saktegående trafikk. Deretter kjørte han hardt i ca 15 min, deretter 5 min trafikk så måtte han inn og lade. Så hvordan skal man greie å beregne noe særlig strekning/fart. Dette er noe jeg også har sagt, selv om man ønsker å cruise i 200-wave så er det alltid mye kø, trafikk og stopp her og der. Og som noen allerede påpeker, man tømmer batteriet fort så da blir det enda mer hyppig stop. Det er forsåvidt oppskrift på ikke-optimal kjøring.

Øyvind.h

#42
Han gir gass for at batteriet skal bli varmt, slik at han kan få 200kW ladeeffekt. Du kan ikke overføre tallene for ladeeffekt til kmt.
For å varme opp batteriet holder det normalt lenge å ligge i 110+. 120-130 gir bra effektuttak.
Lunter man i 60-70-80 er effektuttaket gjerne så lavt at batteriet ikke varmes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: advale på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 18:13

Livestream, det er fint du tar deg tid  sjekke, men som sagt, prøv i Sverige, ikke i Norge.

Jeg tok en titt, hoppet frem til Sverige delen. fra ca 3:00 til over 1 time så var det kø, left lane huggers, eller saktegående trafikk. Deretter kjørte han hardt i ca 15 min, deretter 5 min trafikk så måtte han inn og lade. Så hvordan skal man greie å beregne noe særlig strekning/fart.

Så langt har vi din subjektive oppfatning av at TB kjører som et svin. Men du må jo selv kunne belegge påstandene dine. Du kan ikke regne med at andre gjør det for deg.

Jeg har lagt frem tall som viser et annet bilde enn det du tegner.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ReneM

Kan det være at noen misforstå og at han mener følgende med 200kW Wave:

Ofte kjører man i slike tester i en batteri range 0-60(70). Det eneste han mener med 200kW wave er at han lader såpass mye (eller bedre sagt lite) at han kommer med minst mulig batteri til neste lader. Slik får han maks ladehastighet og kan beholde sin «wave». Det er ingen hensikt å lade forbi optimal range fordi da bruker man totalt sett mer tid på lader for å få inn samme energi i batteriet.

Grunnet at han re-definerer 200kW wave til 100kW wave er fordi bilen ikke vil ta imot mer effekt grunnet batteri temp. Jeg ser også ingen sammenheng mellom 200kW wave og kjøring i 200km/t.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA