Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 rapidgater.....

Startet av trondhla, mandag 11. oktober 2021, klokken 17:59

« forrige - neste »

advale

#15
Sitat fra: batterimannen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:00
Han pleier å ligge 10% over fartsgrensa. Han startet kl 04 denne gangen siden testen er gjort på en ukedag og han ønsker ikke å stå i kø gjennom Gøteborg i rushtiden.

Du blander med "race", da kjører han med Pavel eller Chris og der ligger de 10 % over fartsgrensa. 1000km challenge derimot er noe helt annet - og ingen regler.

1000km challenge trodde jeg lenge at han kalkulerte på forhånd for å finne den optimale ladehastighet/forbruk. Derav han hadde pedalen i bånn og sånn sett forsvarte med slik (u)vettug kjøring. Men det kan man nå kaste rett i søpla.

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:23
Synes dog det er merkelig hvis en bil som ett av de viktigste salgsargumentene til er lynladig ikke kan kjøre 100 mil på motorvei uten problemer.

Jeg vil si hele videoen til TB er fake news på høyde med Broom/bil-journalister der de lager skremselspropaganda og sier lynlading koster dobbel og trippel enn bensin/diesel.

automat

Sitat fra: advale på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:41
Sitat fra: batterimannen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:00
Han pleier å ligge 10% over fartsgrensa. Han startet kl 04 denne gangen siden testen er gjort på en ukedag og han ønsker ikke å stå i kø gjennom Gøteborg i rushtiden.

Du blander med "race", da kjører han med Pavel eller Chris og der ligger de 10 % over fartsgrensa. 1000km challenge derimot er noe helt annet - og ingen regler.

1000km challenge trodde jeg lenge at han kalkulerte på forhånd for å finne den optimale ladehastighet/forbruk. Derav han hadde pedalen i bånn og sånn sett forsvarte med slik (u)vettug kjøring. Men det kan man nå kaste rett i søpla.


Jeg sitter med et inntrykk av at han i det store og det hele holder seg innenfor + 10% også på 1000km challenge. Kan du vise til tilfeller der han ikke har gjort det? Det burde være mulig å regne ut snittfart utfra strekk i livestreamen.

Hvis han legger seg noe særlig over + 10%, så er det ikke så usannsynlig at disse testene ville pådra seg politiets oppmerksomhet.

Han regner nok på optimal marsjhastighet på de bilene der man må holde igjen på hastigheten.  På de mest effektive bilene er optimal hastighet over 150km/t, og da vil jo ikke være behov for å regne på dette. (Annet enn på autobahn.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Polestar

Sitat fra: automat på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:35
Sitat fra: advale på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:41
Sitat fra: batterimannen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:00
Han pleier å ligge 10% over fartsgrensa. Han startet kl 04 denne gangen siden testen er gjort på en ukedag og han ønsker ikke å stå i kø gjennom Gøteborg i rushtiden.

Du blander med "race", da kjører han med Pavel eller Chris og der ligger de 10 % over fartsgrensa. 1000km challenge derimot er noe helt annet - og ingen regler.

1000km challenge trodde jeg lenge at han kalkulerte på forhånd for å finne den optimale ladehastighet/forbruk. Derav han hadde pedalen i bånn og sånn sett forsvarte med slik (u)vettug kjøring. Men det kan man nå kaste rett i søpla.


Jeg sitter med et inntrykk av at han i det store og det hele holder seg innenfor + 10% også på 1000km challenge. Kan du vise til tilfeller der han ikke har gjort det? Det burde være mulig å regne ut snittfart utfra strekk i livestreamen.
Sjekk de første par minuttene av videoen med Tesla Model Y. Han kjørte fra Circle K Furuset til Ionity Strömstad på 1 time og 13 minutter, og han oppgir selv en snitthastighet på den strekningen på 116 km/t. For de som kjenner den strekningen, er det åpenbart at han ikke har holdt seg innenfor +10% av fartsgrensen på den strekningen. Navigasjon med Google Maps anslår tidsbruk på 1 time og 34 minutter.

I samme video henger han også passet sitt over skjermen for å skjule farten han kjører.

Hvorvidt Ioniq 5 får strupt både ladehastighet og motoreffekt er uansett interessant å vite for enkelte, i hvert fall hadde jeg ønsket klarhet i dette om jeg skulle kjøpt bilen.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Vaduz

Hvorfor skille TB som lever av å kjøre bil, risikere lappen sin hver eneste gang han var ute å kjører 1000km test, som han gjør en gang i uka og som tar 10-11 timer? Han kjører frem og tilbake på E6, sjansen for at han ikke har blitt tatt enda i 200kmt begynner å nærme seg 0. Og hva skulle han tjene på det? Jeg skjønner at noen blir skuffet når «min bil» ikke gjør det så bra som de trodde, men å kalle TB «fake news» og unyttig blir å dra den for langt. Om det verste eksempelet du finner er en snittfart på 116kmt til Strømstad så faller det på sin egen urimelighet.

advale

#19
Kjører han lovlig så er det selvfølgelig ingen problem for han å si/dokumentere det på video. Men kjører han ulovlig vil han skjule det. Som når han skjulte speedometeret med passet sitt -> da kjører han ulovlig. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har vanskeligheter med å forstå det.

Apropos fake news. Ja jeg vil si dette er på høyde med faks-news fra Broom eller andre biljournalister - der selv TB har lagt ut video der han ettergår de i sømmene.

Han har allerede kjørt Ioniq5 uten problemer på 1000km challenge. Så hvorfor skulle han velge å kjøre den igjen? Og attpåtil ta det midt på natta for å kunne kjøre som en gris når bilen ikke er kjent for sin aerodynamiske egenskaper?? ----> Han må ha vist om mulig rapidgate for deretter å ha bevisst gått inn for å skape fake news. Dette kaller jeg like uærlig/fake-news som artikkelen med dobbel eller trippel-kostnaden på lading.

En annen ting, på Nio E8 testen så gadd han ikke å kjøre fortere enn 130km/t fordi acc fungerte ikke over, så da ble det maks 130km/t gitt. Når man kjører test så iallfall prøv å gjøre det likt som mulig der man kan  ::) ::) ::)

Så man kan slå fast at 1000km challenge har lite relevans utover underholdningsverdien. Og vi kan også slå fast at han hverken regner på eller følger den optimale hastighet/ladingen.

hELgenen

TB driver i underholdningsbransjen. Alt som testes og sies der må man alltid ta med en klype salt på lik linje med info fra andre influensere. Jeg likte mye av det gan gjorde før,men nå har fokuset blitt veldig på å få clicks og visninger. Dessuten kan  han oppleves som en skikkelig hissigpropp som er veldig var for kritiske kommentarer. Men mulig det bare er forsvarsmekanismer som slår til. Ser mye av det samme i enkelte Tesla tråder der takhøyden er lav og troen høy.Kikker iblant på videoene hans,men som sagt,ikke alt som kommer frem er nødvendigvis slik han rapporterer..noe er nok også her selektivt .

andre1980

Sitat fra: advale på torsdag 21. oktober 2021, klokken 22:31
Kjører han lovlig så er det selvfølgelig ingen problem for han å si/dokumentere det på video. Men kjører han ulovlig vil han skjule det. Som når han skjulte speedometeret med passet sitt -> da kjører han ulovlig. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har vanskeligheter med å forstå det.

Du virker veldig opptatt av at Tb kjører ulovlig og veldig fort. Du kan jo ta en kikk på livestream-kanalen hans. Han pleier å streame hele testene fra start til slutt direkte.

Når det gjelder NIO-videoen så la han seg i 130 på ACC nedover Sverige, hvor det er 120 sone. Nio viste x% feil, så han kjørte i 125km/t GPS-målt. Vil ikke si at dette er å grisekjøre. De fleste ligger i noen få km over skiltet hastighet på motorvei med fin sikt for å holde flyten i trafikken.

Når det kommer til at han skjulte hastigheten med passet sitt, så er det nettopp pga slike som deg, som antakelig konsekvent holder speedometer-hastighet, lager køer og hyler høylytt om råkjøring så fort en beveger seg 1 km/t over fartsgrensa på speedometeret.

Skeptikeren

Ser ikke det store problemet med 10% over fartsgrensa. I en 80-sone vil det si å ligge i 88, som i realiteten er ca 85-86.

hELgenen

Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:56
Ser ikke det store problemet med 10% over fartsgrensa. I en 80-sone vil det si å ligge i 88, som i realiteten er ca 85-86.

Jeg kjører i fartsgrensen som speedometeret antyder - ser ikke noe stort problem med det heller......

geear

Han tilpasser farten etter hva som gir høyest effektivitet for å komme raskest mulig frem. Y har han vel sagt at ser ut for å ha sweet spot rundt 150 km/t. Ioniq 5 har mye høyere forbruk enn Y, og spesielt i høy fart, så vil ikke tro at det lønner seg å kjøre noe raskere (200 som det hevdes over her), med den. På tross av rask lading.

ReneM

Det jeg vil påstå er at det ikke er et problem for de fleste i Norge. Lav snitthastighet gjør at problemstilling ikke er så alvorlig.

Men de på fastlandet får store utfordringer dersom det viser seg å være sant. Jeg er selv fra Nederland og etapper på 1000+ km er ikke uvanlig når man reiser på sommerferien. Det hadde mild sagt vært uheldig å reklamere med 800V batteri og tilsvarende ladehastighet for å så være tregeste på stasjonen halvveis i Frankrike.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Forstmann

Du får trøste deg med at bilen neppe lar deg kjøre fortere enn 185 km/t.  :)

advale

#27
Sitat fra: andre1980 på lørdag 23. oktober 2021, klokken 09:22
Du virker veldig opptatt av at Tb kjører ulovlig og veldig fort. Du kan jo ta en kikk på livestream-kanalen hans. Han pleier å streame hele testene fra start til slutt direkte.

Når det gjelder NIO-videoen så la han seg i 130 på ACC nedover Sverige, hvor det er 120 sone. Nio viste x% feil, så han kjørte i 125km/t GPS-målt. Vil ikke si at dette er å grisekjøre. De fleste ligger i noen få km over skiltet hastighet på motorvei med fin sikt for å holde flyten i trafikken.

120-130 er ikke å grisekjøre riktig, men hvor mange ganger må ting sies før det sitter? Han kjører mye fortere enn 130 og jeg har allerede sagt det er ingen problem å si hvor fort han kjører når han kjører lovlig. Logisk nok. Siden acc virker kun opptil 130, dvs lovlig-ish hastighet da legger han det ut. Hadde acc virket opptil 200 da villet han kjørt mye fortere og ikke vist det på videoen.

Sitat fra: andre1980 på lørdag 23. oktober 2021, klokken 09:22
Når det kommer til at han skjulte hastigheten med passet sitt, så er det nettopp pga slike som deg, som antakelig konsekvent holder speedometer-hastighet, lager køer og hyler høylytt om råkjøring så fort en beveger seg 1 km/t over fartsgrensa på speedometeret.

Gratulerer, du greide å svare frekk og total irrelevant samtidig. Et varsel om tidlig demens eller total blottet for mangel av kritisk tenkning?

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 21:26
Han tilpasser farten etter hva som gir høyest effektivitet for å komme raskest mulig frem. Y har han vel sagt at ser ut for å ha sweet spot rundt 150 km/t. Ioniq 5 har mye høyere forbruk enn Y, og spesielt i høy fart, så vil ikke tro at det lønner seg å kjøre noe raskere (200 som det hevdes over her), med den. På tross av rask lading.

Det er nettopp det han IKKE gjør. Se Nio-testen.

Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:56
Ser ikke det store problemet med 10% over fartsgrensa. I en 80-sone vil det si å ligge i 88, som i realiteten er ca 85-86.

Igjen (og igjen, og igjen) det er nettopp det han IKKE gjør.

-------------------------------------------------------------------------------

----> Han sier SELV på Ioniq5 videoen at han prøver å ri på 200-bølgen! <----

Øyvind.h

#28
Sitat fra: advale på mandag 25. oktober 2021, klokken 02:19
Han sier SELV på Ioniq5 videoen at han prøver å ri på 200-bølgen! <----

200 bølgen er 200kW bølgen :) Henvisning til ladehastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

Han må ha flere mil lang hurtiglading-ledning tilkoblet bilen når han cruiser på svensk motorvei  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA