Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Servicepriser Model 3 - 2. års service

Startet av Wisd0m, mandag 11. oktober 2021, klokken 15:37

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Atle3 på søndag 17. oktober 2021, klokken 22:21
...Bremseservice er også en del av dette. Bremse hardt i ny og ned er det eneste som behøves.
Eneste servicen en model 3 trenger, er bytte av kupefilter....
Å bremse hardt i ny og ne er ikke nok på de fleste elbiler. Tesla derimot løser dette selv, og bremseservice er ikke et krav men en anbefaling. Man mister ingen garantier, i motsetning til hos andre merker hvis man hopper over service.
Men å droppe å rengjøre og smøre opp bremsene bør man ikke gjøre for mange år etter hverandre. Da setter ting seg fast, selv på en Tesla. Du kan enkelt gjøre dette selv når du bytter hjul, uten å miste garanti.
Å beskylde Tesla for å finne på unødig arbeid. er drøyt. Hjulstillingskontroll gjør man ikke derom bilen ikke har noen symptomer på feil hjulstilling.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Atle3

Jeg leverte model 3 til tesla for å justere lys og fikk tilbake bil med feilstilt lys (lyste opp i himmelen) og dekkene var tappet en halv bar.
Hvorfor vet jeg ikke.

Jeg har opplevd at verksteder gir feil i forbindelse med eu kontroller for å få arbeid. Tilhengerkontakt som fungerer får feil og feiljusterte lys.

Det kan jo hende tesla anbefaler å ta hjulstillingskontroll for å sjekke at alt er i orden er jo greit. Hvis de gjør det for å justere tilbake fordi en del er skadet er det drøyt.

Jeg sjekker at bremseklosser er like når jeg bytter. Da vet man at calipperen ikke henger. Å ha på smøremidler gjør at bremsene setter seg pga bremsestøv.
Det blir jo akkurat samme prinsipp som å bytte en clutch. Smører man splinsene så vil ikke plata gli etter en stund pga støv.


Handyman

#32
Sitat fra: Atle3 på mandag 18. oktober 2021, klokken 00:08
Jeg leverte model 3 til tesla for å justere lys og fikk tilbake bil med feilstilt lys (lyste opp i himmelen) og dekkene var tappet en halv bar.
Hvorfor vet jeg ikke.

Jeg har opplevd at verksteder gir feil i forbindelse med eu kontroller for å få arbeid. Tilhengerkontakt som fungerer får feil og feiljusterte lys.

Det kan jo hende tesla anbefaler å ta hjulstillingskontroll for å sjekke at alt er i orden er jo greit. Hvis de gjør det for å justere tilbake fordi en del er skadet er det drøyt.

Jeg sjekker at bremseklosser er like når jeg bytter. Da vet man at calipperen ikke henger. Å ha på smøremidler gjør at bremsene setter seg pga bremsestøv.
Det blir jo akkurat samme prinsipp som å bytte en clutch. Smører man splinsene så vil ikke plata gli etter en stund pga støv.
Alle TM3 kom i starten med lys som var alt for høye. Hvorfor vet jeg ikke, og hvorfor de ikke justere dem riktig er for dårlig. Lysene stiller du uansett enkelt selv.
Å bruke dine dårlige erfaringer fra andre bilmerker mot Tesla blir litt søkt. Jeg sier IKKE at Tesla aldri gjør feil, men likevel. Andre bilmerker krever ofte at man følger et dyrt serviceprogram for å beholde garanti.
Ved bremseservicen er det rengjøringen som er viktigst. Å bare sjekke om det er skjevsiltasje er passivt. Dersom man hopper over dette noen år, risikerer man at pinner setter seg så fast at det ikke er mulig å få ting fra hverandre når man til slutt må. Jeg gjorde det selv først etter 2 år og da var det på høy tid. Fett beregnet for bremser bruker man kun der man skal. Din påstand om at det fører til at bremsene setter seg.... vel...det er som sagt frivillig, så du må jo ikke ;-)
Les her om anbefalte servicer, og at det ikke er noe Tesla krever at du gjør for å beholde garantien.
Det er ikke vanlig i bransjen.
https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vaduz

Typisk amerikansk svindel fra det eneste bilmerket som ikke krever fast service, høres plausibelt ut;)

ViktorS

Når man kjøper ny Tesla M3, hvilke "servicer" er det man MÅ gjøre hos Tesla? Og hva gjøres da, og hvor ofte ? Hva kan man gjøre på lokalt verksted?

Prøver å beregne litt planlagte kostnader og sånt.  Bor i Hammerfest og må til Tromsø for nærmeste Tesla-sjappe.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

OlaM

Sitat fra: ViktorS på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:18
Når man kjøper ny Tesla M3, hvilke "servicer" er det man MÅ gjøre hos Tesla? Og hva gjøres da, og hvor ofte ? Hva kan man gjøre på lokalt verksted?

Prøver å beregne litt planlagte kostnader og sånt.  Bor i Hammerfest og må til Tromsø for nærmeste Tesla-sjappe.

Ingen, bare garantireparasjoner.

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Legg inn to Tromsø-turer i budsjettet for garanti-fikser og så blir det bonus hvis bilen er perfekt.
'21 3LR

ViktorS

Sitat fra: OlaM på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:22
Sitat fra: ViktorS på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:18
Når man kjøper ny Tesla M3, hvilke "servicer" er det man MÅ gjøre hos Tesla? Og hva gjøres da, og hvor ofte ? Hva kan man gjøre på lokalt verksted?

Prøver å beregne litt planlagte kostnader og sånt.  Bor i Hammerfest og må til Tromsø for nærmeste Tesla-sjappe.

Ingen, bare garantireparasjoner.

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Legg inn to Tromsø-turer i budsjettet for garanti-fikser og så blir det bonus hvis bilen er perfekt.

Takk for svar. Ja, ser jo for meg at det kan bli en Tromsø-tur ett par ganger, det gjør dog ingenting.

Rotasjon av dekk, altså bytte framme/bak?
Disse filtrene, kan byttes selv eller vanlig verksted ja? Samme med bremsevæske-sjekk?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

jorgror

Sitat fra: ViktorS på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:34
Sitat fra: OlaM på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:22
Sitat fra: ViktorS på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:18
Når man kjøper ny Tesla M3, hvilke "servicer" er det man MÅ gjøre hos Tesla? Og hva gjøres da, og hvor ofte ? Hva kan man gjøre på lokalt verksted?

Prøver å beregne litt planlagte kostnader og sånt.  Bor i Hammerfest og må til Tromsø for nærmeste Tesla-sjappe.

Ingen, bare garantireparasjoner.

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Legg inn to Tromsø-turer i budsjettet for garanti-fikser og så blir det bonus hvis bilen er perfekt.

Takk for svar. Ja, ser jo for meg at det kan bli en Tromsø-tur ett par ganger, det gjør dog ingenting.

Rotasjon av dekk, altså bytte framme/bak?
Disse filtrene, kan byttes selv eller vanlig verksted ja? Samme med bremsevæske-sjekk?

Rotasjon av dekk er en litt amerikansk ting. Vi roterer når vi bytter mellom sommer og vinterdekk.

Kupefilteret kan byttes selv. Det er litt trangt å komme til, men fult mulig å gjøre selv. Her er Tesla sine instruksjoner: https://www.tesla.com/no_NO/support/do-it-yourself-model-3#replace-air-filter

Har du utstyr/kompetanse til å sjekke bremseveske så kan du gjøre også dette selv. Hvis ikke så kan hvilket som helst verksted hjelpe deg med det.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

OlaM

Jeg skal prøve å smøre bremsene en gang i året selv, ta det ved dekkskift på våren tenker jeg. Men lurer litt på dette med støttebukker. Vil ikke jobbe med bremsene mens bilen kun står på jekken, men det er jo et styr med løftepunktene. Å kjøpe svindyre spesial-greier fra USA er lite aktuelt.

Noen som har testet å løfte høyt fra f.eks. bakre punkt og så satt en støttebukk under fremre punkt?

Hva med å løfte med jekk, ta av hjulet, deretter sette en støttebukk under hjulopphenget?
'21 3LR

BE

#39
Du skal jo ikke under bilen når du fikser bremsene, så da bruker ikke jeg støttebukk i alle fall (Jeg bruker en stabil og kraftig garasjejekk). Uansett er det enkelt å skyve en støttebukk under hjulopphenget som en ekstra sikring.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Handyman

Sitat fra: BE på søndag 31. oktober 2021, klokken 14:53
Du skal jo ikke under bilen når du fikser bremsene, så da bruker ikke jeg støttebukk i alle fall (Jeg bruker en stabil og kraftig garasjejekk). Uansett er det enkelt å skyve en støttebukk under hjulopphenget som en ekstra sikring.
+1... eller en lecablokk og en plankebit.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Å legge hjulet under er vel nok katastrofe-sikring, men jeg ville uansett ha et eller annet der. Du er langt nok inni når du holder på med bakbremsene til at et plutselig fall kommer til å gjøre vondt.
'21 3LR

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på mandag 18. oktober 2021, klokken 08:16

Alle TM3 kom i starten med lys som var alt for høye. Hvorfor vet jeg ikke, og hvorfor de ikke justere dem riktig er for dårlig. Lysene stiller du uansett enkelt selv.

...

Les her om anbefalte servicer, og at det ikke er noe Tesla krever at du gjør for å beholde garantien.
Det er ikke vanlig i bransjen.
https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Angående lysene: i går måtte jeg blinke på to møtende Model Y med feiljusterte lys. Og jevnlig må jeg blinke på Model 3. Så oppfordrer ALLE som har Y og 3 om å jevnlig sjekke lysene sine.

Angående service: husk hva som står i garantivilkårene til Tesla: de forbeholder seg retten til å nekte garantireparasjon dersom bilen ikke er tilstrekkelig vedlikeholdt. Hvilket, på samme måte som andre importører krever jevnlig service for å opprettholde garanti, innebærer at du må sørge for å holde bilen din i god stand, sjekke slitasje jevnlig, sjekke og utføre vedlikehold på bremser etc.

Men du står mye friere til hvor og når du utfører vedlikeholdet/ettersynet på Tesla kontra andre.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:01
Angående lysene: i går måtte jeg blinke på to møtende Model Y med feiljusterte lys. Og jevnlig må jeg blinke på Model 3. Så oppfordrer ALLE som har Y og 3 om å jevnlig sjekke lysene sine.
Du måtte vel ikke blinke på de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:49
Du måtte vel ikke blinke på de.

Jo, jeg MÅTTE. Hvordan skal de ellers skjønne at de har feiljusterte lys? Kunne selvsagt snudd og fulgt etter de for å fortelle det til de, men det hadde vært litt drastisk (og lite populært). Skjønt, de færreste av de det blinkes på forstår vel at grunnen er at de har feiljusterte lys.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA