Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Servicepriser Model 3 - 2. års service

Startet av Wisd0m, mandag 11. oktober 2021, klokken 15:37

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. oktober 2021, klokken 10:40
Synes det er litt pussig at bremsevæske sjekkes, men ikke byttes, på to års kontroll. Høres jo voldsomt ut å gå 4 år uten å bytte bremsevæske? Har bremsevæsken så mye lenger levetid når bremsen brukes lite?
Unødvendig å bytte en bremsevæske som er sjekket og funnet god nok.
Lite bremsing fører til mindre varmepåvirkning av væska, og det fører nok til at den holder lengre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: DeepFu på fredag 15. oktober 2021, klokken 08:09
Har TM3 fra mars-19 som har gått 55000 nå. Skifta til vinterdekk i går, og foretok en "visuell kontroll av bremsekomponenter" (Sparte sikkert et par 1000  8)) Og alt så ut som nytt. Ikke rust eller skitt noen steder. Har forøvrig aldri smurt kalipere på noen biler jeg har eid.

Samme bil og kjørelengde som deg. Helt sykt hvor bra skivene holder seg. Skjønner nesten ikke at det er mulig. Har hatt en Kia i samme periode og det endte med 10.000,- for å bytte skiver "pga for lite bruk av bremser"...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

TøddiVedder

Model 3(sikker de andre teslaer også) bruker vel bremsene innimellom under kjøring uten at vi merker det, for å rense.

Magnus Hansen

Sitat fra: Handyman på fredag 15. oktober 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. oktober 2021, klokken 10:40
Synes det er litt pussig at bremsevæske sjekkes, men ikke byttes, på to års kontroll. Høres jo voldsomt ut å gå 4 år uten å bytte bremsevæske? Har bremsevæsken så mye lenger levetid når bremsen brukes lite?
Unødvendig å bytte en bremsevæske som er sjekket og funnet god nok.
Lite bremsing fører til mindre varmepåvirkning av væska, og det fører nok til at den holder lengre.

Bremsevæsken kan sikkert være ok etter to år, men neste sjekke av bremsevæsken er da etter 4 år. Og det virker som en veldig lang levetid for bremsevæske. Mulig det er ok, men konsekvensene kan jo være veldig store

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:18
Sitat fra: Handyman på fredag 15. oktober 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. oktober 2021, klokken 10:40
Synes det er litt pussig at bremsevæske sjekkes, men ikke byttes, på to års kontroll. Høres jo voldsomt ut å gå 4 år uten å bytte bremsevæske? Har bremsevæsken så mye lenger levetid når bremsen brukes lite?
Unødvendig å bytte en bremsevæske som er sjekket og funnet god nok.
Lite bremsing fører til mindre varmepåvirkning av væska, og det fører nok til at den holder lengre.
Bremsevæsken kan sikkert være ok etter to år, men neste sjekke av bremsevæsken er da etter 4 år. Og det virker som en veldig lang levetid for bremsevæske. Mulig det er ok, men konsekvensene kan jo være veldig store
Ikke noe problem. Mange kjører jo med samme bremsevæske i 10år. På en elbil med kraftig regen, er det jo bare ved nødebrems man må bremse kraftig. Det er kortvarig og ikke noe problem sev med kunn vann i systemet. Det er satt veldig på spissen, men det blir ingen langvarig varmeutvikling i bremsevæska slik som i lange utforbakker som er det hardeste for bremsene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

knegg

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. oktober 2021, klokken 10:40
Synes det er litt pussig at bremsevæske sjekkes, men ikke byttes, på to års kontroll. Høres jo voldsomt ut å gå 4 år uten å bytte bremsevæske? Har bremsevæsken så mye lenger levetid når bremsen brukes lite?

På MC bytter jeg bremsevæske to ganger i sesongen. Syntes hver 4. År er for lite
2020 Model 3

ok67

Sitat fra: Handyman på fredag 15. oktober 2021, klokken 21:23
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:18
[Bremsevæsken kan sikkert være ok etter to år, men neste sjekke av bremsevæsken er da etter 4 år. Og det virker som en veldig lang levetid for bremsevæske. Mulig det er ok, men konsekvensene kan jo være veldig store
Ikke noe problem. Mange kjører jo med samme bremsevæske i 10år. På en elbil med kraftig regen, er det jo bare ved nødebrems man må bremse kraftig. Det er kortvarig og ikke noe problem sev med kunn vann i systemet. Det er satt veldig på spissen, men det blir ingen langvarig varmeutvikling i bremsevæska slik som i lange utforbakker som er det hardeste for bremsene.
Sjølv ned Sognefjellet på Sognesida der det går relativt bratt ned frå 1400 moh til omtrent 0 moh så brukar du knapt bremsane då regenereringa tar seg av omtrent all nedbremsing før svingane. Så faren for koking av bremseveska er nok minimal, sjølv etter 4 år.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Wisd0m

Sitat fra: ok67 på fredag 15. oktober 2021, klokken 22:11
Sitat fra: Handyman på fredag 15. oktober 2021, klokken 21:23
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:18
[Bremsevæsken kan sikkert være ok etter to år, men neste sjekke av bremsevæsken er da etter 4 år. Og det virker som en veldig lang levetid for bremsevæske. Mulig det er ok, men konsekvensene kan jo være veldig store
Ikke noe problem. Mange kjører jo med samme bremsevæske i 10år. På en elbil med kraftig regen, er det jo bare ved nødebrems man må bremse kraftig. Det er kortvarig og ikke noe problem sev med kunn vann i systemet. Det er satt veldig på spissen, men det blir ingen langvarig varmeutvikling i bremsevæska slik som i lange utforbakker som er det hardeste for bremsene.
Sjølv ned Sognefjellet på Sognesida der det går relativt bratt ned frå 1400 moh til omtrent 0 moh så brukar du knapt bremsane då regenereringa tar seg av omtrent all nedbremsing før svingane. Så faren for koking av bremseveska er nok minimal, sjølv etter 4 år.
Enig. Er alt annet enn bekymret for bremsevæsken.

Atle3

Hva er poenget med hjulstillingskontroll? Er det folk rundt og jekker opp biler om natta og justerer skjevt? Hvis det blir justert så må jo hjuloppheng ha en kraftig skade eller en foring som er helt fullstendig utslitt.


RJK

Sitat fra: Atle3 på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:07
Hva er poenget med hjulstillingskontroll? Er det folk rundt og jekker opp biler om natta og justerer skjevt? Hvis det blir justert så må jo hjuloppheng ha en kraftig skade eller en foring som er helt fullstendig utslitt.
Holder at man treffer et hull i bakken eller en stein som treffer hjulet på rett måte, så kan hjulstillingen bli slått ut av posisjon. Eller så kan den ha blitt utlevert med feil justering. Det er en av grunnene til at man alltid bør sjekke slitasjen på dekkene en stund etter kjøp.

Men normalt er dette i orden, og man trenger ikke dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:48
...eller en stein som treffer hjulet på rett måte, så kan hjulstillingen bli slått ut av posisjon....
Denne må du forklare. Hvilken størrelse snakker vi om? Høres søkt ut.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:26
Sitat fra: RJK på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:48
...eller en stein som treffer hjulet på rett måte, så kan hjulstillingen bli slått ut av posisjon....
Denne må du forklare. Hvilken størrelse snakker vi om? Høres søkt ut.
Trenger ikke være veldig store steinen, om den bare sitter tilstrekkelig fast i bakken. Altså at man treffer en stein som ikke rikker seg, men det gjør bilen, gjerne merket som et "slag" i rattet.

Det kan være en stein i grøfta langs en grusvei, men kan og være en kantstein i forbindelse med fortau eller annen oppbygging i veibanen.

Treffer man med tilstrekkelig kraft og i rett vinkel, kan det føre til nevnte problem. Men man skal være litt uvøren og gjerne litt uheldig i så tilfelle. Og heldig om dette bare treffer dekket og ikke felgen, så man får skadet felg i tillegg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trykkertor

Jeg tror hjulstillingskontroll har mer med at det er så sinnsyke krefter i sving for dem som ikke klarer å holde seg i skinnet.

Til sammenligning. Kjørte vår Model 3 i Chill-mode 99,9% av tiden. Alle dekkene jevnt slitt, samme mønsterdybde ute, inn og på midt. Samme dybde på alle dekk, sommer som vinter.

En kollega av meg kjører sin Model 3 som om han skulle ha stjelt den. Når jeg sier han sliter på hjulstilling/oppheng og diverse, sier han "lever jo bare én gang".
Hans bil har allerede hatt behov for hjulstilling, han har fått skiftet noe deler i hjuloppheng på garanti på grunn av klunkelyder. Klunkelydene har nå et lite år kommet tilbake. Vi hadde begge 2019 Model 3 LR. Min mars, hans september.
Jeg er rimelig overbevist om at de som kjører bilen hardt, sliter både hjuloppheng/stilling pluss sikkert annet også.
Tenker det er derfor kontroll av hjulstilling er anbefalt på Telsa.
Har ikke hatt hjulstilling som en del av serviceprogrammet på andre biler jeg har hatt. Men klart, slites dekk ujevnt bør en jo ta hjulstillingskontroll.

Wisd0m

#28
Jeg har hatt dårlig hjulstilling hvert år. Kjører mye på et lappverk av asfalt med fartsdumper over alt. Kan forstå at det er tøft å være bil, spesielt så stiv som Model 3 er. At akselerasjon gjør at vi trenger mer hjilstilling stiller jeg meg nok tvilende til.

Atle3

Det er skremmende å lese at når deler i understellet blir deformert så anbefales det fra tesla å justere etter? Hvis man vet hvordan bilen er bygd opp så ser man at hjulstilling ikke blir skjev hvis ikke noe er ødelagt.

Dette er typisk amerikansk svindel hvor man finner på ting og gjør unødvendig arbeid på bilen. Bremseservice er også en del av dette. Bremse hardt i ny og ned er det eneste som behøves.

Eneste servicen en model 3 trenger, er bytte av kupefilter.

Mange oppfinnsomme måter å tjene penger på men dette synes jeg er lavmål av tesla som er ett selskap jeg liker veldig godt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA