Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Litt dårlig elgtest for Enyaq  (Lest 926 ganger)

Martin Eden jr

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 63
    • Vis profil
Litt dårlig elgtest for Enyaq
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 09:21 »
Enyaq'en gjør det dårligere i elg-testen enn ID.4 dessverre. Den er jo litt tyngre, men de fleste testere sier jo også at Enyaq er stivere oppsatt enn ID.4. Litt overraskende da at den gjør det dårligere i unnamanøvre?

ID.4 klarer testen greit i 73 km/t, mens Enyaq må ned i 67 km/t for å unngå "elgen".

https://www.motor1.com/news/538541/skoda-enyaq-ev-moose-test/

En kan jo håpe at dette er noe programvareoppdateringer kan løse. Jf. Rav4 - her forbedret den seg fra 63 km/t til 72 km/t ved endring av programvaren og høyere dekktrykk bak ved full last.

https://motor.no/bil/toyota-rav4-far-endelig-godkjent-i-elgtesten/202385
« Siste redigering: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 09:59 av Martin Eden jr »

VoltWay

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 174
    • Vis profil
Sv: Litt dårlig elgtest for Enyaq
« Svar #1 på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 14:49 »

batterimannen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1089
    • Vis profil
Sv: Litt dårlig elgtest for Enyaq
« Svar #2 på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 17:38 »
Se på videoen så ser man hvordan den yter i forskjellige hastigheter og hva problemet er.

https://www.youtube.com/watch?v=QOvfmyXgUZA
Hyundai Kona electric 2019

Como

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 152
    • Vis profil
Sv: Litt dårlig elgtest for Enyaq
« Svar #3 på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 18:11 »
Starter med å si at jeg her er på tynn is :) Dette kan jeg lite om.
Tror det er mange variabler å ta hensyn til og at små endringer kan gjøre store utslag.
Bilen i testen er en IV60. Denne har samme dekk dim foran og bak.
I Norge bestilles det flest IV80/80x hvor bakdekk er litt bredere. Kan dette gjøre utslag?
I den svenske elgtesten er bilene lastet med maks nyttelast. Jeg vet ikke hvordan denne testen er utført, men la oss si de her også har lastet maks nyttelast.
Forskjellen i egenvekt mellom IV60 og IV80 er 126 kg. Disse kiloene ligger hovedsaklig
lavt i batteripakka som bør være fordelaktig. Likevel er det kun 6 kg som skiller maks nyttelast på disse 2 variantene. En vekt 584/590 kg som er plassert høyere i bilen.
Ville testresultatet blitt det samme i IV80? Hva tror dere?
Kan ikke se at det nevnes hvilken batterivariant som er brukt i testen av ID4.

Dette er ingen unnskyldning. Skoda burde uansett sørge for at alle variantene er trygge under denne testen.

Jambo

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 247
    • Vis profil
Sv: Litt dårlig elgtest for Enyaq
« Svar #4 på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 20:32 »
Det er to forskjellige testmåter for spansk og svensk elgtest. I den spanske er bilene ikke lastet, og ved inngangshastigheten slippes gasspedalen og bilen triller/deakselererer selv gjennom banen mens føreren prøver å svinge unna hindrene. I den svenske er bilen fullt lastet til maks nyttelast, og inngangshastigheten holdes med jevnt gasspådrag gjennom hele banen mens føreren prøver å svinge unna hindrene. I praksis skulle man tro at den spanske testen alltid gir høyere inngangshastighet enn den svenske. Men i dette tilfellet er resultatet lavere i den spanske testen, ser ikke helt hvorfor.

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 901
    • Vis profil
Sv: Litt dårlig elgtest for Enyaq
« Svar #5 på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 22:38 »
Dette var en interresant test, jeg bryr meg overhode ikke om testresultat fra TV elgtest, denne Spanske test da jeg ser på dette som en klassisk svingøvelse for å unngå  kollisjon, da man ofte kjører med tom bil istede for fullastetet.

67 kmt er meget  svakt sett opp mot andre kjøretøy i samme test. Tesla Y klarer denne øvelsen med glans i 83, nye Opel Mokka i 75, til og med 1997 model Mercedes A klasse , såkalte «velte petter» klarer denne i rundt 75 !

Hvordan fungere biler som sliter her på vått og glatt føre ?

Merkelig at en A klasse fra 1997 indet hele tatt kan stille opp med topp moderne bil ?

Edit: ser det ligger en haug med tester på denne kanal og fant ut at Jeep Wrangler (kort utgave) med offroad dekk og bygget for terrengkjøring klarer denne unna manøver testen i hele 68 kmt.
« Siste redigering: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 22:58 av 02jan »
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt 2019.

2016 - folkevogn Passat B8 Alltrack Tdi  4motion
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1976 - BMW 1502
1969 - BMW 1600-2
1997' Audi A6  C4 2.6 Avant quattro