Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Litt dårlig elgtest for Enyaq

Startet av Martin Eden jr, mandag 11. oktober 2021, klokken 09:21

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Enyaq'en gjør det dårligere i elg-testen enn ID.4 dessverre. Den er jo litt tyngre, men de fleste testere sier jo også at Enyaq er stivere oppsatt enn ID.4. Litt overraskende da at den gjør det dårligere i unnamanøvre?

ID.4 klarer testen greit i 73 km/t, mens Enyaq må ned i 67 km/t for å unngå "elgen".

https://www.motor1.com/news/538541/skoda-enyaq-ev-moose-test/

En kan jo håpe at dette er noe programvareoppdateringer kan løse. Jf. Rav4 - her forbedret den seg fra 63 km/t til 72 km/t ved endring av programvaren og høyere dekktrykk bak ved full last.

https://motor.no/bil/toyota-rav4-far-endelig-godkjent-i-elgtesten/202385
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X


batterimannen

Se på videoen så ser man hvordan den yter i forskjellige hastigheter og hva problemet er.

https://www.youtube.com/watch?v=QOvfmyXgUZA
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Como

Starter med å si at jeg her er på tynn is :) Dette kan jeg lite om.
Tror det er mange variabler å ta hensyn til og at små endringer kan gjøre store utslag.
Bilen i testen er en IV60. Denne har samme dekk dim foran og bak.
I Norge bestilles det flest IV80/80x hvor bakdekk er litt bredere. Kan dette gjøre utslag?
I den svenske elgtesten er bilene lastet med maks nyttelast. Jeg vet ikke hvordan denne testen er utført, men la oss si de her også har lastet maks nyttelast.
Forskjellen i egenvekt mellom IV60 og IV80 er 126 kg. Disse kiloene ligger hovedsaklig
lavt i batteripakka som bør være fordelaktig. Likevel er det kun 6 kg som skiller maks nyttelast på disse 2 variantene. En vekt 584/590 kg som er plassert høyere i bilen.
Ville testresultatet blitt det samme i IV80? Hva tror dere?
Kan ikke se at det nevnes hvilken batterivariant som er brukt i testen av ID4.

Dette er ingen unnskyldning. Skoda burde uansett sørge for at alle variantene er trygge under denne testen.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Jambo

Det er to forskjellige testmåter for spansk og svensk elgtest. I den spanske er bilene ikke lastet, og ved inngangshastigheten slippes gasspedalen og bilen triller/deakselererer selv gjennom banen mens føreren prøver å svinge unna hindrene. I den svenske er bilen fullt lastet til maks nyttelast, og inngangshastigheten holdes med jevnt gasspådrag gjennom hele banen mens føreren prøver å svinge unna hindrene. I praksis skulle man tro at den spanske testen alltid gir høyere inngangshastighet enn den svenske. Men i dette tilfellet er resultatet lavere i den spanske testen, ser ikke helt hvorfor.

02jan

#5
Dette var en interresant test, jeg bryr meg overhode ikke om testresultat fra TV elgtest, denne Spanske test da jeg ser på dette som en klassisk svingøvelse for å unngå  kollisjon, da man ofte kjører med tom bil istede for fullastetet.

67 kmt er meget  svakt sett opp mot andre kjøretøy i samme test. Tesla Y klarer denne øvelsen med glans i 83, nye Opel Mokka i 75, til og med 1997 model Mercedes A klasse , såkalte «velte petter» klarer denne i rundt 75 !

Hvordan fungere biler som sliter her på vått og glatt føre ?

Merkelig at en A klasse fra 1997 indet hele tatt kan stille opp med topp moderne bil ?

Edit: ser det ligger en haug med tester på denne kanal og fant ut at Jeep Wrangler (kort utgave) med offroad dekk og bygget for terrengkjøring klarer denne unna manøver testen i hele 68 kmt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA