Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinter og senkestag?

Startet av SilverBullet, fredag 08. oktober 2021, klokken 21:17

« forrige - neste »

SilverBullet

Hva gjør folket eller hva anbefales demonter eller lar de stå på? Litt skeptisk til hvor godt de tåler saltsuppa selv om de er av god kvalitet og i rustfritt. Så blir jo standard høyde lavere en normalt og det er ett lite minus selv om jeg ikke har justert den i kjelleren ca. 5mm lengre stag.

offpist

Det finnes en del "anti korrosjon" pasta å få tak i som du kan sause inn gjengene med.

Jeg har senkestag i aluminium som er kjent for å sette seg og smørte de godt inn for montering.
Det som er utfordringen er jo å få justert lengden inn og ut etter noen år, det er ikke sånn at de går i oppløsning.

Man justerer de gjerne slik at man har fin lengde også forblir de slik.

Jeg kjører på "alltid lav" om sommer og "normal" om vinteren.

På lav er den såpass lav at den tar nedi fartsdumper, så der må jeg legge inn unntak med GPS så den hever seg automatisk. 

Kan være greit å bytte tilbake ved EU kontroll, eller om du skal ha bilen inn hos Tesla om det er snakk om garantisak relatert til noe i understellet.  For alt jeg veit kan de dra det så langt å linke det mot feil på Drive Unit.


Det finnes også oppskrifter for å 3D printe fine senkestag og da varer de jo lenge.
Jeg laget noen slike for en bekjent og det har fungert utmerket.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

SilverBullet

Høyden er justert der den skal være så justering er egentlig ikke noe tema. Har kjørt på originale stag fram til denne sesongen da jeg kjøpte nye felger å stance´n ikke ble riktig på standard low.

Tar bremse service en gang i året og er litt skeptisk om Tesla gjør seg noen notater som kan skape trøbbel om en garantisak evnt. skulle oppstå en gang. Erfaringer med dette noen?

VegarHenriksen

Har de på hele året og det har ikke vært noe problemer hittil, men det kan hende at de låser seg så pass på at du bruker gummi-beskyttere og gjerne smører opp kulene. Jeg setter stagene til orginal høyde på vinteren slik at jeg har brukbar bakkeklaring.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA